چرا به اهداف نوآوری خود در سال 2014 دست نیافتید؟
عصر بانک؛اگر سازمان شما به اهداف نوآورانه خود دست نمییابد، به سال قبل یک نگاه دقیق بیندازید. پاسخگویی به مجموعهای از سوالات در مورد سرمایهگذاری نوآوری و فعالیتها میتواند به شما جایی را که خطا کردهاید، نشان داده و مسیر بهتری برای شما در سال پیش رو آماده میکند.
1. آیا ما بودجه و منابع مناسبی برای نوآوری صرف کردیم؟ برای ایجاد نوآوری بهعنوان یک اولویت، سرمایهتان را بهصورت حسابشده برای آن صرف کنید.
2. آیا ما قادر به اجماع ایدهها بهطور منظم بودهایم؟ برای دستیابی به مجموعهای از اهداف، اطمینان حاصل کنید که کارمندان بهجای اینکه انبارهایی از ایده باشند، در سراسر سازمان باهم کار میکنند.شرکت هواپیمایی Southwest رویکرد خلق ایدهها و راهحلها را تنها به یک بخش محدود نمیکند. کارمندان بخشهای مختلف هفتهای 10 ساعت با هم ملاقات میکنند تا در مورد ایدهها و تغییراتی که تاثیرات بالایی دارند و میتوانند به بهرهوری بیشتر در این صنعت منتهی شوند، بحث کنند.
3. آیا رهبر ارشد در تصمیمات و پروژههای جدید مشارکت داشته است؟ مدیران ارشد ملزم به حضور در جلساتی که در آن ایدههای جدید یا پروژهها، ارزیابی و بررسی میشوند، هستند و همچنین باید ناظر اصلی در برنامههای رقابتهای نوآوری داخلی باشند. مدیرعامل شرکت Procter & Gamble، آ. جی لافلی ایدهها، چالشها و راهحلهای 7500 فرد در قسمت تحقیق و توسعه، از 9 کشور را که در یک وبسایت داخلی به اشتراک گذاشتهشده بودند، دنبال کرد. او سالی یکبار چگونگی به اشتراک گذاشته شدن ایدهها بین دانشمندان و بازاریابان را ارزیابی میکند و با هر واحد کسبوکار، بازنگریهای نوآوری را هدایت میکند.
4. آیا ما پروژههای مخاطرهآمیز را در مراحل کمی تامین مالی کردیم؟ بهجای فراهم کردن بینهایت چکبانکی بدون پشتوانه برای برنامه نوآوریتان، پروژهها را در مراحلی که بهطور کامل تعریف شدهاند، تامین مالی کنید و در مقابل شاخصهای بودجه، منابع و نتایج امکانسنجی را مشخص کنید که میتوانند پروژه را متوقف کنند. انجمن سرطان آمریکا (ACS) با این روش ریسک را به حداقل میرساند. اینیک رویکرد منحصربهفرد در این بخش است که در ابتدا ایدههای قوی با بودجه 2000 دلار تامین مالی میشوند، بهسرعت کشف و بررسی میشوند و اگر پتانسیل لازم را داشته باشند 25000 هزار دلار دیگر برای تست امکانسنجی فراهم میشود. سپس این پروژه 18 ماه برای نشان دادن دوام و اثبات خود فرصت دارد، اگر اینطور نباشد ACS آن را کنار میگذارد.
5. آیا ما بهصورت عمومی شکستها را مجازات کردیم؟ یک محیط ایمن و باز ایجاد کنید که به کارمندان اعتمادبهنفس در به اشتراک گذاشتن ایدهها، شکستها و نکتههای آموزنده به یکدیگر را بدهد.سازمان M3 جلسات رسمی با عنوان «انجمنهای شکست» برگزار میکند که در آن کارمندانی را که پروژههای ناموفق داشتهاند، جمع میکند تا در مورد موانع موفقیت گفتوگو کنند. وقتیکه شرکت پلاستیک سازی W.L. Gore پروژهای را از دست میدهد، جشنی برگزار میکنند، دقیقا همانند زمانی که پروژه موفقیتآمیز بوده است.
6. آیا هیچیک از هنجارهای صنعت را به چالش کشیده ایم؟ در مورد عقاید تزلزلناپذیر پیرامون سازمان و کسب وکار خود فکر کنید. بهمنظور تحول در صنعت خود و خدمات بهتر به مشتریان چه تغییراتی در خصوص تولید، خدمت یا الگوی کسبوکار خود میتوانید ایجاد کنید؟ شرکت هواپیمایی JetBlue بازار خط هوایی آمریکا فعالیت خود را با رویکرد مشتری مداری برای مسافرتهایی با هزینه کمتر آغاز کرد. آنها به کمک ایدههای نوآورانه و مخل وارد صنعت جدیدی شدند و سایت Airbnb را که در اجاره و به اشتراک گذاشتن خانه فعالیت دارد پایهگذاری کردند. شروع کنید و ایدههایی را که در ارتباط با این نوآوری های مخل در صنعت شما هستند، کشف و آزمایش کنید.
7. آیا ما نیازهای مشتریان خود را فراتر از نظرسنجیها و گروههای هدف جستوجو کردیم؟ برای به دست آوردن بینش بیشتر از مدیران خود بخواهید که چند روز در هر سال مشتریان را زیر نظر بگیرند یا سعی کنید که خودتان را بهجای آنها بگذارید. بهمنظور فهم بهتر مسائلی که مشتریان قدیمی با آنها روبهرو هستند؛ موسسه Barclays گروهی از کارمندان همسن را مجهز کرد و از آنها خواست تا تجربیاتشان را گزارش دهند. این کار منتج به ایجاد کارتهای بانکی ویژه برای مشتریان دارای مشکلات بینایی و ایجاد کانالهای تقویت صدا برای مشتریان با سمعک شد.
8. آیا ما موانع سازمانی بین کارمندان را از بین بردیم؟ شما میتوانید با مقدور کردن به اشتراکگذاری فیالبداهه ایدهها، نوآوری بین دو گروه مختلف را افزایش دهید. دفتر مرکزی Zappos در مرکز شهر لاسوگاس بهصورت راهبردی برای ایجاد ارتباط و برخوردهای بیشتر بین همکاران طراحیشده است؛ در این شرکت تنها از طریق یک راهرو میتوان به کافهتریا دسترسی داشت و فقط یک ورودی بزرگ برای وارد شدن به ساختمان طراحی شده است. افزایش گفتوگوهای چهره به چهره همکاری را که یک نکته کلیدی در نوآوری است، افزایش داده و جلسات و تماسهای غیرضروری را کاهش داد.
9.آیا ما به کارمندان آموزشهای غیرمتعارف و غنی ارائه دادیم؟ آگاه باشید که کارمندان بیشتر از آموزش های مدیریتی سنتی به توسعه اساسی مهارتهای ذهنی نیاز دارند. برای مثال در Pixar هر کارمند – از متخصصان تا نگهبان- برای شرکت در کلاسهای نقاشی و ورزش چهار ساعت در هر هفته دعوت میشوند.
10. آیا ما رفتارهای نوآورانه را با پاداشهای مالی یا تجربی، پاسخ دادیم؟ مزایای نوآوری را یکی از برنامههای تشویقی خود بسازید. کارکنان شرکت بیوتکنولوژیGenentech برای کمکهایی که نقش مهمی در دستیابی به ماموریت و اهداف استراتژیک شرکت دارند، چکی به مبلغ 1000 تا 2500 دلار دریافت میکنند. نام تجاری Starwood Hotels’ Westin با جایزه و پاداش های عجیبوغیر متعارف شناختهشده است، ایدههایی چون سفر پنجروزه برای کارمندان ارائهکننده بهترین ایده در سهماه گذشته یا روزهای مرخصی بیشتر اعطا میشود.
این لیست جامع نیست؛ اما به شما در تعیین قدمهای اشتباه در سال گذشته و اصلاح آنها کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که سوالاتی که پاسخ شما به آنها خیر بوده برای اقدام در اولویت هستند. اکنون با مدنظر قرار دادن این رویکرد، سازمان شما به انبوهی از نوآوریهای واقعی در سال آینده میرسد.
منبع:strategy+ business
مترجم: سیده محبوبه حسینی
/دنیای اقتصاد