چگونه سرمایهگذاران را برای ورود به بورس میتوان متقاعد کرد؟
عصر بانک؛نوسانات چند هفته اخیر قیمتها در بازار سهام و افزایش تدریجی شاخصکل در این مدت باعث شده که توجه کارشناسان به این حوزه بیشتر از گذشته باشد. طی چند روز گذشته شاهد رشد شاخص و قیمتها در بازار سرمایه بودیم. از سوی دیگر، افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام میتواند نویدبخش این موضوع باشد که رفته رفته سرمایهگذاران اقدام به ورود منابع خود به بورس میکنند که این اتفاق میتواند یکی از مشکلات بازار را که کمبود نقدینگی است، از بین ببرد.
البته نباید فراموش کنیم که هر چند قیمت بسیاری از سهامها در بورس در حال حاضر به حد جذابی رسیده است و شرایط خرید در بورس رفته رفته در حال فراهم آمدن است، با این حال سرمایهگذاران بهویژه تازهواردها نباید از تحلیل غافل شوند و میباید شرایط بنیادی شرکتها را برای خرید مدنظر قرار دهند و این در حالی است که حتی با عدم توافقات هستهای در موعد مقرر، شاهد افت شدید در بازار نخواهیم بود.
در حال حاضر در شرکتهای بورسی پروژههای توسعه در حال انجام است که اگر به خوبی به بازار و سهامداران معرفی شود، نتیجه مثبتی برای شرکتها و سرمایهگذاران این گروه به همراه خواهد داشت. در مجموع همواره روند مناسب شرکتها در دورههای میانمدت و بلندمدت رو به رشد بوده و اگر توافق هستهای به یک نتیجه مشخصی برسد، شرایط خیلی بهتر از این هم میشود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اتصال کارگزاریها به سرمایهگذاران خارجی و بینالمللی کردن کل بورس، از جمله الزامات حضور سرمایهگذاران خارجی در بازار سرمایه ایران است. از سوی دیگر، ظرافت حضور سرمایهگذاری خارجی نیز باید مدنظر قرار گیرد و در این بین، مانع اصلی عدم بازاریابی مناسب توسط ذینفعان اصلی در بازار است.
مجموعه اقداماتی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برای متقاعد کردن سرمایهگذاران احتمالی به سرمایهگذاری در یک کشور دیگر صورت میپذیرد، بازاریابی بینالمللی سرمایهگذاری است. منابع اصلی این است که چگونه یک سرمایهگذار را برای سرمایهگذاری متقاعد کنیم. به طور طبیعی مهمترین کار، معرفی فرصتهاست.
مشارکت در توسعه اقتصادی کشور، تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژهها، ارتقای سطح فناوری و مهارتهای مدیریتی، تولید کالاهای باکیفیت و قابل رقابت در سطح بینالمللی، خلق فرصتهای شغلی جدید، افزایش میزان صادرات و تسریح روند توسعه کشور و ارتقای جایگاه جهانی کشور، از جمله مزیتهای حضور سرمایهگذاری خارجی به شمار میرود.
در این زمینه کارگزاریها باید دانش لازم را برای جذب سرمایهگذاری خارجی کسب کنند که در این خصوص افزایش و ارتقای دانش بسیار لازم است. در حال حاضر میزان ریسک برای سرمایهگذاران خارجی بسیار زیاد است و وظیفه دولت این است که برای پوشش ریسک وارد شده و سازمان سرمایهگذاری نیز باید تمام ریسکهای سیاسی و غیرتجاری سرمایهگذاران را پوشش دهند. در نتیجه مهمترین مزیتی که سرمایهگذاران خارجی دارند، این است که ریسک آنها پوشش داده شود.
سازمانهایی که به طور معمولی دولتی بوده و ماموریت آنها، جذب سرمایهگذاری خارجی به یک محدوده جغرافیایی مشخص است، میتوانند مسوولیت تشویق سرمایهگذاری را برعهده گیرند. این سازمانها در کل اقداماتی را انجام میدهند که عبارتند از معرفی سرمایهگذاران احتمالی به شرکتهای داخلی، تهیه و انتشار اطلاعات مفید برای سرمایهگذاران خارجی و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای داخلی است.
امروز وظیفه دولت و تیم اقتصادی اش این است که زیرساختهای قانونی سرمایهگذاری خارجی در کشور را به روز کرده و در این بین میتوان ضمن ارائه تصویری شایسته از کشور، نسبت به ایجاد سرمایهگذاری خارجی جدید در کشور اقدام کرد.
باید بورس را در زنجیره بینالمللی قرار دهیم؛ چراکه اگر در این زنجیره قرار نگیرد، نمیتوانیم به حضور پررنگ و بلندمدت سرمایهگذاران خارجی امیدوار باشیم. در این مسیر کارگزاریها نیز باید بینالمللی شوند تا دانش فنی مناسب کسب شود.
/خبرآنلاین