سفته‌بازان رونق بورس را به خطر می‌اندازند؟

بازار سرمایه در حالی از روزهای ابتدایی شروع آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در مسیر صعودی حرکت کرد که همگام با آن، برخلاف انتظار بسیاری از کارشناسان برای کاهش نرخ ارز، شاهد روند متعادل و رو به ثبات آن در بازار آزاد بودیم و بازار تنها طی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته با کاهش کمتر از یک درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل از آن مواجه شد.

عصر بانک؛در همین ارتباط عضو انجمن حسابداران خبره عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت تمایل چندانی برای کاهش قیمت دلار به کمتر از سه هزار تومان ندارد که این دیدگاه از دلایلی همچون مشکلات ناشی از فروش نفت و کاهش قیمت آن، مشکلات و موانع اقتصادی و نایابی ارز نشات می‌گیرد. از این رو با توجه به اینکه نیاز ارز برای بازسازی کشور بیش از ذخایر ارزی است، انتظار می‌رود تا حتی در صورت حصول توافق نهایی در مذاکرات 1+5، قیمت دلار در محدوده سه هزار تومان معامله شود و نوسانات قیمت چندانی در روند آن مشاهده نشود. غلامحسین دوانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز افزود: بهبود شرایط بین‌المللی تنها موجب می‌شود کاسبی دور زدن تحریم‌ها کمتر شود و شرکت‌ها با پرداخت هرینه کمتر از طریق بانک‌ها در حوزه واردات و صادرات محصولات فعالیت کنند. وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه نیز گفت: چه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه مثبت برسد چه نرسد، باید مشکلات موجود در بازار سرمایه مرتفع شود چراکه تا زمانی که بورس تحت تاثیر جو رسانه‌ای و نیز افراد سفته‌باز قرار دارد، نمی‌توان امیدی برای رونق آن داشت و بازار سهام باید متاثر از وضعیت اقتصادی نوسان کند نه فشار رسانه‌ای و افراد سهم‌باز که شاهد آن هستیم. این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: شرکت‌های فعال بورسی طی سال‌های اخیر فارغ از اعمال تحریم‌های بین‌المللی دچار مشکلات ساختاری شده‌اند و تا زمانی که نسبت به رفع این مسایل اقدام نکنند، حتی با رفع تحریم‌ها شاهد تغییر خاصی در وضعیت آنها نخواهیم بود. عضو انجمن حسابداران خبره درخصوص راهکارهای موجود برای بهبود شرایط شرکت‌ها ابراز داشت: کنترل کیفیت کالاهای تولیدی، کاهش قیمت‌ها و نیز هزینه‌های اضافی به منظور افزایش مقدار فروش از جمله راهکارهای پیش‌رو به شمار می‌روند چراکه در شرایط کنونی شرکت‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با افزایش موجودی انبار کالاها مواجه شده‌اند و از این رو یکی از راهکارها، کاهش موجودی انبار و افزایش صادرات است که در شرایط بین‌المللی فعلی امکان توسعه صادرات وجود ندارد، پس بهتر است با کاهش هزینه‌های اضافی، کاهش قدرت خرید مردم جبران شود. دوانی افزود: دولت نیز می‌تواند برنامه راهبرد توسعه‌ای را اجرا کند چراکه نمی‌تواند با گرفتن مالیات از مردم به شرکت‌های خصوصی وجوه تزریق کند تا آنان نیز منابع مالی را در خرید و فروش ملک و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور صرف کنند. بر این اساس دولت باید برنامه راهبرد توسعه‌ای را طراحی و اجرا کند تا در این میان شرکت‌هایی که می‌توانند در توسعه اقتصادی کشور موثر باشند، رشد کنند. همه مشکلات اقتصادی کشور متاثر از اعمال تحریم‌ها نیست و مشکل اصلی، سوء‌مدیریت است.

 

کم شدن هیجان‌ها

آنچه مسلم به نظر می‌رسد، این است که با دستیابی به توافق هسته‌ای شاهد روند صعودی شاخص بورس و رشد قیمتی سهام شرکت‌های فعال بورسی خواهیم بود که البته این روند طی کوتاه‌مدت متاثر از جو روانی حاکم بر بازار سرمایه رخ می‌دهد. مدیر سرمایه‌گذاری‌های بیمه اتکایی ایرانیان با بیان این مطلب عنوان کرد: گشایش روابط بین‌المللی تبعات مثبتی را بر وضعیت اقتصادی کشور اعمال می‌کند که آثار عینی آن در بلندمدت در سودآوری شرکت‌ها و صنایع مشاهده خواهد شد. جاویدی با اشاره به روند آتی بورس در صورت حصول توافق نهایی در این خصوص افزود: خوشبینی‌های به‌وجود آمده نسبت به بهبود شرایط اقتصادی در حالی موجب روند صعودی بورس می‌شود که باید این روند متعادل و منطقی بوده و همچون دوره‌های قبل هیجانی نباشد. علاوه بر این با توجه به اینکه اثرات این رخداد سیاسی در بلندمدت بر وضعیت واقعی اقتصاد مشخص می‌شود، انتظار می‌رود در بلندمدت شاهد حاکمیت روند متعادل و رو به بالا بر کلیت بازار سرمایه باشیم. بر این اساس انتظارات مثبت از روند آتی اقتصاد کشور موجب می‌شود بازار سهام به حرکت رو به رشد تمایل داشته باشد و در این میان رفتار هیجانی کمتر مشاهده شود. وی پیرامون پتانسیل‌های بازار سرمایه برای جذب نقدینگی جدید گفت: حجم و ارزش معاملات طی چند روز گذشته بیانگر رفتار منطقی و محتاطانه سهامداران بوده است و بر این اساس به نظر می‌رسد بازار سرمایه از پتانسیل خوبی در جذب نقدینگی جدید برخوردار باشد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: توجه به این نکته حائز اهمیت است که توافق هسته‌ای محرکی برای آغاز روند صعودی به شمار می‌رود و در مرحله بعد عملکرد شرکت‌ها و صنایع و اثرات عینی که در وضعیت اقتصادی دیده می‌شود، عامل تداوم رشد و رونق بازار سرمایه خواهد بود به‌گونه‌ای که نمی‌توان گفت صرفا در پی کسب توافق قطعی همه مسایل و موانع مرتفع می‌شود. مدیر سرمایه‌گذاری‌های بیمه اتکایی ایرانیان همچنین درخصوص رفتار سهامداران حقوقی در عرضه سهام طی روزهای گذشته ابراز داشت: این گروه از سهامداران به عنوان مهم‌ترین فعالان بازار سرمایه نیاز به نقدینگی و شناسایی سود دارند چراکه سهامداران حقوقی نیز تعهداتی نسبت به سهامداران و زیرمجموعه‌های خود ازجمله تحقق سود برآوردی در بودجه سالانه و پرداخت سود نقدی میان سهامداران و تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌ای خود را برعهده دارند. بر این اساس جز در برخی موارد و نمادها نمی‌توان گفت که سهامداران حقوقی نامناسب عمل کرده‌اند علاوه بر این عرضه سهام توسط این گروه از سهامداران در صورت وجود تقاضای مناسب بازار و در مقابل اقدام به حمایت از سهام تحت تملک در قیمت‌های ذاتی می‌تواند به متعادل شدن روند معاملات و افزایش عمق بازار کمک کند تا حرکت بازار سرمایه منطقی‌تر پیش رود و صرفا با حجم و ارزش پایین معاملات، شاخص‌ها و نماگرها رشد نیابند.

 

بازار سرمایه در حالی از روزهای ابتدایی شروع آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در مسیر صعودی حرکت کرد که همگام با آن، برخلاف انتظار بسیاری از کارشناسان برای کاهش نرخ ارز، شاهد روند متعادل و رو به ثبات آن در بازار آزاد بودیم و بازار تنها طی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته با کاهش کمتر از یک درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل از آن مواجه شد. در همین ارتباط عضو انجمن حسابداران خبره عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت تمایل چندانی برای کاهش قیمت دلار به کمتر از سه هزار تومان ندارد که این دیدگاه از دلایلی همچون مشکلات ناشی از فروش نفت و کاهش قیمت آن، مشکلات و موانع اقتصادی و نایابی ارز نشات می‌گیرد. از این رو با توجه به اینکه نیاز ارز برای بازسازی کشور بیش از ذخایر ارزی است، انتظار می‌رود تا حتی در صورت حصول توافق نهایی در مذاکرات 1+5، قیمت دلار در محدوده سه هزار تومان معامله شود و نوسانات قیمت چندانی در روند آن مشاهده نشود. غلامحسین دوانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز افزود: بهبود شرایط بین‌المللی تنها موجب می‌شود کاسبی دور زدن تحریم‌ها کمتر شود و شرکت‌ها با پرداخت هرینه کمتر از طریق بانک‌ها در حوزه واردات و صادرات محصولات فعالیت کنند. وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه نیز گفت: چه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه مثبت برسد چه نرسد، باید مشکلات موجود در بازار سرمایه مرتفع شود چراکه تا زمانی که بورس تحت تاثیر جو رسانه‌ای و نیز افراد سفته‌باز قرار دارد، نمی‌توان امیدی برای رونق آن داشت و بازار سهام باید متاثر از وضعیت اقتصادی نوسان کند نه فشار رسانه‌ای و افراد سهم‌باز که شاهد آن هستیم. این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: شرکت‌های فعال بورسی طی سال‌های اخیر فارغ از اعمال تحریم‌های بین‌المللی دچار مشکلات ساختاری شده‌اند و تا زمانی که نسبت به رفع این مسایل اقدام نکنند، حتی با رفع تحریم‌ها شاهد تغییر خاصی در وضعیت آنها نخواهیم بود. عضو انجمن حسابداران خبره درخصوص راهکارهای موجود برای بهبود شرایط شرکت‌ها ابراز داشت: کنترل کیفیت کالاهای تولیدی، کاهش قیمت‌ها و نیز هزینه‌های اضافی به منظور افزایش مقدار فروش از جمله راهکارهای پیش‌رو به شمار می‌روند چراکه در شرایط کنونی شرکت‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با افزایش موجودی انبار کالاها مواجه شده‌اند و از این رو یکی از راهکارها، کاهش موجودی انبار و افزایش صادرات است که در شرایط بین‌المللی فعلی امکان توسعه صادرات وجود ندارد، پس بهتر است با کاهش هزینه‌های اضافی، کاهش قدرت خرید مردم جبران شود. دوانی افزود: دولت نیز می‌تواند برنامه راهبرد توسعه‌ای را اجرا کند چراکه نمی‌تواند با گرفتن مالیات از مردم به شرکت‌های خصوصی وجوه تزریق کند تا آنان نیز منابع مالی را در خرید و فروش ملک و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور صرف کنند. بر این اساس دولت باید برنامه راهبرد توسعه‌ای را طراحی و اجرا کند تا در این میان شرکت‌هایی که می‌توانند در توسعه اقتصادی کشور موثر باشند، رشد کنند. همه مشکلات اقتصادی کشور متاثر از اعمال تحریم‌ها نیست و مشکل اصلی، سوء‌مدیریت است.

 

کم شدن هیجان‌ها

آنچه مسلم به نظر می‌رسد، این است که با دستیابی به توافق هسته‌ای شاهد روند صعودی شاخص بورس و رشد قیمتی سهام شرکت‌های فعال بورسی خواهیم بود که البته این روند طی کوتاه‌مدت متاثر از جو روانی حاکم بر بازار سرمایه رخ می‌دهد. مدیر سرمایه‌گذاری‌های بیمه اتکایی ایرانیان با بیان این مطلب عنوان کرد: گشایش روابط بین‌المللی تبعات مثبتی را بر وضعیت اقتصادی کشور اعمال می‌کند که آثار عینی آن در بلندمدت در سودآوری شرکت‌ها و صنایع مشاهده خواهد شد. جاویدی با اشاره به روند آتی بورس در صورت حصول توافق نهایی در این خصوص افزود: خوشبینی‌های به‌وجود آمده نسبت به بهبود شرایط اقتصادی در حالی موجب روند صعودی بورس می‌شود که باید این روند متعادل و منطقی بوده و همچون دوره‌های قبل هیجانی نباشد. علاوه بر این با توجه به اینکه اثرات این رخداد سیاسی در بلندمدت بر وضعیت واقعی اقتصاد مشخص می‌شود، انتظار می‌رود در بلندمدت شاهد حاکمیت روند متعادل و رو به بالا بر کلیت بازار سرمایه باشیم. بر این اساس انتظارات مثبت از روند آتی اقتصاد کشور موجب می‌شود بازار سهام به حرکت رو به رشد تمایل داشته باشد و در این میان رفتار هیجانی کمتر مشاهده شود. وی پیرامون پتانسیل‌های بازار سرمایه برای جذب نقدینگی جدید گفت: حجم و ارزش معاملات طی چند روز گذشته بیانگر رفتار منطقی و محتاطانه سهامداران بوده است و بر این اساس به نظر می‌رسد بازار سرمایه از پتانسیل خوبی در جذب نقدینگی جدید برخوردار باشد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: توجه به این نکته حائز اهمیت است که توافق هسته‌ای محرکی برای آغاز روند صعودی به شمار می‌رود و در مرحله بعد عملکرد شرکت‌ها و صنایع و اثرات عینی که در وضعیت اقتصادی دیده می‌شود، عامل تداوم رشد و رونق بازار سرمایه خواهد بود به‌گونه‌ای که نمی‌توان گفت صرفا در پی کسب توافق قطعی همه مسایل و موانع مرتفع می‌شود. مدیر سرمایه‌گذاری‌های بیمه اتکایی ایرانیان همچنین درخصوص رفتار سهامداران حقوقی در عرضه سهام طی روزهای گذشته ابراز داشت: این گروه از سهامداران به عنوان مهم‌ترین فعالان بازار سرمایه نیاز به نقدینگی و شناسایی سود دارند چراکه سهامداران حقوقی نیز تعهداتی نسبت به سهامداران و زیرمجموعه‌های خود ازجمله تحقق سود برآوردی در بودجه سالانه و پرداخت سود نقدی میان سهامداران و تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌ای خود را برعهده دارند. بر این اساس جز در برخی موارد و نمادها نمی‌توان گفت که سهامداران حقوقی نامناسب عمل کرده‌اند علاوه بر این عرضه سهام توسط این گروه از سهامداران در صورت وجود تقاضای مناسب بازار و در مقابل اقدام به حمایت از سهام تحت تملک در قیمت‌های ذاتی می‌تواند به متعادل شدن روند معاملات و افزایش عمق بازار کمک کند تا حرکت بازار سرمایه منطقی‌تر پیش رود و صرفا با حجم و ارزش پایین معاملات، شاخص‌ها و نماگرها رشد نیابند.

 

 

/روزنامه جهان صنعت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.