دیپفیک (Deepfake) و خطر تقلب در احرازهویت مشتریان بانکی و پرداخت

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛جعل هویت ترسناکی که در ویدئوهای زنده، سرها را بر روی بدنها و بدنها را برای سرها قرار میدهد، به طوری که گفتار و حرکت فرد همزمان میشود، در جایی که هیچ چیز آنچیزی نباشد که به نظر میرسد، ممکن است برای خندیدن خوب باشد، اما امروزه ویدئوهایی وجود دارد که به صورت ویروسی منتشر میشوند و تماشاگران آن میگویند که چطور چنین کاری ممکن است!؟
اما آمارها نشان دهندهی گسترش نفوذ چنین ویدئوهایی در صنایع مختلف (تمرکز جدید بر شخصیتهای سیاسی، سلبریتیها و با احتمال بالایی پورنوگرافی) است که میتواند به یک چالش سایبری امنیتی تبدیل شود، چنین مشکلی احتمالا برای شناسایی و احراز هویت هم پیش خواهد آمد.
در صورتی که کلاهبرداران این تکنولوژی جدید را در اختیار بگیرند، از آن برای کلاهبرداری از بانکها، شرکتهای پرداخت، دولت، و برای دستیابی به حسابها یا ایجاد حساب برای جابهجایی و سرقت پول استفاده خواهند کرد.
رینهارد هاچریزر، معاون شرکت ارائه دهندهی خدمات احراز هویت جومیو ( Jumio) اظهار کرده که از دیدگاه احراز هویت، ما در مقابله با دیپفیک در ابتدای راه هستیم.
در واقع، این تکنولوژی به حدی خوب است که تماشاکنندگان نمیتوانند واقعیت را از ویدئوی جعلی تشخیص دهند.
در یک اتفاق مشابه، کلاهبرداران از هوش مصنوعی برای جعل هویت مدیرعامل یک شرکت آلمانی استفاده کردند و حدود 250,000 دلار را به یک حساب بانکی خارجی منتقل کردند.
بهترین دفاع در برابر کلاهبردارانی که برای کلاهبرداری به هوش مصنوعی مجهز هستند، استفاده از هوش مصنوعی برای مبارزه با آنها است.
بنابراین برای بانکها و شرکتهای پرداخت، کسبوکارها و شرکتهای دولتی بسیار مهم است تا به تکنولوژیهایی فکر کنند که لازم است برای مقابله با دیپفیک به کار گرفته شوند. رویکرد صحیح برای احراز هویت بیومتریک، تعیین این موضوع است که آیا یک شخص واقعی و زنده در جلوی کامپیوتر یا تلفن همراه نشسته یا نه؛ تا بتوانند امکان دسترسی به حسابهای بانکی را به او بدهند.
تشخیص زنده بودن کاربر، لایهی اضافی از حفاظت را در اختیار ما قرار میدهد که کلاهبرداران را از استفاده از رباتها یا ویدئوها، عکسها و اسناد برای دور زدن پروتکلهای تایید هویت حفاظت میکند.
در این مسیر استفاده از روشهای تشخیص زنده بودن سه بعدی تایید شده بسیار اهمیت دارد. زیرا روشهای تایید نشده میتوانند توسط عاملان دیپفیک مورد کلاهبرداری قرار گیرند.
به علاوه دیپفیکها دو بعدی هستند و راهکارهای موثر تشخیص زنده بودن کاربر میتوانند تعیین کنند که آیا این یک ویدئو است که برای احراز هویت ارائه شده یا یک صورت سه بعدی انسانی است. بنابراین تشخیص اختلافات موجود برای چشم انسان مشکل است اما برای یک الگوریتم نه.
پذیرندگان اولیهی راهکار تشخیص زنده بودن سه بعدی، شامل بانکها، شرکتهای پرداخت و حتی شرکتهای کرایه اتومبیل میشود.
در حال حاضر ایجاد یک دیپفیک ویدئویی، یک فرایند بسیار پیچیده و زمانبر است و نیاز به دانش کامپیوتری بالایی دارد. اما تکنولوژی به سرعت متحول میشود و ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد دیپفیک ها به زودی در دسترس همه قرار خواهد گرفت.
بنابراین به زودی شما به راحتی خواهید توانست خودتان به وسیلهی کامپیوتر شخصیتان در منزل ویدئوهای دیپفیک ایجاد کنید و این یک تهدید بزرگ برای کل صنعت بانکی و پرداخت خواهد بود. به همین دلیل مهم است که همین امروز از تکنولوژیهای مناسب برای مقابله با این تهدید استفاده کنیم.
ترجمه از pymnts