بزرگترین چالش توسعه بانکداری دیجیتال
عصر بانک؛اینانلویی در این پنل با این پرسش آغاز کرد که بانکداری دیجیتال در جایی که اینترنت بینالمللی وصل نیست چه معنایی میتواند داشته باشد و این بزرگترین چالش است.
وی به یکی دیگر از چالشهای توسعه بانکداری دیجیتال پرداخت و گفت: عدهای میگویند مشتری در محوریت بانکداری دیجیتال قرار دارد و این موضوع درست است اما چطور مشتری باید در محوریت قرار بگیرد.
معاون فناوری بانک ایران زمین افزود: در یک بانک ایرانی، فرهنگ، فرآیند و مباحث حوزه تکنولوژی تحول بانکداری دیجیتال شکل نمیگیرد. IT به عنوان پیشران است اما کسب و کارهای دیجیتال به این مفهومی که در حال حاضر مورد نیاز است شکل نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه بانک ایران زمین بیش از 3 سال است که در این حوزه کار میکنیم اظهار داشت: آن زمان که ما درباره دیجیتالی شدن صحبت میکردیم حرفهای ما به سخره گرفته میشد، اما در حال حاضر ما به اندازه 3 سال و نیم در این حوزه تجربه داریم.
اینانلویی با اشاره به تجربه بانک ایران زمین افزود: ما اگر بخواهیم یک بانکداری دیجیتال داشته باشیم بایستی یک بانک کوچک دیجیتال ایجاد کنیم که فرآیندهایش، کانالهایش، مشتریانش و مرکز تماساش دیجیتال باشد و بعد بانک بزرگ را در این بانک کوچک ادغام نماییم و این بانک کوچک دیجیتال را آرام آرام بزرگ کنیم تا به یک بانک دیجیتال واقعی برسیم.
وی گفت: مسیری که در آن حرکت می کنیم، مسیر ایجاد هزینه است و با این روش بانک دیجیتال تشکیل نمیشود.کسانی که اعتراض میکنند بانکداری دیجیتال هزینه زا است حتما مسیر اشتباهی را میروند. تمام مقالهها و مطالعات نشان میدهد که بانکداری دیجیتال باید 30 درصد هزینههای عملیاتی را کاهش دهد.اگر بانکداری دیجیتال، هزینهها را کاهش نمیدهد و ما داریم هزینه میکنیم و نتیجه آن را در ترازنامهمان نمیبینیم یک جای کار ایراد دارد.
اینانلویی در انتها افزود: در صنعت بانکداری به زبان میگوییم مشتری مدار هستیم اما این مفهوم وجود خارجی ندارد و مشتریان این صنعت، کل نظام بانکی و کسب و کارها هستند.