ATMها، نقاط کلیدی تماس با مشتری در بانکداری دیجیتال

در 50 سال ابتدایی معرفی ATMها از سال 1967، آن‌ها تغییر زیادی در دنیا نکردند و همان عملکردهای اساسی مشابه مانند برداشت پول نقد، سپرده گذاری و بررسی مانده حساب را ارائه می‌دادند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ اما پس از تحول بانک‌ها، ATMها شروع به ایفای نقش متفاوت‌تری کردند. امروزه همان‌طور که بانک‌ها خودشان را برای برآوردن نیازهای عصر دیجیتال تطبیق می‌دهند، ATMها  نیز به نقاط تماس فیزیکی متفاوتی نسبت به قبل تبدیل می‌شوند. یعنی در مواردی که اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت فاقد قابلیت هستند، ATMها ارتباط بانک‌ها را با مشتریانشان حفظ خواهند کرد.

 
برخی کارشناسان معتقدند که تحولات اخیر ATMها تازه شروع شده و آن‌ها به ایفای نقش‌های مهم‌تری ادامه خواهند داد تا کانالی ایجاد کنند که بانک‌ها بتوانند با استفاده از آن تجربه متفاوتی برای مشتریانشان ایجاد کنند. 
 
تحولات بانکی چیست؟
 
تحول بانکی عبارتی است که امروزه زیاد شنیده می‌شود. اما به طور کلی، اشاره به تغییر خدمات بانکی از فیزیکی به دیجیتالی دارد. پس از این که شرکت‌های تجارت الکترونیک و سایرین به سرعت دیجیتالی شدند، بانک‌ها هم به آهستگی شروع به تغییر کردند. 
 
در این مسیر سه محرک اصلی تحولات بانکی شامل افزایش هزینه‌ها، تحولات تکنولوژی و تغییر رفتار مشتریان است‌.
 
در واقع، با کاهش نرخ بهره و کاهش سود، بانک‌ها مجبور به کاهش هزینه و افزایش درآمد شدند. برخی نیروی انسانی‌شان را کاهش دادند و برخی شعب‌شان را بستند. مخصوصا در کشورهایی که بانک‌ها سود پایینی کسب می‌کردند. 
 
به علاوه فشار رقابتی روی بانک‌های سنتی که از بانک‌های مدرن و در حال رشد سریع آغاز شد، عامل افزایش سرعت تغییر در جهت بانک‌های دیجیتال بود، از طرف دیگر مشتریان نیز تمایل دارند بیش‌تر کارهای روزانه بانکی‌شان را آنلاین انجام دهند. اما همه‌ی مشتریان هم همیشه مایل به  انجام کارهایشان به صورت آنلاین نیستند. 
 
نقش ATMها
 
حالا ATMها به عنوان نقاط تماس فیزیکی، نقش مهمی در تحولات بانکی ایفا می‌کنند. ATMهای تعاملی با قابلیت‌های جدیدی مانند گفت‌وگوی زنده با کارمند بانک، مفهوم جدیدی از امکان دسترسی 24 ساعت در 7 روز هفته به اکثر خدمات بانک‌ها را نیز فراهم می‌کنند. 
 
ATMهای تعاملی در آینده نزدیک مانند یک ماشین بر مبنای اپلیکیشن عمل خواهند کرد که با استفاده از آن‌ها مشتریان می‌توانند از طریق موبایل‌هایشان به بانک دسترسی پیدا کنند و از این طریق آنها به پلی میان دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال و مشتریان تبدیل خواهند شد. 
 
به علاوه زمانی که مشتریان سوالات پیچیده‌ای در مورد محصولات و خدمات دارند، ATMها ارائه دهنده‌ی تجربه‌ی انسان محور به آن‌ها هستند. 
 
بانک‌های آینده
 
بانک‌های آینده ترکیبی از دنیای فیزیکی و دیجیتال خواهند بود و با استفاده از آن‌ها تجربه‌ی منحصربفرد و تعاملی برای مشتریان ایجاد می‌شود. شعب بانک نیز به کافه‌های دارای تکنولوژی بالا تبدیل می‌شوند که برای خوشآمد مشتریان در هنگام کار با دستگاه‌های بانکی، قهوه رایگان ارائه می‌دهند. 
 
ATMها نیز از طریق اپلیکیشن‌هایشان خدمات انعطاف پذیرتر و شخصی‌تری ارائه می‌دهند که شامل دریافت و پرداخت پول نقد، خدمات رزرو، خیریه و غیره است و این خدمات متفاوت، فرصت‌های جدیدی در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد.
 
بانک‌های آینده از طریق نقاط تعاملی منتخب مشتریان نیازهای آنان را برآورده می‌کنند و ATMها به عنوان میزبان بانک‌ها، به مشتریان خدمات متنوعی ارائه خواهند کرد. بنابراین تنها محدودیت موجود، تصورات خود ما از ATMها است‌. 
 
ترجمه از atmmarketplace
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.