آیا مردم دنیا از اینترنت اشیاء برای خرید صوتی استفاده میکنند؟
امروزه قابلیت خرید از طریق دستگاههای مبتنی بر IoT یا دستیار صوتی به یکی از روشهایی خرید تبدیل شده است.
به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ طبق بررسی شرکتی پژوهشی اینتلیجنس کانسیومر (CIRP)، تعداد دستگاههای نصب شده مبتنی بر الکسا به 76 میلیون میرسند.
در حالی که تعداد دستگاههای فروخته شده قابل اندازهگیری است، سوال جالبتر این است که چه تعداد کاربر واقعی از چنین دستگاههایی برای خرید استفاده میکنند؟ طبق مقالهای که با عنوان «واقعیت ورای خرید صوتی» منتشر شده، این تعداد کم است.
نسبت کوچکی از دارندگان اسپیکر هوشمند از آنها برای خرید استفاده میکنند و از بین افرادی که یک بار برای خرید، این دستگاهها را امتحان میکنند، تعداد کمی دوباره اقدام میکنند. این اطلاعات نشان میدهد که تنها حدود 2درصد از افراد دارای دستگاههای مجهز به دستیار هوشمند الکسای آمازون- رایجترین محصول آمازون در این طبقه محصول- تا سال 2018 یک خرید انجام دادهاند.
این دادههای داخلی تضاد روشنی با آنچه که دیگر شرکتهای تحلیلگر مانند وویس بات (Voicebot) پیشبینی کردهاند دارد:
در همین رابطه گزارش پذیرش اسپیکر هوشمند توسط مشتریان ایالات متحده در سال 2018 نشان میدهد که 15درصد از دارندگان اسپیکر هوشمند در ایالات متحده اظهار کردهاند که به صورت ماهانه از خرید صوتی استفاده میکنند و 3.9درصد از دارندگان اسپیکر هوشمند در ایالات متحده تا پایان 2018 یک خرید صوتی انجام دادهاند.
بنابراین، ارائهی یک تخمین دقیق در مورد درآمد حاصل از سفارشهای صوتی الکسا دشوار است و بسته به اینکه از چه دادههایی استفاده شود، طیف تخمینها در سال 2018 از فقط 50 میلیون تا 12 میلیارد دلار متغیر است.
به هر حال، دستگاههای صوتی کانالی برای خرید هستند. ولی طبق مقالهای که با عنوان «جذب سرمایه صوتی الکسا برای کمک سیاسی »، منتشر شد، این دستگاهها برای مقاصد خیریه و جذب سرمایه برای کمپینهای انتخاباتی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
در همین رابطه در 29 سپتامبر، الکسا به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 اجازه داد که در بخش کمکهای مالی صوتی الکسا ثبتنام کنند. طبق وبلاگ آمازون، با آغاز این طرح (در ماه اکتبر) کاربران قادر خواهند بود تا به سادگی بگویند: الکسا برای کمپین تبلیغاتی (نام کاندیدا) از طرف من مبلغ 200 دلار پرداخت کن.
این ویژگی جدید رویکرد جالبی را برای کمکهای مالی ایجاد کرده است. در ادامهی مقاله ذکر شده که:
در یکی از بررسیهای اخیر مشخص شده که 40 درصد از سیاسیون گفتهاند که به نظر آنها جستوجوی صوتی در آیندهی کمپینها به عامل مهمی برای پیروزی تبدیل خواهد شد.
ترجمه از paymentsjournal