تفاوت بانکداری آنلاین و بانکداری دیجیتال/ آینده‌ی بانکداری در سنگاپور

عادت مردم به رزرو پروازها، گوش کردن به موسیقی و خرید محصولات مختلف از طریق کانال‌های دیجیتال باعث شده که انتظار داشته باشند همین تعاملات را برای خدمات بانکی‌شان هم تجربه کنند.

به گزارش عصر بانک؛ ماه گذشته وزارت مالی سنگاپور اعلام کرده که 5 مجوز بانکی دیجیتال برای بازیگران غیربانکی صادر کرده است تا ارزش افزوده، نوآوری و تنوع در خدمات مالی افزایش پیدا کند.

 
از پنج مجوز جدید بانک دیجیتال، بیش از دو مجوز برای بانک‌های کاملا دیجیتال است که اجازه‌ی ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از خدمات مالی و سپرده‌گیری از مشتریان خُرد را فراهم می‌کند و 3 مجوز بانک دیجیتال برای ارائه خدمات به سازمان‌های کوچک و متوسط (SME) و دیگر بخش‌های غیر خرده فروشی در نظر گرفته شده است.
 
در همین رابطه وزیر مالی سنگاپور در حالی که در مراسم چهل و ششمین سالگرد انجمن بانکداری صحبت می‌کرد، اعلام کرد که مجوزهای جدید بانک دیجیتال گام مهمی در مسیر آزادسازی بانکداری در سنگاپور را نشان می‌دهد و قطعا بخش بانکداری سنگاپور به انعطاف، رقابت و تحرک بیشتر ادامه می‌دهد. 
 
در این مسیر برای کاهش ردپای شعب بانک‌های دیجیتال، وزارت مالی سنگاپور تنها یک شعبه‌ی فیزیکی را برای این بانک‌ها مجاز می‌داند. هم‌چنین داشتن حداقل کارکنان ضروری است و کارکنان باید زمان خود را برای انجام وظایف ارزشمندتر آزاد کنند. و مدیران ارتباطات باید به صورت بالقوه زمان کم‌تری برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان و زمان بیش‌تری برای ارائه‌ی توصیه‌های مفید به آنان صرف می‌کنند. 
 
بانک دیجیتال چیست؟
 
اما در حالی که بیانیه وزارت مالی توسط فین‌تک‌ها و دیگر ارائه‌دهندگان خدمات مالی مورد استقبال قرار گرفته، برخی ناظران هنوز در حال تلاش برای درک بیشتر مفهوم بانک دیجیتال هستند.  
 
در حالی که تعاریف بسیاری در مورد این مفهوم وجود دارد، مدیر تیم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در بانک دیجیتال ALAT ، اولین بانک کاملا دیجیتال نیجریه، یک توصیف قابل درک و خلاصه در این مورد ارائه داده است. 
 
او در وبلاگ خود نوشته: بانکداری دیجیتال استفاده از اپلیکیشن‌ها در هر فعالیت بانکی شامل فرایندها و برنامه‌ها است. و از این طریق با ساده و راحت کردن تجربه مشتریان و فرایندها، مکان‌های فیزیکی شعب باید حذف شوند.
 
مثال برای چنین فعالیت‌ها و محصولاتی شامل سپرده‌، برداشت و انتقال، مدیریت حساب‌ها و وام، پرداخت قبوض، اپلیکیشن‌های مالی و سرمایه‌گذاری و … می‌شود.
 
توجه به داده‌های کلان، هوش مصنوعی و تحلیل‌ها برای ارتقای تجربه‌ی مشتری مهم است و بانکداری دیجیتال از این طریق باعث خودکار شدن فرآیندهای بانکی نیز می‌شود. 
 
همچنین ایجاد حساب در یک بانک دیجیتال یک فرایند بدون دخالت کاغذ است و بانک‌های دیجیتال با کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌توانند قیمت محصولات و خدماتشان را نسبت به رقبای دارای مکان فیزیکی، رقابتی‌تر تعیین کنند.
 
تفاوت میان بانکداری دیجیتال و بانکداری آنلاین
 
بانکداری آنلاین به مشتریان امکان می‌دهد تراکنش‌های پایه‌ای خود را از طریق اینترنت انجام دهند، در حالی که بانکداری دیجیتالی هر نوع فعالیت بانکی آنلاین است که از طریق اپلیکیشن‌های موبایل (تلفن‌های هوشمند یا تبلت) انجام می‌شود. 
 
عموما بانکداری آنلاین شامل تعاملات بانکی می‌شود که از یک مکان فیزیکی شروع می‌شود. اما تعاملات بانکداری دیجیتال کاملا آنلاین شروع شده و باقی می‌ماند (عموما از طریق اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند) بدون نیاز به مراجعه به مکان فیزیکی.
 
ولی در عین حال بانکداری دیجیتال هم مانند بانکداری موبایلی یا بانکداری آنلاین یکی از مفاهیم کمتر درک شده در جهان مالی امروز است.
 
اپستین که مشاور بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌هایی مانند IBM و پی پال است، بانک‌های دیجیتال را برای ایجاد مطلوبیت حداکثری برای مشتریانشان از نظر دسترسی، مفید بودن و کاهش هزینه‌ها تحسین می کند. او در وبلاگش نوشته که بانک‌های دیجیتال موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی، به صفر رسیدن خطاها و بهبود خدمات نیز می‌شوند. 
 
طبق گزارش شرکت مک کنزی که در سال 2016 با عنوان ایجاد یک کسب‌وکار بانکی دیجیتال منتشر شد، در بازارهای نوظهور آسیا، بیش از 50 درصد از مردم تمایل دارند که برخی دارایی‌هایشان را به بانک‌های دیجیتال انتقال دهند و در این مسیر، با تغییر مدل‌های کسب‌وکار سنتی به دیجیتال، روندهای مثبتی برای بانک‌های سنگاپور و  دیگر کشورهای آسیای در حال ایجاد است. 
 
ترجمه از theaseanpost
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.