عوامل موثر بر رشد استارتآپها

عصر بانک؛ دکتر حسن اسماعیلزاده – عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی؛ در سالهای اخیر شرکتهای تازه تاسیس و نوپا با بهرهگیری از فرصتهای ناشی از رشد تکنولوژی و فضای مجازی، توانستهاند به رشد و پویایی قابلملاحظهای برسند. شرکتهایی که با تلفیق ایده جدید خود با فناوری روز، از یک گروه تیمی به کسبوکارهای سودآور و محبوبیت بین طیفهای مردمی رسیدهاند. طبق آمارهای موجود در زمینه کسبوکارهای کوچک، در ایران چیزی بالغ بر 500 هزار کسبوکار کوچک وجود دارد. برگزاری رویدادهای مختلف و گردهماییهای متعدد در طول سالهای گذشته کمک کرده است تا همزمان با دیگر کشورها، کاربران ایرانی نیز در تب و تاب راه انداختن استارتآپ قرار بگیرند. استارتآپها بهرغم کوچک بودن و منحصر به حوزه خاصی از تولیدات یا خدمات بودن به دلیل کثرت تعدادشان در آینده بخش بزرگی از گردش مالی اقتصادی در دنیا را به خود اختصاص خواهند داد. همین موضوع باعث شده است تا دولتها، نهادها و شرکتهای خصوصی بزرگ در دنیا به رصد فعالیتها، جمعآوری و تحلیل آمارهای این استارتآپها بپردازند.