همه چیز درباره مفهوم Omni-channel در بانکداری دیجیتال ایران زمین

شاید شما مشتریان بانک ایران زمین در خبرهای بانک این خبر را خوانده‌اید که بانک ایران زمین در برنامه‌های پیش رو قصد توسعه خدمات بانکداری دیجتال با مفهوم Omni-channel را دارد. اما این مفاهیم به چه معنا است؟

عصر بانک؛طبق آمار ارائه شده توسط مدیران بانک ایران زمین، امروزه بیش از 97 درصد خدمات این بانک بصورت غیرحضوری و بدون نیاز به شعبه به مشتریان ارائه می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها  تا سال 1400 این بانک شعبه فیزیکی نخواهد داشت و همه سرویس‌ها بصورت دیجیتالی ارائه خواهند شد.  عدد 97 درصد نشان‌دهنده این است که بخش بزرگی از مشتریان این بانک، همین امروز خدمات بانکی خود را توسط درگاه‌های غیرحضوری و بدون نیاز به شعبه فیزیکی دریافت می‌کنند و آمادگی کامل برای مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال را دارند.

همراه بانک، اینترنت بانک، دستگاه‌های ATM و شعب دیجیتالی که دارای دستگاه VTM هستند واولین شعبه از آن در مهرماه گذشته در مگامال افتتاح شد، از درگاه‌های اصلی رویکرد Omni-channel بانکداری دیجیتال، بانک ایران زمین هستند که طبق برنامه ریزی‌های این بانک، قرار است تا سال 1400 تکمیل کننده ارائه خدمات بانک به مشتریان، بصورت یکپارچه و بدون نیاز به شعبه سنتی باشند.
اما Omni-channel در بانکداری دیجیتال چه معنایی دارد؟ عصربانک در این مطلب به معرفی این مفهاهیم و تفاوت‌های این شیوه ارائه خدمات بانکی با شیوه‌های قبلی می‌پردازد.
با توسعه بانکداری الکترونیک و رشد استفاده از کانال‌های مختلف بانکداری الکترونیک مثل دستگاه خودپرداز، اینترنت بانک و همراه بانک در دو دهه گذشته، بانک‌ها به رقابت برای استفاده بیشتر از خدمات بانکداری الکترونیک با مفهوم Multi-channel  پرداختند. در این مفهوم، بانک خدمات مختلف بانکداری الکترونیک را به مشتریان از طریق کانال‌های ذکر شده ولی  بصورت جزیره‌هایی جدا از هم  عرضه می‌کند. در این مفهوم انجام “تراکنش” هدف نهایی بانک بود و دید “بانک محور” بر تراکنش‌ها حاکم بود. بنابراین در مفهوم Multi-channel بانک خدمات متنوع بانکداری الکترونیک را به مشتریان ارائه می‌کرد، ولی بصورت جزیره ای جدا از هم و نه به صورت پیوسته و یکپارچه؛
بانکداری دیجیتال و مفهوم Omni-channel
با گذشت زمان، پیشرفت تکنولوژی و توسعه ابزارها و راهکارهای ارائه خدمات بانکی، حالا چند سالی است که موضوع تحول دیجیتال بانکی و مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال بین بانک‌های مهم دنیا و همچنین ایران مثل بانک ایران زمین  مطرح شده است.
در بانکداری دیجیتال، استفاده از تکنولوژی برای سفارشی سازی خدمات بانکی و رفع نیاز مشتریان، به ساده ترین و سریع ترین شکل ممکن در الویت است.
یکی از ارکان اصلی مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال، مفهوم Omni-channel است. در این مفهوم همه درگاه‎‌های بانکداری الکترونیک به علاوه کانال‌های جدیدی مانند VTM به مشتریان بانکی قابل ارائه است، با این تفاوت که در مفهوم جدید همه درگاه‌ها با هم ادغام می‎‌شوند و بصورت یکپارچه به مشتریان خدمت ارائه ‌می‌دهند.
در مفهوم Omni-channel  بانکداری دیجیتال ” نیاز مشتری” محور اصلی است و بر اساس آن خدمات متنوعی برای مشتریان از طریق بانکداری باز سفارشی سازی می‎شود. علاوه بر این در این مفهوم، مشتری دارای هویت واحد در کلیه درگاه‌ها است و همه درگاه‌ها را به‌صورت یک سیستم یکپارچه و واحد می‌بیند و در هر زمان و هر مکان ارتباط مشتری به روی همه ابزارها به شیوه‌ای یکنواخت انجام می‌پذیرد.
به طور مثال، مشتری بانک می‌تواند درخواست وام خود را از طریق دستگاه‌های خودپرداز ثبت کند و در ادامه برای پیگیری آن از سایر درگاه‌ها مانند موبایل بانک، اینترنت بانک پیگیری موضوع را انجام دهد.
فردای بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین
بانکداری دیجیتال و گذار از بانکداری الکترونیک، یکی از موضوعات روز بانکداری دنیا است که بانک‌های مختلف بر اساس برنامه‌ریزی و استراتژی‌شان، در مراحل مختلف آن قرار دارند.برخی بانک‌ها در مرحله مطالعاتی هستند، برخی در مرحله عملیاتی و گذار و برخی بانک خود را دیجیتالی کرده‌اند.
اما در بانک ایران زمین، افتتاح اولین شعبه دیجیتالی در مهرماه گذشته در مجموعه مگامال، رونمایی از ایران زمین بوم (izboom ) که از طریق آن فرد یا گروه می تواند سرویس‌های بانکداری باز دریافت کنند، و افتتاح مرکز نواوری ایران زمین برای حمایت از زیست‌بوم نوآورانه کشور، نشان‌دهنده الویت این بانک برای تبدیل شدن به یکی از بانک‌های برتر کشور در حوزه تحول دیجیتال و اهمیت این بانک برای ارتقای تجربه مشتری از طریق بهبود کیفیت خدمات بانکی دیجیتالی است.
عصربانک در مطالب بعدی، اتفاقات بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال را بررسی، و مفاهیم جدیدی که در این تحول اتفاق می‌افتد را معرفی می‌کند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.