نقش تلفنهای هوشمند در احرازهویت مشتریان بانکی و پرداخت

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛امروزه تعداد زیادی از مشتریان بانکی دارای دستگاه موبایل هستند. مشتریان امروزی انتظار دارند در هر زمان و هرکجا و برای هر کاری از جمله پرداخت هزینههای خرید و افتتاح حساب جدید در بانک از موبایلهایشان استفاده کنند. این وابستگی مشتریان به تلفنهای هوشمند موجب افزایش کلاهبرداری نیز شده است.
دستگاههای موبایل مسیر مستقیمی برای دستیابی به اطلاعات شخصی هستند که برای کلاهبرداران مفید است. همینطور که کلاهبرداری با موبایل افزایش پیدا میکند، کسبوکارها باید ریسک ناشی از بدافزارهای موبایلی که میتوانند اطلاعات شخصیشان را سرقت کرده و حتی پیامهای متنی را از داخل گوشیهای هوشمندشان رهگیری کنند، در نظر بگیرند. و باتوجه به ترجیح مشتریان به دریافت خدمات آسان تر، لازم است تا کسبوکارها به تسهیل فرایند احرازهویت و مبارزه با کلاهبرداری توجه کنند تا هم از اطلاعات مشتریان حفاظت کنند و هم تجربه خوبی به مشتریان ارائه دهند.
تاکتیکهای کلاهبرداری با موبایل
لیست روشهایی که کلاهبرداران برای کلاهبرداری از دستگاههای موبایل از آنها استفاده میکنند طولانی است و همیشه در حال افزایش است، اما برخی از رایجترین آنها عبارتند از:
بازیابی شماره تماسها: فعالسازی تلفنهای دارای شمارههای جدید با هدف رسیدن به شمارههای بازیابی شدهای که عموما به حساب قربانی متصل است.
قطع کردن پیامکها: قطع کردن ارتباطات پیامکی برای عدم دسترسی قربانی به پیامهای دو فاکتوری احراز هویت مبتنی بر رمزهای یک بار مصرف (OTP)
شبیهسازی سیم کارت: کپی کردن اطلاعات موجود در سیمکارتها از قربانی که باعث میشود کلاهبرداران بتوانند یک مشترک در شبکه را جعل کنند و به همهی ارتباطات ورودی او دسترسی پیدا کنند.
تعویض سیمکارت: غیرفعال کردن سیمکارت کاربر موجود و فعالسازی دستگاه مرتبط با کلاهبردار برای سرقت ارتباطاتات موبایل
بسیاری از مشتریان بانکی حداقل یک بار دستگاههای موبایلشان را تعویض کردهاند. این تغییر موبایل، منجر به تسهیل جعل دادههای مشتریان برای کلاهبرداران و ایجاد چالش در فرآیند کسبوکارها برای احراز هویت دستگاههای موبایل میشود. افزایش تصاحب خطهای موبایلی به مجرمان کمک میکند در زمانی که مشتریان از احراز هویت دوعاملی شامل پیامک متنی یا اپلیکیشنهای توکن استفاده میکنند، به حسابهای مالیشان دست پیدا کنند.
رویکرد چندلایهای
فرصتی که موبایلها با خود به ارمغان آوردند بیش از ریسک آنها است. احراز هویت موبایلی اگر به درستی انجامشود، میتواند موجب افزایش اعتماد مشتریان، تسهیل حضور و تعامل، افزایش اطمینان به هویت کسبوکارها و جلوگیری از کلاهبرداری شود. اما چگونه؟
اگرچه چند روش برای احراز هویت از طریق دستگاه موبایل وجود دارد، اما هیچ روشی، تضمین شده نیست. با این حال، یک نقطه شروع وجود دارد که سایر روشها میتوانند بر اساس آن توسعه یابند.
یافتن منابع دستگاههای موبایلی در زمان واقعی و دستیابی مستقیم به اطلاعات کاربران از طریق اپراتورهای شبکه موبایلی میتواند به کسبوکارها در ایجاد شناسه موبایلی منحصربهفردی که با وجود تغییر موبایل هم ثابت بماند، کمک کند. این بدین معنی است که دستگاه یک مشتری، به صورت خودکار و فوری احراز هویت شوند. این پایداری شناسهی موبایل در دستگاهها و شبکهها اثرگذار است، بنابراین موجب خنثی کردن مسئولیت حفظ رمز عبور و ایجاد اعتماد فوری در روابط کسبوکار با مشتریان خواهد شد.
زمانیکهروشهای دیگر توسعه یابند، مانند توانایی تلفن همراه هوشمند برای اسکن یا گرفتن عکس از ID، دستگاه موبایل بهینهترین روش احراز هویت میشود. با شروع استفاده از دادههای اپراتورهای شبکه موبایلی برای احراز هویت موبایلی و ایجاد روشهایی دیگر در صورت لزوم، مشتریان قانونی به سرعت چراغ سبز برای عبور دریافت میکنند و گامهای دیگر فقط در صورت لزوم اجرا خواهد شد.
تعداد فزایندهی مشتریانی که استفاده از موبایل را ترجیح میدهند، به همراه رشد کلاهبرداری موجب تمایل زیاد برای استفاده از روش های جدیدتر و بهتر برای احراز هویت موبایلی شده است.
ما باید به موبایل نگاه متفاوتتری داشته باشیم. پیشرفت کسبوکارهای احراز هویت باید کار را برای کلاهبرداران سخت کنند. شرکتهایی که در کاهش زحمت مشتریان برای دستیابی به خدمات و حل مشکلاتشان موفق بودهاند، از مزیت رقابتیشان در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود بهره خواهند برد.