دلایل عدم رشد کیف پول آفلاین در ایران و همه راهکارهای سیمرغ تجارت

عصر بانک؛شرکت سامانههای یکپارچه سیمرغ تجارت از ابتدای سال 91 تاسیس شد و حوزه فعالیت آن ارائه راهکارهای نوین بانکی با تمرکز بر روی پرداخت خُرد الکترونیک است. این شرکت حاصل مشارکت بانک تجارت و گروه توسن است که 65 درصد سهام شرکت به بانک تجارت و 35 درصد آن به شرکت توسن تعلق دارد. برای آشنایی بیشتر با راهکارهای شرکت سیمرغ تجارت و دلایل و معضلات فراگیر نشدن کیف پول آفلاین در ایران، عصر بانک با مهندس محمد آجدانی ، مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت به گفتوگو نشسته که در ادامه می خوانید:
مهم ترین محصولات و خدمات شرکت سیمرغ تجارت و قابلیتهای آنها
آجدانی مهمترین محصول شرکت سیمرغ تجارت را کیف پول معرفی کرد و گفت: با توجه به هزینههای نگهداری ، توسعه و هزینههای کارمزدی کیف پول آنلاین و در موقعیتهایی که سرعت اهمیت زیادی دارد، این نیاز احساس می شود که بتوان بدون رمز و با سرعت بالا تراکنشها را انجام داد. بنابراین مهمترین محصول شرکت به صورت عام کیف پول و به صورت خاص در حوزه کیف پول، کیف پول آفلاین بوده است.
کارتهای هیبریدی
مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت به محصول دیگر سیمرغ تجارت به نام کارتهای هیبریدی اشاره کرد و افزود: کارتهای هیبریدی یک کارت مغناطیسی بانکی است که تراشه نیز دارد. در واقع این کارت، یک کارت غیرتماسی است که می تواند پرداختهای آفلاین غیرتماسی بدون نیاز به پین را انجام دهد.
وی ادامه داد: کارت های هیبریدی این انگیزه را برای بانک ها ایجاد میکند که بتوانند از طریق کیف پول، هزینه ای کمتری متحمل شوند و منابع ارزان قیمتی جذب کنند. نکته بعدی این است که هزینههای کارمزدی خود را نیز می توانند از این طریق کاهش دهند.
آجدانی با اشاره به اینکه شرکت سیمرغ تجارت تا این لحظه بیش از 5/4 میلیون کارت هیبریدی برای بانک تجارت صادر کرده است، تصریح کرد: با توجه به این نیاز، این محصول برای بانک تجارت طراحی شد که هم کارت بانکی فرد باشد که روزانه از آن استفاده می کند و هم اینکه بتواند با شارژ کیف پول بر روی آن کارت، پرداخت خُرد خود را روزانه، به صورت آفلاین و بدون نیاز به PIN انجام دهد.
وی گفت: سقف تراکنش این کارتها از سوی شرکت تنظیم می شود و فعلاً قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد. شبکه اصلی پذیرندگی این کارتها، شبکه حمل و نقل عمومی است و بخش دیگر، فروشگاههایی هستند که پایانههای فروش با قابلیت NF داشته باشند و اینکه ما با PSP مربوطه قرارداد داشته باشیم.
کارت بلیط الکترونیکی
مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت به محصول دیگر این شرکت که کارت بلیط الکترونیکی است اشاره کرد و گفت: در شهرهای زنجان، اراک، پردیس و اندیشه کارت بلیط الکترونیکی سیمرغ تجارت وجود دارد و افراد میتوانند این کارت را تهیه، شارژ و در شبکه اتوبوسرانی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از شرکتهایی که در حوزه کارت بلیط فعالیت دارند، بعضا نام شهر هوشمند را بر روی خدماتشان می گذارند اضافه کرد: ماموریت شرکت ما ایجاد پلتفرمهای شهر هوشمند نیست بلکه ما فقط بخشی از خدماتی که در شهرهوشمند قابل استفاده است یعنی کارت بلیط و کیف پول آفلاین یا آنلاین را ارائه می دهیم.
توریست کارت
محمد آجدانی با بیان اینکه سالانه 7 میلیون توریست وارد کشور می شود و عدم دسترسی به شبکههای پرداخت جهانی مشکل توریستها در داخل کشور است افزود: ما این امکان را فراهم کردیم تا گردشگر ارزهایش را تبدیل کند. به این ترتیب که ما استعلام های لازم را از مراجع ذیصلاح می گیریم و اگر مورد تایید بود برای فرد یک کارت با نام خودش صادر میکنیم که در بازه زمانی که در ایران است بتواند از آن کارت استفاده کند. همکاری خوبی هم در این زمینه با بانک تجارت داریم.
کارت هدیه
آجدانی در رابطه با محصول کارتهای هدیه و بن کارت توضیح داد: از ابتدای سال 97 ما با بانک تجارت به صورت جدی تری به این حوزه ورود کردیم. اما به دلیل اینکه از نظر تکنولوژی کارت هدیه در تمام بانکها یکسان است، طبق توافق با بانک تجارت بیشترین تمرکز ما بر روی مسایل مربوط به بازار و مارکتینگ است تا مسائل فنی.
اپلیکیشن سِت
مدیرعامل سیمرغ تجارت همچنین توضیحاتی را در خصوص چگونگی شکل گیری اپلیکیشن سِت ارائه کرد و گفت: شرکت سیمرغ تجارت یکی از سهامداران شرکت سپندار است. این شرکت در حوزه پرداخت الکترونیکی عوارض فعالیت میکند و به همین دلیل در انتهای سال 97 اپلیکیشن اتولیار را برای پرداخت عوارض آزادراهی ارائه داد. اما ما تصمیم گرفتیم که اپلیکیشنی طراحی کنیم که UX خوبی برای کاربر داشته باشد و درعین حال خدمات متنوعی به کاربر ارائه دهد. به این ترتیب اپلیکیشن سِت متولد شد. تمام خدماتی که در سیموپی ( مثل شارژ کارتهای هیبریدی توسط NFC اپلیکیشن) و خدمت خاص اتولیار (پرداخت عوارض آزادراهی) وجود داشت به علاوه خدمات جدیدی که طراحی شد بر روی اپلیکیشن سِت قرار گرفت. در نسخه اولیه اپلیکیشن سِت، پرداخت عوارض آزاد راهی، استعلام بدهی طرح ترافیک تهران و پرداخت آن، شارژ کارت کیف پول از طریق NFC ، انتقال P2P و دریافت و پرداخت مبتنی برQR وجود دارد و در ورژن های بعدی سایر خدمات را به اپلیکیشن اضافه خواهیم کرد.
وی افزود: در طراحی اپلیکیشنهای پولی و مالی، چالش اصلی UX است. زیرا بنابر نیازهای متنوع کاربران و سبک زندگی آنها، باید تعداد زیادی خدمات در اپلیکیشن قرار بگیرد که این مسئله از یک طرف و سهولت استفاده از اپلیکیشن از طرف دیگر، طراحی UX را با چالش مواجه میکند.
پلتفرم نوآوری باز سیمرغ تجارت
آجدانی در ادامه به جدیدترین راهکار شرکت اشاره کرد و افزود: ما در شرکت پلتفرمی را آماده کردیم و همین الان در حال سرویسدهی است. در این پلتفرم با مفهموم نوآوری باز، خدمات مختلفی را به استارتآپها، فینتکها و مجموعههایی که در حوزه فن آوری اطلاعات فعالیت می کنند، ارائه خواهیم داد.
وی ادامه داد: در این مسیر ما سرویس پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی را در اختیار مجموعههای مختلف قرار دادیم که از طریق این پلتفرم بتوانند این خدمت را به کاربران خود ارائه دهند و به مرور خدمات بانکی و مالی دیگر را نیز در پلتفرم قرار خواهیم داد. در این مسیر اولین مجموعه ای که این خدمت را دریافت کرد دیجی پی و مجموعه بعدی پات ایران کیش است. از جمله خدمات دیگری که در حال حاضر به سایر مجموعه-ها ارائه می¬شود می¬توان به سرویس بانکی تسویه حساب و همچنین استعلام بدهی و پرداخت طرح ترافیک تهران اشاره کرد.
چرا کیف پول آفلاین در ایران فراگیر نشد؟
مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت مهم ترین دلایل عدم موفقیت کیف پول آفلاین در ایران را برشمرد و گفت: از مهمترین دلایل این عدم موفقیت می توان به اکوسیستم پرداخت ایران و نظام کارمزدی اشاره کرد. تا زمانی که نظام کارمزدی اصلاح نشود این خدمت جایگاه خود را پیدا نمی کند، زیرا در حال حاضر برای پذیرنده و دارنده کارت که بدون کارمزد و بصورت رایگان از خدمات پرداخت استفاده میکنند، دلیلی بر استفاده از کیف پولهای آفلاین با کارمزد کمتر وجود ندارد. PSPها نیز که در مدل کارمزد فعلی درآمدزایی دارند، دلیلی بر توسعه و استفاده از کیف پول آفلاین ندارند. در حوزه رگولاتوری نیز قانونی مدونی در این موضوع وجود ندارد.
آجدانی افزود: از طرفی هزینههای کارمزدی که بانکها پرداخت می کنند، هزینه های بسیار سنگینی است. حدود 80 درصد تراکنشها زیر 50 هزار تومان است و با این اوصاف بانکها متضرر میشوند. با این هزینه سرسامآور کارمزدی، سوال اینجاست که این هزینهها از کجا تامین میشود؟ مشخصا این هزینه کارمزدی از بهره تسهیلاتی که بانک ارائه می کند، پرداخت میشود که این کار تورم زا و به ضرر تولید است. بنابراین همه این مشکلات و این چرخه معیوب باعث شده که از کیف پول، مخصوصا کیف پول آفلاین استفاده نشود.
مهمترین دغدغه و چالش شرکت
مدیرعامل سیمرغ تجارت با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز هزینهی کارتها را به شدت بالا برده و تامین آن را هم گاهی سخت کرده است، گفت: همیشه به دلایل ملاحظات مختلف، قیمت بلیطها با توجه به افزایش هزینهها رشد نمیکند و ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی موجب کاهش مطلوبیت برای مردم میشود. در نتیجه شرکتها از سرمایه گذاری در این حوزه با توجه به افزایش هزینهها، عدم رشد قیمت بلیطها و عدم وصول مطالبات از شهرداریها متضرر میشوند.
بنابراین با توجه به این مشکلات و افزایش نرخ ارز، نگاه ما این است که در آینده بیشتر از حوزه تجهیزات و سخت افزار به سمت نرم افزار برویم. یعنی پروژه هایمان را به گونهای طراحی کنیم که به تجهیزات و سخت افزار کمتری نیاز داشته باشیم و محصولات و خدمات بیشتر مبتنی بر نرم افزار باشد.
اهداف و برنامه های آتی شرکت
آجدانی در پایان درباره اهداف آتی شرکت سیمرغ تجارت خاطر نشان کرد: در سیمرغ تجارت ما یک حوزه کسب و کاری کارت با تمرکز بر روی کارت هدیه داریم. برنامه اصلی ما در حوزه کارت این است که سهم بازار بانک تجارت را در حوزه کارت هدیه گسترش دهیم. موضوع دیگر حوزه موبایل اپلیکیشن است که ما به تازگی به آن ورود کردیم و برنامه جدی برای توسعه موبایل اپلیکیشن داریم. حوزه سوم، پلتفرم خدمات ارزش افزوده است که با تعدادی از استارت آپها شروع به همکاری کردیم و در آینده این همکاریها گسترده خواهد شد.