آمارهایی جالب از کارت‌های پرداخت بدون تماس در دنیا

در سال 2023 کارت‌های بدون تماس 57درصد از کل میزان پرداخت با کارت را شامل خواهند شد به دلیل اینکه صادرکنندگان به میزان فزاینده‌ای این کارت‌ها را طبق استانداردهای موجود ارائه می‌دهند و فروشندگان و پذیرندگان نیز برای پاسخ به تقاضای مشتریان، میزان استفاده از این نوع کارت‌ها را افزایش می‌دهند.

عصر بانک؛پژوهش‌های RBR نشان می‌دهد که صادرکنندگان در جهان به میزان فزاینده‌ای در حال افزودن عملکرد بدون تماس به کارت‌های پرداخت‌ هستند، اغلب به دلیل این‌که مشتریان‌ را به استفاده از کارت به جای پول نقد متقاعد کنند.

 

در پایان سال 2017، 5.3 میلیارد کارت بدون تماس در سراسر جهان وجود داشت که این رقم، 35درصد از کل کارت‌ها بود، سهمی که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال 2023 تا 57 درصد افزایش خواهد یافت، به دلیل این‌‌که بانک‌ها به تبدیل کارت‌های موجود به کارت‌های بدون تماس ادامه خواهند داد در حالی که در فرآیند صدور کارت‌های جدید نیز این استانداردهای عملکردی را ارائه می‌دهند.

 

در چین که بزرگ‌ترین بازار بدون تماس جهان است، بانک مرکزی اعلام کرده که همه‌ی کارت‌های جدید باید کارت‌های تراشه‌دار دارای عملکرد بدون تماس باشند.

 

پرداخت‌های بدون تماس هنوز در همه جا رایج نشده‌اند

 

دارندگان کارت‌ها با کمپین‌های تبلیغاتی که بر سرعت و راحتی استفاده از کارت‌های بدون تماس تاکید می‌کند، به استفاده از این کارت‌ مخصوصا در فروش محصولاتی که ارزش کمی دارند مانند نوشیدنی‌ها و اسنک‌ها، به جای استفاده از پول نقد تشویق می‌شوند. در همین راستا تعداد پرداخت‌ کارت‌های بدون تماس در سال 2017 در سراسر جهان 88درصد افزایش یافت.

این بدین معنی است که استفاده از کارت‌های بدون تماس هنوز نسبت به کل میزان استفاده از کارت کم است و تنها 11درصد از همه‌ی پرداخت‌های کارتی بدون تماس هستند که نشان می‌دهد پتانسیل بالقوه‌ای برای افزایش حجم پرداخت‌های بدون کارت وجود دارد.

 

استفاده از پرداخت‌های بدون تماس امروزه در برخی نواحی رایج شده است، مخصوصا در بازارهای اروپا شامل سوئد و دانمارک، که مدت زیادی از ورود این کارت‌ها به عنوان ابزار پرداخت انتخابی در POS می‌گذرد.

 

در بازارهایی مانند مجارستان و لهستان، پرداخت بدون تماس به سرعت مورد پذیرش قرار گرفت و مشتریان برای آشنا شدن با تکنولوژی زمان کافی داشتند.

 

استفاده از کارت بدون تماس در خاورمیانه و آفریقا و آسیا و اقیانوسیه کم‌تر رایج است چون کارت‌های بانکی بیش‌تر برای برداشت پول نقد مورد استفاده قرار می‌گیرند تا پرداخت غیرنقدی.

بهرحال پذیرش پرداخت بدون تماس همراستا با تقاضای مشتریان و فروشندگان افزایش پیدا می‌کند.

پذیرش کارت‌های بدون تماس هر روزه بیشتر فراگیر می‌شود زیرا تعداد ترمینال‌های EFTPOS  با 41درصد افزایش در سال 2017 به 40.9 میلیون عدد رسید و در حال رواج بیشتری نیز هست.

 

در دنیای پرداخت کارتی بدون تماس، فروشندگان از کاهش صف‌ها که نتیجه سرعت پرداخت‌های بدون تماس است راضی هستند و مشتریان به میزان فزاینده‌ای انتظار دارند بتوانند در خریدهایشان از کارت‌های بدون تماس استفاده کنند.

امروزه تنها 42درصد از ترمینال‌های EFTPOS در سراسر جهان و در خاورمیانه و آفریقا تنها 9درصد از ترمینال‌های EFTPOS پرداخت بدون تماس را قبول می‌کنند. با این حال، هنوز پتانسیل‌ زیادی برای توسعه بیش‌تر پرداخت‌های بدون تماس وجود دارد.

 

در اروپا، پذیرش پرداخت بدون تماس توسط قواعد ویزا و مسترکارت تعیین می‌شود که همه‌ی ترمینال‌های EFTPOS را ملزم به ارائه پرداخت بدون تماس تا سال 2020 کرده است.

 

بر این اساس صدور و استفاده از کارت بدون تماس به میزان بالایی رشد خواهد کرد به دلیل اینکه مشتریان و فروشندگان مزایای تکنولوژی را در زمینه سرعت و راحتی درک خواهند کرد. و همان‌طور که کارت‌های بدون تماس بخشی از زندگی روزمره مردم در سراسر جهان می‌شوند، پذیرش و استفاده از آن در بیش‌تر کشورها به هنجار تبدیل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.