ایجاد زیرساختها و سیستمهای بانکداری الکترونیکی و شرکتی در بانک صنعت و معدن
عصر بانک؛توسعه بانکداری الکترونیکی و گسترش خدمات نوین در شرایط رقابتی امروز، مهمترین ابزار کسب رتبههای بالا در سیستم بانکی محسوب میشود.
با احمد آهی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات درخصوص وضعیت بانکداری الکترونیک و سیستم های نوین بانکی در این بانک گفتوگویی انجام شده که در ادامه به آن می پردازیم:
1- وضعیت بانک صنعت و معدن از نظر خدمات نوین الکترونیکی در حال حاضر چگونه است؟ ارزیابی شما از عملکرد این بانک تا به امروز در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه خدمات الکترونیکی و سیستم های جدید بانکداری چیست؟
بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک تخصصی و توسعه ای حوزه صنعت و معدن کشور، خدمات خاص مالی و بانکی در حوزه مذکور را ارائه می دهد. لذا اتوماسیون عملیات بانکی نیز شامل خدمات خاص نظیر سامانه های عملیاتی ارزیابی و امکان سنجی تخصصی طرحهای صنعتی و معدنی و کنترل پروژه های مذکور در کنار کلیه فرایندهای خدمات بانکداری خرد و مدرن با هدف کامل نمودن سبد خدمات بانکی می باشد.
بر همین مبنا نسبت به استقرار سامانه بانکداری متمرکز با قابلیتهای فنی گسترده در سال 1396 اقدام گردید. نحوه اجرای پروژه و موفقیت های بدست آمده به نوبه خود در کشور بی نظیر بوده است لیکن مشکلات بعد از مهاجرت همزمان حدود 65 سیستم عملیاتی به سامانه جدید، بیش از هر چیز مبتلابه همکاران شاغل در واحدهای ستادی ذیربط و به خصوص همکاران شاغل در واحدهای عملیاتی و پاسخگویان مستقیم مشتریان محترم بانک بود که تا این لحظه به خوبی از عهده این امر خطیر برآمده اند.
آنچه مورد تمرکز راهبران سیستمهای بانک بوده است، رفع تدریجی مشکلات سیستمی و تلاش مستمر در جهت دستیابی به سامانه یکپارچه و منعطف با قابلیت پاسخگویی حداکثری به نیازهای سیستمی همکاران و مشتریان و کلیه ذینفعان بانک می باشد.
در حال حاضر هنوز اقدامات زیادی تا دستیابی به کلیه اهداف باقی مانده است؛ لیکن روند پیموده شده تاکنون و افق پیش رو، امیدواری زیادی را برای دستیابی به اهداف ترسیم شده به وجود آورده است. در این راستا تکیه بر توان کارشناسی همکاران بانک و به خصوص حمایت و همکاری همه جانبه مدیران محترم ارشد و میانی و واحدهای عملیاتی و اجرایی به عنوان بازوی اصلی و موتور محرک، نقش کلیدی داشته و خواهد داشت.
2- برنامه های سال جاری بانک صنعت و معدن در حوزه IT و بانکداری الکترونیکی چیست؟
در حوزه بانکداری الکترونیکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه های ترسیم شده توسط هیات مدیره محترم بانک به شرح ذیل می باشد:
ایجاد زیرساختها و سیستمهای عملیاتی لازم برای ارائه خدمات بانکداری دیجیتال همسو با نظام اقتصاد دیجیتالی کشور و همگام با برنامه های ابلاغی وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی و دولت محترم، ایجاد بسترهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه خدمات بانکداری شرکتی در سطح عملیاتی، ایجاد زمینه همکاری و مشارکت و تعامل با دانشگاههای کشور برای گسترش دانش علمی و عملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور و همچنین بهره گیری از توان علمی دانشگاهها در ارائه خدمات بانکی، ایجاد بستر ارائه درخواست انواع خدمات بانکی از جمله فرایندهای پیچیده اعطای تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش صنعتی و معدنی از طریق اینترنت و تلفن های همراه هوشمند به منظور رفاه حال مشتریان و صنعتگران محترم در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی، تقویت زیرساختهای امنیتی حوزه فاوا و تطبیق سیستمهای ارتباطی و عملیاتی با نظامات ابلاغی پدافند غیرعامل، بهره مندی از فناوریهای روز در حوزه زیرساختها و خدمات حوزه فاوا، گسترش زمینه همکاری فین تک ها با بانک در بستر ایجاد شده از طریق شرکت پیمانکار سامانه بانکداری متمرکز (شرکت توسن) به نام توسن بوم، ایجاد زمینه مشارکت بانک از طریق اعطای تسهیلات و اعتبارات بانکی به طرحهای صنعتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نانو و فین تک ها
3- خدمات الکترونیکی که بانک صنعت و معدن به طور خاص به مشتریان ارائه می کند، شامل چه مواردی میباشد؟
در حوزه خدمات الکترونیکی قابل ارائه به مشتریان محترم، در حال حاضر مشابه سایر بانکهای کشور خدمات اینترنت بانک اشخاص حقیقی و حقوقی، همراه بانک، تلفن بانک، خودپردازها، پایانه های فروش، درگاه های پرداخت همراه با امکانات سفارشی سازی شده ارائه می شود. لیکن برای ارائه خدمات خاص و تخصصی، برنامه ریزی های لازم انجام شده است که متعاقبا به استحضار مشتریان محترم رسانده می شود.
4- از نظر شما چه موانعی در ارائه بهتر اینگونه خدمات در این بانک و به طور کلی در شبکه بانکی کشور وجود دارد؟
در حوزه خدمات الکترونیکی نیز مشابه سایر حوزه ها، موانع و مشکلاتی وجود دارد که سرفصل برخی از آنها به شرح ذیل ارائه می شود:
برخی قوانین و مقررات محدود کننده و غیرمنعطف به خصوص برای بانکهای دولتی در زمینه خرید کالاها و خدمات، کمبود منابع مالی و انسانی مورد نیاز، بروکراسی های موجود در راستای اصلاح قوانین و مقررات به خصوص ایجاد قوانین لازم برای راه اندازی خدمات نوین بانکی بر اساس فناوریهای روز دنیا.
5- تحولات صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات نوین الکترونیکی در بانک صنعت و معدن تا چه اندازه متناسب با نیاز مشتریان است؟
اقدامات و دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان محترم و افزایش کیفیت خدمات بانک را می توان به شرح ذیل عنوان نمود:
تامین پهنای باند مناسب خطوط ارتباطی ستاد و شعب و ارتباطات با سامانه های حاکمیتی نظام بانکی به صورتی که در حال حاضر با لحاظ تعداد کم شعب، از نظر سرعت و کیفیت ارتباطات در زمره بانکهای برتر کشور هستیم، زیرساختهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شامل سخت افزارها، نرم افزارها و ارتباطات، به منظور ارائه خدمات بانکی با کیفیت مناسب طی چند سال اخیر بهینه سازی شده است، لیکن از نظر مشتریان محترم هنوز خیلی ملموس نمی باشد که با تکمیل اقدامات ظرف چند ماه آتی منتهی به سال جاری، انتظار افزایش رضایتمندی مشتریان محترم بانک را داریم و انتظار داریم با اقدامات زیرساختی انجام شده طی شش ماه اخیر در حوزه های نرم افزاری و دانشی و ایجاد بسترهای لازم، در سال جاری سامانه ای با کیفیت مطلوب برای پاسخگویی سریع در زمینه ارائه آمار و اطلاعات و گزارش های متنوع از خدمات بانک به کلیه ذینفعان شامل مشتریان محترم راه اندازی شود.