افزایش فروش نقدی با ایجاد قابلیت پرداخت غیرنقدی در دستگاههای فروش خودکار

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ دستگاه وندینگ ماشین به نامهای متفاوتی همچون دستگاه فروش اتوماتیک یا دستگاه فروش خودکار نامگذاری گردیده است. وندینگ دستگاهی است که بعد از واردکردن پول و یا کسر اعتبار الکترونیکی مشتری توسط دستگاه، محصولاتی ازقبیل انواع نوشیدنی، محصولات بهداشتی و فرهنگی مانندکتاب وحتی طلا و جواهرات را به طوراتوماتیک به مشتری عرضه میکند.
اگر نگران این هستید که با ارائه گزینه پرداخت غیرنقدی، فروشندگان، مشتریانی که پرداخت نقدی انجام میدهند را از دست بدهند، این مقاله را از دست ندهید. مطالعه اخیر در مورد 250000 وندینگ ماشین که به گزینه پرداخت غیرنقدی مجهز بودند، نشان داد که این تکنولوژی، نه فقط فروش کلی دستگاه را افزایش داد، بلکه فروش نقدی هم افزایش پیدا کرد.
مطالعهای در مورد تکنولوژیهای ایالات متحده که در مشارکت با دانشگاه میشیگان انجام و در طول نمایشگاه انجمن ملی فروش اتوماتیک در لاس وگاس ارائه شد، نشان داد که تکنولوژیهای غیرنقدی هم بر فروش نقدی و هم بر فروش غیرنقدی موثر است و موجب استفاده بیشتر از ابزارهای فروش غیرنقدی در ماشینهای فروش خودکار میشود.
زمانی که ارائه گزینه پرداخت غیرنقدی برای مدتی میان خرده فروشان رایج شد، پذیرش مشتریان نسبت به خرید از خرده فروشانی که پرداخت غیرنقدی را ارائه دادند، کاهش یافت. هم به دلیل نیاز به دستگاههای مکمل دارای ابزار فروش غیرنقدی و هم به دلیل بیمیلی مشتریان نسبت به استفاده از کارت بانکی برای خریدهای کوچک ( به دلیل کارمزد در کشورهای دیگر).
ارائه گزینه پرداخت غیرنقدی، مقدار فروش با پرداخت نقدی را کاهش نمیدهد
مطالعه اخیر نشان داد که علیرغم برخی انتظارات، پذیرش غیرنقدی نه فقط موجب کاهش پرداخت نقدی نمیشود، بلکه واقعا آن را افزایش میدهد. به علاوه، تکنولوژی غیرنقدی موجب رشد فروش برای دستگاههای دارای عملکرد پایین (کمتر از 2000 دلار فروش در سال) نیز میشود.
مطالعه MSU، عملکرد 250000 دستگاه را در طول 18 ماه با تمرکز بر استفاده برای پرداخت غیرنقدی مورد سنجش قرار داد و به این نتیجه رسید که فروش غیرنقدی در ماشینهای دارای عملکرد پایین تا 131% افزایش یافت که قابل مقایسه با 78% افزایش در دیگر ماشینهای مورد مطالعه بود. در طول این دوره فروش نقدی ماشینهای دارای عملکرد پایین تا میانگین 97% افزایش یافت که می توان با 17% در دیگر ماشینهای مورد مطالعه مقایسه کرد.
ماشینهایی که کمتر از 2000 دلار در سال فروش داشتند، رشدی 110درصدی را تجربه کردند، در حالی که ماشینهایی که دارای ابزار پرداخت غیرنقدی بودند، نسبت به کل ماشینهای مجهز به تکنولوژی پرداخت غیرنقدی، تا میانگین 35درصد افزایش فروش را تجربه کردند.
همچنین تعداد تراکنشها نیز علاوه بر حجم فروش افزایش پیدا کرد. مجموع تراکنشها تا 26درصد افزایش یافت، فروش کارتهای اعتباری 74درصد و فروش نقدی 13درصد.
جیم ترنر، معاون خدمات پرداخت غیرنقدی در شرکت تکنولوژیهای ایالات متحده، به این نکته اشاره کرده که پذیرش غیرنقدی در هر دستگاهی که این امکان را ارائه دهد منطقی است و در کنار پرداخت اعتباری، پرداخت نقدی نیز در حال رشد است.
چرا پرداخت غیرنقدی موجب افزایش پرداخت نقدی نیز میشود؟
طبق گفته ترنر، فروش نقدی از پذیرش پرداخت غیرنقدی سود میبرد و دلیل آن افزایش توجه به ماشینهای فروش خودکاری است که مجهز به تکنولوژیهای جدید هستند. ماشینهای دارای ابزارهای پرداخت غیرنقدی عموما به سنجش از راه دور مجهز شدهاند که امکان احراز هویت با کارتهای بانکی را نیز فراهم میکند. این سنجش از راه دور از مدیریت دادهها نیز پشتیبانی میکند که امکان ارائه خدمات زمانبندی شده توسط دستگاه، تحلیل و گزارشدهی فروش را نیز فراهم میکند.
ترنر اضافه کرد: ماشینهایی که از ارتباطات از راه دور استفاده میکنند، مسلما کاراتر هستند.
دلیل دیگر افزایش فروش با قابلیت پرداخت غیرنقدی این است که اغلب ماشینهای فروش خودکار، محصولات با قیمت بالاتری ارائه میدهند، چون فرض میشود که در زمان پرداخت با کارت، مشتریان مقاومت کمتری در برابر قیمت از خود نشان میدهند. علیرغم این که در اینجا منظور هدف قرار دادن مشتریان با پرداخت کارتی است. بنابراین محصول دارای قیمت بالاتر میتواند مشتریان نقدی را نیز جذب کند.
این مطالعه همچنین روشن کرد که تاثیر مثبت تکنولوژی بر پرداخت نقدی، نشاندهنده نیاز خرده فروشان به پشتیبانی از مشتریان نقدی است. یک واکنش از مشتریان نقدی منجر به این میشود که خرده فروشان در مورد مدلهای کسبوکارشان بازبینیهایی انجام دهند.
ترنر اضافه کرد: به دلیل اینکه برای مشتریان در زمان استفاده از کارت، آسانتر است که بیش از یک آیتم را از دستگاه بخرند. میزان فروش در پرداخت با کارت بانکی افزایش مییابد.
ترنر گفت: زمانی که فردی از کارت استفاده میکند، خرید بیشتری انجام میدهد.
این مطالعه ثابت کرد، زمانی که مشتریان با کارت هزینه را پرداخت میکنند نسبت به پرداخت نقدی، افزایش 37درصدی در فروش دیده میشود. طبق گفته ترنر، قسمت واقعا مهم این بحث، مشتریان جدید هستند.
پذیرش پرداخت غیرنقدی در حال رشد است
ترنر اضافه کرد، مطالعات پیشین نشان دادند که مشتریانی که از ابتدا علاقه کمتری به پرداخت با کارت بانکی داشتند، امروزه بیشتر از آن استفاده میکنند.
در مورد نفوذ تکنولوژی غیرنقدی در مکانهای متفاوت، ترنر گفت که90درصد دستگاههای موجود در دانشگاهها امروزه دارای ابزارهای پرداخت غیرکارتی هستند. پرداختهای موبایلی نیز 5 تا 7 درصد از پرداختها را تشکیل میدهند. اما استفاده از آن در حال افزایش است.
با در نظر گرفتن تعداد ماشینهای فروش خودکار که هنوز با پرداخت غیرنقدی تطابق ندارند، بیش از یک میلیارد دلار فرصت در صنعت وجود دارد.
ترجمه از mobilepaymentstoday