مدیریت هزینهها و تجمیع اطلاعات تراکنش با “پرداخت سبز”

عصر بانک؛”پرداخت سبز” برند یا نشانی است که میتواند نقش اساسی در کاهش هزینه تراکنش بانکها و شرکتهای پرداخت داشته باشد و علاوه بر آن به دارنده کارت نیز در تجمیع اطلاعات پرداخت و مدیریت مصارف و هزینه کمک کند. در مطلب پیش رو با آرش حسین پور مدیرعامل، محمد مظاهری و حمید همتی، دو عضو هئیت مدیره شرکت شاپ در این رابطه گفت وگویی کردیم.
مظاهری در ابتدا درباره پرداخت سبز به عصربانک گفت: همه ما میدانیم که دستاوردهای بزرگ از موفقیتهای کوچکتر شکل میگیرند. بدین ترتیب اگر ما همه مسائل را در سطوح کوچکتر بهبود دهیم، در نهایت این بهبود در سطوح کلان نیز حاصل میشود. بحث goal green فقط مربوط به صنعت پرداخت نیست بلکه در بسیاری از حوزهها این حرکت برای حفظ محیط زیست و کاهش هزینهها ایجاد شده است.
وی افزود: هرچقدر پرداخت به سمت دیجیتالی شدن پیش میرود، کاهش هزینهها ملموستر میشود. در حال حاضر برای هر 15 میلیارد تراکنش، تقریبا 30 میلیارد رسید کاغذی صادر میشود، در صورتیکه میتوان با رسید الکترونیکی این هزینه گزاف را حذف کرد. نکته قابل توجه این است که ما و همه بخشهای صنعت پرداخت باید در این کمپین دستبهدست هم دهیم و با فرهنگسازی این حرکت در بین مردم، آن را وارد زنجیره پرداخت کنیم.
مظاهری در ادامه با اشاره به مزایای mPOS گفت: یکی از دلایل فراگیر نشدن mPOS، ارزانتر بودن کارتخوانهای ساده برای پذیرندههای خُرد است که جزء بازار هدف محسوب میشوند ولی در بعضی جنبهها استفاده از POS برای شرکتهای پرداخت مقرون به صرفه نیست و اینجاست که متوجه برتری پرداخت سبز نسبت به POS میشویم. نکته دیگر رشد بیرویه mPOS در برخی کشورها است که علت آن مصارف دیگر است. مثلا در کشورهایی مثل چین و برزیل نه فقط فروشندهها بلکه مردم نیز از mPOSها به عنوان کارتخوان شخصی استفاده میکنند و این موضوع بین آنها جا افتاده است.
البته در بعضی کشورهای دنیا، ابزاری مثل Square اکوسیستمی را ایجاد کرده که اجازه میدهد که دستگاههای هوشمند مثل موبایل و تبلت، کاربری POS هم داشته باشند و به سمت مفاهیم Omnichannel حرکت کنند که در ایران با توجه به مسائل گفته شده هنوز نیاز به تغییر زیرساختها و فرهنگسازی در این زمینهها است.
حسین پور، نیز درباره هزینههای رسید پیامکی گفت: علیرغم گرانی ارز و وارداتی بودن کاغذ رسید POS، هنوز هزینهی رسید پیامکی گرانتر از رسید کاغذی است. به طوریکه قیمت هر پیامک فارسی در صورت ارسال و دریافت، معادل 9 تومان و 3 ریال است، در حالیکه قیمت هر پیامک پرداخت که مورد تایید شاپرک باشد نزدیک به 29 تومان است که شامل سه پیامک عادی میشود. بنابراین دو راه حل برای بهبود این موضوع وجود دارد: یا شاپرک باید در حجم اطلاعات مورد نیاز در پیامکهایش تجدیدنظر کند و آنرا تا قیمت یک پیامک معمولی کاهش دهد، یا وزارت ارتباطات قیمت پیامکهای مرتبط به رسیدهای پرداخت سبز را کاهش دهد. نکته قابل توجه این است که با اتخاذ نگاهی ملی و سیستمی به این موضوع میتوان در مسیر موفقیت به پرداخت سبز بدون رسید کاغذی حرکت کرد.
مدیرعامل شاپ اظهار کرد: این یک حرکت ملی است و این برند متعلق به کل کشور و همه PSP ها است. بنابراین همانطور که نشان شاپرک بر روی رسیدها نشانهی اعتبار آن است، باید کمک کنیم که “پرداخت سبز” نیز فراگیر شود و هر مشتری که لوگوی آن را مشاهده کرد، خیالش از بابت رسید پرداخت راحت باشد و مطمین باشد که همان مبلغ مورد نظر از حسابش کم شده است.
در ادامه حمید همتی افزود: شکی نیست که شاپ به عنوان یکی از شرکتهای فعال در عرصه پرداخت برای رسیدن به اهداف خود در راستای همگامسازی این صنعت با استانداردهای روز دنیا، همواره در حال تلاش است. از اینرو این شرکت کمپینی را تحت عنوان “پرداخت سبز” ایجاد کرده تا گامی بزرگ بهسوی نوینسازی شبکه فروشگاهی بردارد.
عضو هئیت مدیره شاپ درباره مزایای رسید الکترونیک در تجمیع دیتا گفت: این دومین کمپینی است که به عنوان پرداخت سبز شروع به فعالیت کرده که چند هدف دارد: از جمله این اهداف، موضوع هزینه شرکتهای PSP است که در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه کاغذ، تقریبا در یک PSP با رنکیگ 2 یا 3 حدود 30 تا 35 میلیارد تومان درسال صرف هزینه کاغذ میشود. علاوه بر آن مسایلی مانند خروج ارز و برش هم وجود دارد. البته مزایای رسید الکترونیک وقتی قابل دفاع خواهد بود که بتوان آن را بر روی رسانههای اجتماعی و اپلیکیشنها پیاده کرد. زیرا با این روش همه دیتاها در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد و بوسیله رسیدهایی که صادر میشود نیازی به ارسال پیامک هم نیست. برای مثال همه ما ممکن است رسید کاغذی که در قبال خرید دریافت میکنیم را دور بیاندازیم. ولی اگر بر روی واتساپ، تلگرام یا اپلیکیشن دیگری به رسیدهای پرداخت دسترسی داشته باشیم، هر زمان که ضرورت داشته باشد میتوانیم از آنها استفاده کنیم. که در نهایت به مدیریت مالی، مدیریت درآمد و مصرف و هزینه کمک خواهد کرد.
همتی در آخر افزود: پرداخت سبز چندین مزیت دارد که از جمله مهمترین آنها صرفهجویی از نگاه ملی است که در اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود و دیگری بحث حفظ محیط زیست است که از اهمیت ویژهای در سطح جهانی برخوردار است. همچنین کمک به افزایش درآمد شرکتهای پرداخت از دیگر مزایای این نوع پرداخت است.