قیمت پایین کارت چینی در مقابل کیفیت بالای کارت ایرانی

احسان سقایی: حجم کارت‌های وارداتی از چین با وجود کیفیت پایین، خیلی بیشتر از کارت‌های تولید داخلی و تنها دلیل آن قیمت پایین‌تر بوده است. بطوریکه در کشور چین بدلیل تشویق‌ها و امتیازاتی که دولت برای تولید در نظر می‌گیرد قیمت کارت آماده از PVC خام ارزانتر تمام می‌شود.

عصر بانک؛شرکت‌ گلچین رسانه هوشمند، از شرکت‌های شناخته شده است که از سال 1386 با تجهیز به امکانات مدرن چاپ و تولید تخصصی انواع کارت‎های هوشمند و بانکی وارد عرصه چاپ امنیتی گردید و طی این سال‎ها علاوه بر تکمیل و به روزرسانی تجهیزات خط تولید کارت و افزایش ظرفیت اقدام به تحصیل، دانش فنی روز دنیا جهت تولید و شخصی سازی این محصولات نموده است. به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر با آخرین پروژه‌های این شرکت که در هشتمین نمایشگاه بانکداری الکترنیک و پرداخت حضور فعالی داشت با احسان سقایی، مدیرعامل گلیچن رسانه هوشمند گفت و گویی داشتیم که در ادامه آمده است.

 

کارتهای Chip and Pin در بستر استاندارد EMV و کیف پول

سقایی در ابتدای این گفت و گو درباره‌ پروژ‌ه‌هایی شرکت در سال  97 گفت: ما باید بر پایه استانداردهای EMV به سمت Chip and Pin حرکت کنیم تا در صورت برقراری روابط مناسب بین المللی و رفع تحریم‌ها، خدماتی که ارائه می‌دهیم با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشد. به همین‌خاطر در سال 97 اقدامات زیادی در بحث کارت‌های هوشمند انجام دادیم و از آنجایی که تولید کارت، حوزه‌ کاری اصلی گلچین رسانه است، وقت زیادی را صرف نرم‌افزارها کرده‌ایم، تا راهکارهایی را  به‌همراه کارت ارائه دهیم. پروژه‌هایی را هم در این زمینه داشتیم مثلاً پروژه‌ ادغام Chip and PIN  با کارت بانکی را به صورت مشترک را انجام داده‌ایم که با موفقیت انجام شد. یکی دیگر از حوزه‌هایی که درصدد اجرای آن هستیم بحث کیف‌پول خُرد است که به واسطه‌ آن تراکنش‌ها بصورت آفلاین انجام می‌شود و تاثیر آن در کاهش هزینه‌های بانکی چشم‌گیر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به مشکلات امنیتی کارت مغناطیسی، چرخه عمر کارت مغناطیسی چندان زیاد نیست و ما باید به سمت ارائه‌ کارت تراشه‌دار برویم و آن را در بازار ایران جا بیاندازیم که به مراتب سطح امنیت بالاتری دارد. بنابراین علی‌رغم قیمت ارزانتر کارت مغناطیسی، با در نظر گرفتن هزینه‌های شبکه و کلاهبرداری‌هایی که در آن اتفاق می‌افتد می‌توان گفت این روش کارتی پرهزینه‌تر است.

جنگ کارت چینی ارزان با کارت ایرانی با کیفیت

مدیرعامل گلچین رسانه خاطر نشان کرد: ما باید مانند یونیون‌پی سازوکار و سیسستم داخلی مطابق با استانداردهای EMV داشته باشیم تا در صورت بهبود وضعیت روابط خارجی بخوبی با شرایط سازگار شویم.

 

وی درباره‌ی تاثیر اعمال دوباره‌ تحریم‌ها بر روند پروژه‌ها تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از شرکت‌ها مانند NXP بنا به تحریم‌ها از انجام هرگونه معامله با ایران خودداری می‌کنند، موانعی در این مسیر ایجاد شده است که رد شدن از آن ملزم به داشتن تلاش و باور بیشتر به سیستم داخلی است. تاکنون حجم کارتهای وارداتی از چین با وجود کیفیت پایین، خیلی بیشتر از کارتهای تولید داخلی و تنها دلیل آن قیمت پایین‌تر بوده است. بطوریکه در کشور چین بدلیل تشویق‌ها و امتیازاتی که دولت برای تولید در نظر می‌گیرد قیمت کارت آماده از PVC خام ارزانتر تمام می‌شود و همچنین بخاطر حجم بالای تولید کارت در چین که بازار داخل و خارج را تامین می‌کند، هزینه‌ تولید کاهش میآبد. ولی موضوع قابل توجهی که وجود دارد تفاوت کیفیت کارت تولید داخل با کارت وارداتی چین است. به این ترتیب که ما برای تولید کارت مغناطیسی، از مگنت فرانسوی، مرکب آلمانی و PVC مورد استفاده در مستر کارت و ویزا استفاده می‌کنیم و برای آن گارانتی نیز ارائه می‌دهیم که همه‌ اینها موجب گرانتر شدن کارت داخلی می‌شود. در اینجا نکته قابل توجه حمایت از ایده و دانش جوانان کشور و همچنین استفاده از تجربیات متخصصان خارج از کشور است.

 

کیف پول خُرد آفلاین

سقایی درباره کیف‌پول در شرکت گلچین‌رسانه گفت: این کیف پول در واقع یک نرم‌افزار مبتنی بر کارت است  که با ایجاد یک فضای امن و یک تراشه دو رو که دارای الگوریتم‌های رمزنگاری متقارن و نامتقارن است، قابلیت انجام تراکنش‌های خُرد را به‌صورت آفلاین مهیا می‌کند. این کیف‌پول آفلاین طبق استانداردهای EMV طراحی شده که بدین‌صورت هم از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است و هم در کاهش حجم پردازش شبکه نسبت به کارت مغناطیسی نقش موثری دارد.

 

وی در پایان سخنان خود درباره حمایت دولت و بانکها از تولید داخلی اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم و رانت‌هایی که اتفاق افتاده وضعیت تولیدکنندگان سخت‌تر شده ولی ما معتقدیم که تولیدکنندگان داخلی ما حتی می‌توانند وارد بازار خارجی شوند و صادرات انجام دهند که این مهم نیازمند به حمایت ارگان‌های حاکمیتی و بانک‌ها است. دید بانک‌ها و موسسات مالی باید تغییر کند، به تولید داخلی اعتماد بیشتری کنند و از ظرفیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد بهره ببرند. در حال حاضر عرضه داخلی بیشتر از تقاضا است و تولید ما مازاد بر نیاز بانک‌ها است و ما در طول زمان با افزایش سفارشات می‌توانیم از نظر قیمت نیز با نمونه‌ خارجی رقابت کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.