بانکداری شرکتی راه مقابله با تحریم هاست؟

عصر بانک؛ در ایران براساس مقررات کمیته بال گفته شده شرکت هایی که بالای یک میلیون یورو دریافت کرده و یا می خواهند تسهیلات دریافت کنند، جزو بانکداری شرکتی محسوب می شوند که در زمان ارائه این مقررات مبلغ ریالی یک میلیون یورو برابر با سی میلیارد ریال اعلام شده بود.
از طرفی یکی از تبصره های بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی تصریح می کند که شرکت هایی که خواهان دریافت تسهیلات بالای سی میلیارد ریال هستند حتما باید صورتهای مالی حسابرسی شده خود را ارائه کنند.
بر همین اساس بانک ها باید شرکت هایی که حداقل سی میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده و یا در حال دریافت آن هستند را در قالب بانکداری شرکتی قرار دهند.
با گذر از شرکت هایی که در محدوده خدمات بانکداری شرکتی قرار می گیرند ، در ابتدا به بررسی اثر تحریم ها روی حوزه های مشترک بین بانک ها و شرکت ها می پردازیم:
– تامین نیازهای مالی شرکت ها از طریق گشایش اعتبارات اسنادی
– مسدود شدن حسابهای بانکی تعداد قابل توجهی از شرکتهای دولتی، شرکتهای بخش خصوصی و حساب افراد و اشخاص حقیقی در خارج از کشور
– تحریم تعدادی از بانکهای تجاری خصوصی و دولتی ایران ثبتشده در خارج از کشور
– عدم انتقال پول و حوالجات
– سوءاستفاده بعضی از شرکتها و دولتهای خارجی
– تحمیل هزینههای سنگین بانکی، صرافیهای خارجی جهت انتقال وجوه
– سوخت شدن و از بین رفتن یا توقیف بعضی وجوه شرکتها و افراد ایرانی
– بالا رفتن هزینه ریسک کشور در اخذ وامهای خارجی
– کاهش ارزش پول ملی
– عدم بازپرداخت اقساط وامهایی که توسط شرکتها و اشخاص که از بانکهای خارجی و داخلی وام گرفتهاند و مشمول جریمه دیر کرد شدهاند.
– ورشکستگی و تعطیلی شرکت ها و کارخانه های زیادی در کشور به دلیل تحریم ها و از دست دادن مشتریان و بازار آنها
با توجه به مسائل فوقالذکر و موضوعات دیگری که در لیست بالا به آنها اشاره نشده و از قلم افتادهاند، در حال حاضر بانک های کشور از طریق بانکداری شرکتی چه خدماتی می توانند به شرکت هایی که از این تحریم ها آسیب جدی دیده اند، ارائه دهند؟
بانکداری شرکتی در کشور ما چند سالی است که به مرحله اجرا گذاشته شده و به نوعی از بانکداری گفته می شود که به شیوه سفارشی و خاص عملیات بانکداری برای هر مشتری در قالب بانکداری شرکتی اقدام به ارائه خدمات می کند.
در این نوع بانکداری تمامی امور و خدماتی که باید از یک بانک دریافت شود از طریق مدیر حساب و دفاتر بانکداری شرکتی به صورت ویژه طراحی و براساس نیاز مشتری به مشتری ارائه می شود.
از تفاوت های این نوع بانکداری با بانکداری خرد می توان گفت: در بانکداری خرد این مشتری است که به بانک مراجعه و از یک سری خدمات متداول بانک استفاده می کند اما در بانکداری اختصاصی یا همان شرکتی این بانک است که به سوی مشتری رفته و خدمات خود را براساس نیاز مشتری طراحی و ارائه می کند پس بنابراین نقطه قوت بانکداری شرکتی در عبور از تحریم ها، طراحی محصول بر اساس نیازهای مشتری و با توجه به نقاط ضعف شرکت ها در برابر تحریم هاست.
بانکداری شرکتی چقدر می تواند به رفع تحریم ها کمک کند
متاسفانه وقتی تحریمها به تدریج بر کشورمان تحمیل شد، مسوولان به دلیل عدم آشنایی به پیامدهای تحریم و فقدان پیشبینی و ارزیابیهای لازم نسبت به آثار سوء آنها، این موضوع را با مردم در میان نگذاشتند و حتی روی پیامدهای آنها سرپوش گذاشتند و کار بهجایی رسید که تحریمها کاغذپارههایی بیش تلقی نشده و اعلام کردند «اگر میخواهید ما را بیشتر تحریم کنید» و به همین خاطر پیش بینی جامعی از اثرات تحریم بر بانک ها و شرکت ها و راه حل های جلوگیری از تحریم ها با استفاده از خدمات بانکداری شرکتی صورت نگرفت .
اگر چه تحریم ها مشکلی بزرگ برای تامین نیازهای مالی شرکت ها از طریق گشایش اعتبارات اسنادی است و این موضوع خیلی بر روی عملکرد نظام بانکی تاثیر گذار بوده اما باید در نظر داشته باشیم که خدماتی که در بانکداری شرکتی ارائه می شود بسیار بیشتر از خدمات معمول در بانکداری معمولی است و به همین دلیل باید با بومی سازی و نوآوری در ایجاد خدمات جدید بانکداری شرکتی، به شرکت های متوسط و بزرگ در گذر از تحریم ها کمک کرد.