رونمایی از کتاب بانکداری باز
عصر بانک؛به گزارش روابط عمومی گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا، در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت از گزارش پژوهشی کتاب بانکداری باز نوشته نجمه نوذر و الهه سلطانی امید، با حضور مرتضی ترک تبریزی، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت و علی حکیم جوادی مدیرعامل گروه بهسازان فردا رونمایی شد و به پیشگفتاری ارزشمند به قلم مرتضی ترک تبریزی به شرح ذیل مزین شد؛
" هوالحافظ
سمت و سو و نحوه مراوده و توقعات کسب وکار از بانکها به سمتی پیش می رود که حرکت بانکها به سمت بانکداری باز را جزء لاینفک از سلسله تغییرات در حال انجام در سیستم بانکی قرار میدهد.
بانکداری باز و ارائه واسط برنامه نویسی نرم افزار (API) از اهم برنامه های پیشروی بانکهاست که به سرعت بایستی به پیش رفته و نتایج آن در اختیار قرار گیرد. کتاب حاضر که حاصل تلاش و بررسی های زیاد علمی و تجربی در این حوزه میباشد، توانسته است با کمک استانداردهای این حوزه راه پرفراز و نشیب حرکت به سمت بانکداری باز را روشن و شفاف و تسریع بخشد. امید است که مورد نظر همه فعالان این عرصه قرار گیرد."
مرتضی ترک تبریزی
10/11/97
این کتاب با تأکید بر نقش ویژه بانکها با سیاستهای اعتباری و مالی خود در راستای توسعه و بالندگی اقتصاد کشور به ظهور و رشد پرشتاب فناوریهای نوین در صنعت بانکداری در سالهای اخیر اشاره می کند. فشار و تهدیدات فناوری در برخی کسب وکارها به شکلی است که گاهی بقا آنها را به مخاطره میاندازد؛ بانکها نیز از این مورد مستثنی نیستند. مدلهای کسب وکاری که درگذشته قابل تصور نبود به واسطه فناوری ایجاد شده و دیگر محصولات تکراری، مشخص کننده قواعد بازی نیستند. در آینده نزدیک این مشتریان هستند که نیازهای خود را مطرح می کنند و بانکها براساس آن به اینسان خدمت ارائه میکنند. از اینرو نیاز است نقش بانکها، بازتعریف و روال های سنتی با توجه به کاربرد فناوری های نوین، بازمهندسی شوند. بانکی پیشرو خواهد بود که هوشمندانه از این فناوری ها به صورت فرصت استفاده کند و با بکارگیری آنها، خدمات متنوع و بهنگامی را برای مشتریان فراهم آورد.
مؤلف به بانکداری باز به عنوان یکی از فناوری های نوین مطرح روز در دنیا پرداخته و معتقد است به کمک این فناوری، سرویسهای بانکی از طریق واسط برنامه نویسی نرم افزار (API) در اختیار فراهم کنندگان سرویسهای مالی قرار میگیرد. بدین ترتیب این اشخاص حقیقی و حقوقی قادر میشوند که خدمات نوآورانه خود را ارائه دهند و در این راستا مشتریان متقاضی این خدمات، برمشتریان بانک افزوده خواهند شد. لازم به ذکر است این فناوری در کشورهای اروپایی از سال 2018 بصورت اجباری، اجرایی شده و بقیه بانک های کشورها نیز در حل راه اندازی و استفاده از منافع آن هستند.
بنابراین به جهت اهمیت بانکداری باز و فقدان کتاب فارسی جامع در این خصوص، پژوهش کیفی پیرامون آن انجام و نتایج آن در قالب کتاب برای استفاده مخاطبین گرامی تدوین شد. مخاطبیان این کتاب کارشناسان و کارشناسان ارشد و معماران فنی هستند که قصد آشنایی و پیاده سازی و راه اندازی این مهم را دارند.