از 60 سال تجربه قدیمی داده‌پردازی ایران تا محصولاتی برای فردا

روز گذشته، یکشنبه 7 بهمن ماه، نشست خبری ذبیح‌اله فیض‌آبادی، مدیرعامل داده‌پردازی ایران و محسن معماری، مدیرعامل شرکت ریزکامپیوتر ایران در حضور اصحاب رسانه با موضوع " رونمایی از محصولات جدید در نمایشگاه بانکداری الکترونیک" برگزار شد.

عصر بانک؛شرکت داده‌پردازی ایران قبل از انقلاب از سال 1336 به عنوان شاخه‌ی IBM  جهانی در ایران مشغول به فعالیت شد و علاوه بر اینکه شرکت، بازار ایران را پوشش می‌داد، بازار خاورمیانه را هم از ایران پشتیبانی می‌کرد و در آن زمان به قطب منطقه تبدیل شده بود. این شرکت تا یک سال  بعد از انقلاب همچنان به سرویس‌دهی ادامه داد تا اینکه با تسخیر سفارت آمریکا، IBM داوطلبانه این شرکت را به سازمان برنامه‌ریزی و بودجه واگذار کرد که خود از مشتریان عمده‌ خدمات داده‌پردازی ایران بود. داده‌پردازی در سال 73 جزء اولین شرکت‌هایی بود که بورسی شد و حدود 33 درصد سهام به کارکنان واگذار شد و سازمان بازنشستگی، سهام‌دار عمده‌ این شرکت شد. با گذشت چند سال سازمان بازنشستگی سهام عمده‌ خود را به شرکت ملی انفورماتیک وابسته به بانک مرکزی واگذار کرد. در حدود 4 سال قبل نیز شرکت ملی انفورماتیک بر اساس سیاست‌های اصل 44 این شرکت را به عنوان شرکت غیرحاکمیتی در بورس واگذار کرد که در حال حاضر حدود 50 درصد از آن متعلق به بانک رفاه، 30 درصد متعلق به کمیته‌ امداد و باقی آن در اختیار مردم است. در ادامه گزارش عصربانک درباره این نشست خبری را می‌خوانید:

 

فیض‌آبادی، مدیرعامل داده‌پردازی ایران در ابتدای این نشست خبری درباره‌ وضعیت IT و ICT در سطح دنیا و کشور گفت: طبق آمار منتشر شده در سال 2014 در دنیا، حجم بازار معادل 5100 میلیارد دلار بود که این میزان در سال 2017، 6.4 متوسط GDP جهانی را تشکیل می‌داد در حالیکه در ایران حجم بازار ICT کشور حدودا 34000 میلیارد تومان است. در دنیا حجم بازار ICT به گونه‌ای تقسیم شده که 40 درصد بازار IT و 60 درصد بازار CT به معنی فناوری ارتباطات است. ولی در ایران 30 درصد سهم IT و 70 درصد سهم CT است. تقریبا در 4 سال اخیر روند جهانی قدری تغییر کرده است و سهم خدمات ارزش افزوده نسبت به سرویس‌های پایه‌ی حوزه‌ی CT خیلی بیشتر شده، در واقع اتفاقی که افتاده این است که IT در حوزه‌ی CT هم نقش بسیار سودآوری را تحت عنوان خدمات ارزش افزوده پیدا کرده و سهم IT نسبت به CT در سطح جهانی نیز از میزان 1 به 10 به میزان 4 به 6 رسیده است. در ایران نیز با وجود ضعف‌هایی در زمینه‌ سرویس‌های مخابراتی IT باز هم تغییراتی مشاهده شده است، ولی هنوز بخش سرویس‌های افزوده در ایران جای توسعه دارد. بنابراین روندی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده این است که نقش IT  حتی در حوزه‌ی تکنولوژی‌های مخابراتی در حال پررنگ‌تر شدن است. بنابراین همه‌ این آمار و ارقام نشان‌دهنده‌ این است که کشور در حوزه‌ی ICT زمینه‌های بسیار بکری برای توسعه دارد.

 

وی درباره‌ی نقش ICT بر سایر بخش‌های اقتصادی افزود: در تمام دنیا صنعت ICT  یک صنعت بالنده و سودده می‌باشد، بطوریکه با مشاهده‌ 10 شرکت برتر جهان می‌بینیم که بخش قابل توجه‌ای، شرکت‌های حوزه‌ی ICT هستند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد صنعت ICT این است که علاوه‌بر اینکه خود بهره‌ور است بر سایر بخش‌های اقتصادی نیز تاثیرگذار است. از جمله اثرات غیرمستقیم ICT می‌توان به اشتغال، تامین امنیت ملی و ارزآوری اشاره کرد. بنابراین با تولید داخلی، هم در بحث دستگاه‌های امنیتی و هم در بحث سخت‌افزارهای مورد استفاده در شبکه‌های داخلی و بین‌المللی و هم بحث اپلیکیشن‌ها، می‌توان به اشتغال‌زایی، ارزآوری و تقویت حوزه‌ امنیت سایبری دست پیدا کرد.

 

وی در آخر درباره‌ی برنامه‌های داده پردازی ایران خاطر نشان کرد: طبق مطالعات بازار طی 2 سال اخیر، موضوعات جدید توسعه کسب و کار با توجه به روندهای جهانی و انطباق آن با نیازهای داخل کشور مشخص شد و 4 حوزه در دستور کار توسعه‌ تجاری داده پردازی ایران قرار گرفت که شامل موضوعات IOT، رایانش ابری، امنیت و حوزه‌ دیتا می‌باشد که در حاضر در حال ایجاد زیرساخت رایانش ابری هستیم و در بحث بیگ دیتا و دیتا آنالایتیک نیز در حال اقداماتی هستیم و امیدواریم که به سرعت به پیشرفت‌هایی دست یابیم.

فیض‌آبادی در انتها گفت: طی بحث‌هایی که در ماه‌های اخیر درراستای سیاست‌های اصل 44 درباره‌ مدل همکاری با استارتاپ‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بهترین مدل برای توسعه‌ بازار، همکاری با استارت‌اپ‌ها است. زیرا دارای نقاط قوتی مانند نوآوری، چالاکی و انعطاف‌پذیری هستند.

 

در ادامه محسن معماری، مدیرعامل شرکت ریزکامپیوتر ایران، از شرکت‌های زیرمجموعه داده پردازی ایران با اشاره به موضوع Corebanking گفت: در حاضر حدود 42 بانک و موسسه‌ مالی در کشور داریم که نحوه‌ فعالیت، شفافیت و انسجام و انظباط‌شان بسیار در اقتصاد کشور تاثیرگذار است. برای اینکه نبض این 42 مجموعه بدرستی کار کند، مهمترین مسئله این است که قلب تپنده‌ی IT آنها بتواند به‌درستی‌ عمل کند و از انضباط و ریتم لازم برخوردار باشد. در حال حاضر بسیاری از بانکهای ما به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و  بخش‌های مختلف آنها به صورت جداگانه طراحی شده‌اند و با یکدیگر یکپارچه نشده‌اند.

 

وی افزود: محصولی که سه‌شنبه جاری در نمایشگاه بانکداری الکترونیک از آن رونمایی می‌کنیم، یکی از قوی‌ترین محصولات در حوزه‌ Corebanking کشور و حاصل 15 سال تلاش و زحمت 2 میلیون نفر ساعت از جوانان و متخصصین کشورمان است. ما با این محصول در کنار داده‌پردازی،  Corebanking را برای بانک‌های مقیاس کوچک زیر 1000 شعبه و بانک‌های مقیاس بزرگ بالای 1000 شعبه به ارمغان می‌آوریم.

معماری خاطر نشان کرد: محصول دوم پاوردیتا نام دارد که به معنی ایجاد مجموعه‌ای بزرگ با ارتباطات بسیار متعددی از داده و اطلاعات در سطح کشور و سازمان‌های بزرگ است که مشابه آن را در مجموعه‌های بنامی که در سطح بین‌الملی فعالیت می‌کند داریم. همچنین در زمینه تامین امنیت شبکه در برابر حملات سایبری، تیم ما محصولی به نام ناتراوا تولید کرده که بسیار قوی در این زمینه عمل می‌کند و در نمایشگاه به‌صورت کامل توضیحاتی درباره‌ آن خواهیم داد. محصول بعدی، راهکار مرتبط به NFC است که قبلا هم توسط همکاران عرضه شده ولی ما به شکل منحصربه فرد آن را ارائه کردیم تا مشتری به هنگام خرید موبایل، اطلاعات مربوط به پرداخت، دریافت و غیره را در موبایل خود مشاهده کنند.

وی افزود: محصول بعدی در زمینه‌ هوش تجاری، یکی از محصولات بسیار ارزشمند است که امکان پردازش و تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تر و هوشمندانه‌ تجاری را فراهم می‌سازد و به عنوان محصول BI در نمایشگاه از آن رونمایی خواهد شد.

معماری درباره‌ی مزیت رقابتی Corebanking داده‌پردازی ایران نسبت به محصول شرکت‌های رقیب به عصربانک گفت: Corebankingهای موجود در کشور تاکنون عمدتاً برای دو دسته از بانک‌ها طراحی شده‌اند، برخی از آنها بانک‌های با مقیاس بزرگ و برخی بانک‌های با مقیاس کوچکتر را پشتیبانی می‌کنند. اما اغلب Corebankingهای موجود، بانک‌هایی با مقیاس کوچک را پشتیبانی می‌کنند از این‌رو یکی از مزایای برجسته‌ محصول ما مقیاس‌پذیری است که از قابلیت‌های بسیار مهم Corebanking محسوب می‌شود.
لازم به ذکر است 9 و 10 بهمن، در رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت،شرکت داده پردازی ایران از جدیدترین محصولات خود رونمایی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.