پردرآمدترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی در سال 2018

سایت تک‌کرانچ، فهرست سه استارتاپ پردرآمد حوزه هوش مصنوعی در سال 2018 را منتشر کرد.

عصر بانک؛به نقل از تک کرانچ، به نظر می‌رسد هوش مصنوعی به زودی جای انسان را در بسیاری از کارها بگیرد و حتی با وجود تلاش برخی کشورها برای پیشگیری از این موضوع، حضور آن روز به روز بیشتر احساس می‌شود.

 

با گسترش حضور هوش مصنوعی در حوزه‌های گوناگون از جمله فناوری، شرکت‌ها و استارتاپ‌های بسیاری در این زمینه به وجود آمده‌اند. در طول سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های هوش مصنوعی با سرعت رو به افزایش بوده است و این استارتاپ‌ها، درآمد بسیاری از فعالیت‌های خود به دست می‌آورند اما ممکن است این استارتاپ‌ها، واقعا در حوزه هوش مصنوعی طبقه‌بندی نشوند. در این جا، به برخی از استارتاپ‌های پردرآمدی اشاره می‌شود که در سال 2018 ثبت شده‌اند.

 

استارتاپ چینی "سنس‌تایم"(SenseTime)، مهارت بالایی در ردیابی چهره دارد و بیشتر تمرکز آن، بر بینش رایانه‌ای و یادگیری عمیق است. این استارتاپ، توانست در سال 2018 بیش از یک میلیارد دلار درآمد کسب کند و بیشترین درآمد را در حوزه هوش مصنوعی داشته باشد.

 

 

استارتاپ دیگری که آن هم در چین واقع شده، "یوبی‌تک رباتیکز"(UBTech Robotics) نام دارد. این استارتاپ که در سال 2012 بنیان‌گذاری شد، در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی فعالیت دارد. یوبی‌تک رباتیکز که با موفقیت ربات‌های شبه انسان را برای استفاده‌های تجاری تولید کرده است، در سال 2018 حدود 820 میلیون دلار درآمد داشت.

 

 

استارتاپ آمریکایی "زیمرجن"(Zymergen) که در کالیفرنیا واقع شده، یک استارتاپ در حوزه زیست‌فناوری است. این استارتاپ که فناوری یادگیری ماشینی را با علم ژنومیک در هم آمیخته، در سال 2018 موفق شد حدود 400 میلیون دلار درآمد کسب کند. زیمرجن، ژنوم را مانند یک فضای پژوهشی می‌بیند و از یادگیری ماشینی برای کشف موضوعاتی فراتر از بینش انسان استفاده می‌کند.

 

 

ممکن است مخاطبان پس از خواندن توضیحات مربوط به این استارتاپ‌ها فکر کنند هوش مصنوعی در این میان به چه معناست. برای پاسخ به این پرسش، استارتاپ "زیمرجن" را در نظر بگیرید.

 

در وبسایت زیمرجن، مستقیما از کلمه هوش مصنوعی استفاده نشده بلکه کلمات ویژه‌ای به کار رفته‌اند که با هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و فناوری خودران مرتبط هستند. در عوض، توجه اصلی این استارتاپ، بر فناوری مولکولی متمرکز است. در واقع، تمرکز اصلی زیمرجن، بر هوش مصنوعی نیست بلکه به ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی توجه دارد که به درک مجموعه داده‌های آن کمک می‌کنند. این دلایل آنقدر کافی نیستند که زیمرجن را استارتاپ هوش مصنوعی بنامیم؛ در نتیجه شاید عنوان استارتاپ زیست‌فناوری برای آن مناسب‌تر باشد.

 

گزارش‌ها حاکی از این هستند که سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی در سال 2018 نسبت به سال 2017، 72 درصد رشد داشته است. به همین ترتیب، سرمایه‌گذاری در این حوزه، در شرکت‌های خصوصی نیز رو به افزایش است. با وجود این، آمار ثبت شده نشان می‌دهد بازار مربوط به این فناوری‌، برای استارتاپ‌ها رضایت‌بخش نیست.

 

بحث و مناظره متخصصان هنوز بر سر ماهیت واقعی هوش مصنوعی ادامه دارد و طبقه‌بندی واحدی در مورد این حوزه و استارتاپ‌های مربوط به آن ارائه نشده است.

 

شاید بتوان استارتاپ‌های دیگری را نیز نام برد که درباره ارتباط خود با هوش مصنوعی مبالغه می‌کنند و با بررسی‌های بیشتر نمی‌توان آنها را در این حوزه قرار داد و استارتاپ هوش مصنوعی نامید. با در نظر گرفتن مرزهای دقیق تعریف این گونه استارتاپ‌ها، شاید حتی به این سوال برسیم که ماهیت دقیق یک شرکت فناوری چیست.

 

اگر همه این مرزها و نکات در تعریف شرکت‌ها و استارتاپ‌های مربوط به هوش مصنوعی در نظر گرفته شوند، ممکن است تعداد بی‌شمار شرکت‌هایی طبقه‌بندی شده در این حوزه، کاهش یابد و هیچ کدام به عنوان استارتاپ هوش مصنوعی در نظر گرفته نشوند.

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.