تحول دستیارهای صوتی در خردهفروشی
عصر بانک؛این روزها با شناخت بیشتر ظرفیتهای این تکنولوژی نوظهور، بخشهای تجاری تمایل زیادی به استفاده از آن در زمینههای مختلف پیدا کردهاند. پیشرفتهای اخیر تکنولوژیک در دستیارهای صوتی از طرفی و توسعه اپلیکیشنهای متنوع مبتنی بر دستیارهای صوتی از طرف دیگر، کاربردهای این تکنولوژی را بیشتر و بیشتر کرده است. همین موضوع باعث شده است تا استفاده از این تکنولوژی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.
همانطور که تقاضا و تمایل مصرفکنندگان به استفاده از کاربردهای مختلف این تکنولوژی بیشتر میشود، برندها هم سعی دارند با همراهی این تکنولوژی بتوانند با نیاز و تقاضای مصرفکنندگان بیشتر هماهنگ شوند. در گذشته نه چندان دور اگر دوستتان یک اسپیکر هوشمند مانند الکسای آمازون یا گوگل آسیستانت در اتاقش داشت، این دستگاه یک پدیده نوظهور و خاص به حساب میآمد. حالا اما اسپیکرهای هوشمند به تدریج به یکی از ملزومات زندگی مدرن امروزی تبدیل شده و در بسیاری از خانهها یا حتی دفاتر کاری هم مورد استفاده قرار میگیرند. با این اوصاف کارشناسان پتانسیل رشد بالا در بازار اسپیکرهای هوشمند و به دنبال آن دستیارهای صوتی را پیشبینی میکنند. یکی از بزرگترین عوامل رشد این تکنولوژی، گسترش کاربردهای آن در زمینههای مختلف است. اسپیکرهای هوشمند تنها صنعت موسیقی را متحول نمیکنند، بلکه کاربردهای متفاوتی از روشن کردن لامپها گرفته تا کمک به مصرفکنندگان برای خرید محصولات و کالاهای مورد نیازشان را هم در اختیار کاربرانشان قرار میدهند. حالا این کاربرد آخر آنقدر در میان کاربران اسپیکرهای هوشمند محبوب شده است که انتظار میرود به سرعت به یکی از روشهای پرطرفدار خرید تبدیل شود.
در واقع نزدیک به یکچهارم مصرفکنندگان دنیا در حال حاضر ترجیح میدهند به کمک یک دستیار صوتی هوشمند به وب سایت یک شرکت یا اپلیکیشن موبایل انتقال داده شده و از آن طریق خریدشان را انجام دهند. بر اساس بررسیهای انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Capgemini، کارشناسان انتظار دارند این میزان تا سال 2021 به 40درصد هم و برسد. مصرفکنندگان خیلی زود به فرآیند خرید به کمک دستیارهای صوتی خو گرفته و به این ترتیب برندها و شرکتها هم ناچارند با این روند همراه شده و زیرساختهای لازم برای پاسخگویی به تقاضای مشتریانشان را فراهم کنند. حالا کارشناسان بخش تحقیقاتی مجله آنلاین بیزینس اینسایدر به این نتیجه رسیدهاند که برندها به سه روش میتوانند نظر مصرفکنندگان را به استفاده از تکنولوژی دستیارهای صوتی جلب کنند.
یکی از این روشها ارائه راهکارهای خرید محصولات است. دستیارهای صوتی میتوانند فرآیند خرید را به شکلی سریعتر و راحت تر درآورند تا حتی کاربرانی که به دلایلی مانند معلولیت نمیتوانند از دستهایشان استفاده کنند، به راحتی خرید کنند. توانایی خرید از هر روشی و با ویژگیهای شخصیسازی شده و افزودن عناصر هوشمند برای راحتی و سادگی بیشتر، چیزی است که میتواند تحول بزرگی در جریان خرید و عرضه محصولات به خریداران نهایی ایجاد کند. افزایش وفاداری مصرفکنندگان هم یکی دیگر از راهکارهایی است که برندها میتوانند به کمک تکنولوژی دستیارهای صوتی به آن برسند. برندها میتوانند از مرحله پیشخرید تا تحویل بسته به خریداران، از دستیارهای صوتی بهره بگیرند. این جریان حتی میتواند تا تعامل با مشتریان در خدمات پس از فروش، دریافت پیشنهادها و انتقادات و البته جمعآوری اطلاعات مربوط به رفتار و علایق کاربران و حتی روند خریدهایشان هم ادامه داشته باشد.
جالب آنکه کارشناسان و تحلیلگران معتقدند استفاده از این تکنولوژی حتی میتواند در طول زمان رفتار مصرفکنندگان در هنگام خرید را هم تغییر دهد. به عقیده آنها، با افزایش استفاده از این تکنولوژی و رواج تکنولوژیهای دیگر مانند خودروهای خودران، دستگاهها و لوازم خانگی هوشمند و هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، طبیعتا زندگی روزمره و بسیاری از امور رایج روزانه دستخوش تغییر شده و به کلی سبک زندگی افراد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به این ترتیب تغییر رفتار مصرفکنندگان هنگام خرید در سالهای آینده، چندان هم عجیب و دور از ذهن به نظر نمیرسد.
/دنیای اقتصاد