واریز وجه نقد به حساب بدون نیاز به حضور در شعب بانکی

خطر شیوع کرونا جدی است. جدی تر از آن چیزی که فکر می‌کردیم.فقط در شبکه بانکی تا به امروز ده‌ها نفر به کرونا مبتلا شدند و چندین نفر از این کارکنان در شهرهای مختلف ایران جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که تا عید چیزی نمانده و شیوع کرونا مصادف شده با اسفند ماه و ترافیک طبیعی شعب بانکی در این ایام و نیاز مردم به خدمات مختلف بانکی. حالا با مرگ چندین نفر از کارکنان شعب بانکی از یک طرف و خطر انتقال ویروس کرونا از طریق پول نقد آلوده هم برای کارکنان و هم برای مشتریان بانکی، بانک مرکزی دریافت و پرداخت بوسیله پول نقد، ایران چک و مسکوکات را در شعب تا اطلاع ثانوی محدود کرده است.

شاید تا یک ماه پیش برای بانکی که یکی از وظایف ذاتی‌اش واریز و برداشت پول نقد از طریق شعب بانک است، محدودیت واریز و برداشت پول نقد بدلیل ویروسی وحشتناک، مثل یک داستان خیالی یا توهمی دور از ذهن‌ و عجیب بود.

حالا ولی به این مرحله رسیدیم. شیوع کرونا از طریق آلودگی در شعب بانکی از راههای مختلف مثل پول نقد، اقلام درون شعبه مثل خودکار، فرم‌ها و…  آنقدر جدی است که بانک مرکزی واریز و برداشت وجه نقد در شعب را محدود کرده و استفاده از خدمات غیر حضوری را به جای استفاده از خدمات حضوری در شعب به مردم توصیه می‌کند.

با اعمال محدودیت توسط بانک مرکزی، چگونه پول نقد را به حساب واریز کنیم؟

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا اوضاع کسب و کارها مناسب نیست ولی به صورت طبیعی امور بانکی مورد نیاز مشتریان در شب عید افزایش پیدا می‌کند. از طرفی ساعت کاری شعب بانک‌ها به 8 صبح تا 12:30 کاهش پیدا کرده است و در نتیجه مشتریان بانکی ساعات کمتری می‌توانند از خدمات بانکی حضوری استفاده کنند و همین مورد باعث تراکم بیشتر شعب شده است.

واریز وجه نقد بدون حضور در شعبه

بسیاری از مردم هم در این ایام نیاز به واریز نقدی وجه دارند و با بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر محدودیت واریز و برداشت پول نقد این امکان محدود شده است. بنابراین تنها راه ممکن یا نگهداشتن پول آلوده نزد مشتری است یا واریز وجه نقد بدون حضور در شعب از طریق ماشین‌هایی که قابلیت دریافت وجه نقد را دارند؛ راهکار جامع خوددریافت/خودپرداز یا راهکار جامع خودگردان (ATMR) که چند سالی است شرکت توسن‌تکنو آنها را تولید و به نظام بانکی عرضه کرده است، راهکارهای خودبانک (VTM) این شرکت و حتی راهکارهای BCR‌ بانکی این شرکت چنین قابلیتی را دارا هستند و چند سالی هست که در شبکه بانکی کشور عملیاتی شده‌اند.

ویژگی راهکارهای دریافت و پرداخت وجه نقد برای مشتریان شبکه بانکی

دستگاه‌های خوددریافت/خودپرداز در چند سال اخیر به‌صورت محدود به شبکه بانکی معرفی شدند، اما به دلیل عدم پایداری سرویس و بعضا کار به صورت آفلاین و برخی دلایل دیگر با اقبال زیادی روبه‌رو نشدند. اما شاید هیچ مدیر بانکی دوراندیشی فکر نمی‌کرد این خدمت در چنین روزهایی به یک ابزار اساسی خدمت‌رسانی تبدیل شود‌.

این‌ راهکارهای توسن‌تکنو بدون نیاز به شعب بانکی، 7 روز هفته و به‌صورت 24 ساعته، تمام خدمات قابل ارائه توسط دستگاه خودپرداز مانند برداشت پول، انتقال وجه و اعلام مانده حساب را به مشتریان ارائه می‌دهند و علاوه بر آن مشتریان می‌توانند از طریق آن، وجه نقد خود را بدون مراجعه به شعبه و به‌صورت آنی به حساب واریز کنند.

از خودپرداز به خودگردان

بر اساس آمار موجود، استقبال بانک‌های بزرگ کشور از راهکارهای ATMR، VTM و BCR‌ توسن‌تکنو و نصب و راه‌اندازی آن برای مشتریان، طی یک بازه تقریبا دو ساله منجر به واریز بیش از 15 هزارمیلیارد ریال وجه نقد توسط مشتریان آن هم فقط در یکی از بانک‌های کشور شده است.

توسن‌تکنو همزمان با تولید سخت‌افزار این راهکار با عمق تولید داخلی 58 درصد در سایت تولید این شرکت واقع در شهرک صنعتی کاسپین قزوین، موفق شده است نرم‌افزار مورد نیاز آن را نیز با همت و تلاش سرمایه انسانی توانمند خود تولید نماید و بدین‌ترتیب بتواند با ارائه یک راهکار جامع، سرویسی پایدار را به بیش از 10 بانک بزرگ کشور ارائه نماید. هم‌اکنون با همراهی بانک‌ها، بیش از 1200 ماشین با قابلیت دریافت و پرداخت وجه نقد توسط توسن‌تکنو در شبکه بانکی کشور عملیاتی و راه‌اندازی شده است و این راهکار برای مشتریان در مراکز خرید، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، شعب تمام دیجیتال و سایر اماکن عمومی در دسترس است.

واریز وجه نقد به حساب بدون نیاز به مراجعه شعب بانکی

چگونه از این راهکارها استفاده کنیم؟

برای استفاده از این ماشین‌های بانکی کافی است ضمن توجه به موارد بهداشتی توصیه‌شده مثل عدم تماس مستقیم دست با پول، عدم لمس چشم و دهان بعد از استفاده از پول نقد و لزوم استفاده از دستکش یکبار مصرف هنگام استفاده از پول و ماشین‌های بانکی، با انتخاب گزینه “واریز وجه نقد” در این ماشین‌های بانکی، اسکناس یا ایران‌چکی که تانخورده و ناقص نباشد را وارد محفظه دریافت وجه نقد آن‌ها کنید.

بر اساس قوانین بانکی حداکثر تعداد اسکناس‌های قابل‌دریافت دستگاه 150 برگ اسکناس یا ایران‌چک و سقف تراکنش واریز در هر روز 50 میلیون تومان است و پول بصورت آنی به حساب واریز‌ می‌شود.

امید است با توسعه خدمات بانکداری دیجیتال و ارائه سرویس‌های بانکی به‌صورت غیرحضوری و بدون نیاز به شعب، مشتریان بانکی بتوانند ساده‌تر، سریعتر و امن‌تر از  خدمات مدنظر استفاده کنند و کارکنان شبکه بانکی نیز از خطراتی مانند آلودگی پول نقد در امان باشند.

2 نظرات
  1. کامران فتحی می گوید

    سلام ممنون از زحمت هایتان

  2. محسابختیاری می گوید

    توروخدا واریز کنید بخدالازم داریم چقدر امیواری اخه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.