تلنگر کرونا به اقتصاد دیجیتال / کرونا به کدام کسبوکارهای اینترنتی روی خوش نشان داد؟

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی گفت: اتفاقاتی که طی دو ماه اخیر در کشور و در دنیا با شیوع ویروس کرونا شاهد آن بودیم، تلنگری برای مردم و مسوولان بود که نگاهی به اقتصاد دیجیتالی داشته باشند.
شرایط کسبوکارهای اینترنتی در شرایط جدید در دو وجه متفاوت قرار گرفته است. برخی در این فضا میتوانند بسیار موفق باشند و برخی دیگر باید کاملا کسب وکارشان را تعطیل کنند.
فروشگاههای اینترنتی فروشهای نجومی داشتند؟
به گزارش روز دوشنبه فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، «رضا الفت نسب» عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی افزود: در این مدت اتفاق خاصی برای فروشگاههای اینترنتی رخ نداد. هرچند این تصور به وجود آمد که این فروشگاهها فروشهای نجومی داشتند؛ اما در عمل چنین اتفاقی هم رخ نداد.
وی ادامه داد: این اتفاق تنها برای اندکی از پلتفرم ها و فروشگاههای اینترنتی رخ داد که کالاهای روز مردم را تامین میکردند و یا اینکه بسترهایی برای آموزش آنلاین و تولید محتوا داشتند. ولی صنوف دیگر در این حوزه وضعیت خوبی را تجربه نکردند.
کسبوکارهای اینترنتی و فروشگاههای اینترنتی در اذهان مردم باقی میماند
الفت نسب افزود: اینکه بعد از این بحران همهگیر چه اتفاقی رخ میدهد سوالی است که باید به آن پاسخ داد؛ تصور من این است که قطعا سبک زندگی مردم تغییر خواهد کرد و احتمالا کسبوکارهای اینترنتی و فروشگاههای اینترنتی در اذهان مردم باقی میماند و نیم نگاهی به آن خواهند داشت. زیرا اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد میتوان انتظار داشت که گرایش به این سمت افزایش پیدا کند. البته در سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با توجه به اظهار نظرهای متعددی که مسوولان دولتی در خصوص این کسبوکارها انجام می دهند، بخواهند با وضع قوانین جدید برای آنها محدودیت ایجاد کنند.
حجم از خرده فروشی آنلاین حدود 1.5 درصد نیاز مردم را رفع میکند
وی اظهار داشت: امیدواریم که نگاه سرسختانهای به این موضوع نداشته باشند و در آینده شاهد دستورالعملها و موانع جدید نباشیم. به هر حال اینگونه که دوستان در دولت تصور میکنند که امروز یک جهش عظیمی در فروش اینترنتی رخ داده، واقعیت ندارد و اگر امروز کرونا را یک تلنگر حساب کنیم، با یک زنجیره از اقدامات این حجم از خرده فروشی که حدود 1.5 درصد از نیاز مردم را تامین می کند را می توانیم طی 3 سال دو یا سه برابر کنیم.
وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی مردم صرفا به سمت خرید کالاهای مصرفی و برخی از کسبوکارهای محتوا محور گرایش پیدا کردهاند. اما در بیشتر کسبوکارهای اینترنتی این اتفاق رخ نداده است. اکنون استفاده از تاکسیهای اینترنتی با یک افت بسیار شدید مواجه شده است. اینکه فکر کنیمکسبوکارهای اینترنتی که فروش کیف و کفش داشتهاند فروششان افزایش داشته، واقعیت ندارد و همه کسبوکارهای اینترنتی که به فروش کالا اختصاص داشتند نتوانستهاند در این فضا عملکرد خوبی داشته باشند. البته یک بعد دیگر این ماجرا را نیز نمیتوان نادیده گرفت. کسبوکارهایی که در شبکههای اجتماعی شکل گرفته و چندان رسمی هم نیست، وضعیت بهتری دارند.
سبک خرید و نگاه مردم به خرید اینترنتی به سمت تهیه کالا از شبکههای اجتماعی
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی با بیان اینکه به نظر میرسد سبک خرید و نگاه مردم به خرید اینترنتی به سمت تهیه کالا از شبکههای اجتماعی پبش رفته است، گفت: محدودیتی که بر روی وبسایت وجود دارد در اینستاگرام و تلگرام نیست. بخصوص در حوزه پوشاک قطعا در اینستاگرام فروش راحتتر خواهد بود؛ زیرا بیشترین خریدار در آن فضا بانوان هستند و لباسها بر تن مدلها قرار دارد و محدودیتی مانند سایت وجود ندارد. بنابراین شاهد آن هستیم که افراد زیادی به سمت اینستاگرام سوق پیدا کردهاند و فروشندگان نیز فروش خوبی را در این شرایط داشتهاند. ولی اینکه چنین موضوعی چه مخاطراتی میتواند همراه داشته باشد اصلا مشخص نیست.
او در خصوص آینده کسبوکارهای اینترنتی مبتنی بر خدمات حضوری نیز گفت: نوع کسبوکارهای خدماتی اینگونه است که ارتباط مستقیمی با متقاضیان و محل کار آنها دارند و با اتفاقی که رخ داده مردم مراعات می کنند و در حال حاضر نیز کار خاصی نمیتوان انجام داد و باید منتظر بود تا از بحران خارج شویم. البته کسبوکارها میتوانند اقداماتی انجام دهند و پروتکلهای بهداشتی را افزایش دهند. اما با توجه به اینکه رسانهها بر مراقبت کردن و کاهش ارتباطات فیزیکی که اصلا اتفاق بدی در این شرایط نیست، تاکید دارند، چارهای برای این نوع کسبوکارها وجود ندارد.
شیوع کرونا چه تاثیری بر بازار فروش کسبوکارهای اینترنتی گذاشته است؟
/ ایرنا