استفاده از بانکداری غیرحضوری ترسناک نیست!

دانیال خدابخش، مدیرمسئول عصربانک؛ از اسفندماه سال 98 کرونا در سراسر ایران شیوع پیدا کرد و هم‌اکنون کشور و به طبع آن شبکه بانکی را درگیر خود کرده است.

حالا در اوایل اردیبهشت ماه و بعد از گذشت دو ماه کامل از شیوع گسترده کرونا در ایران سؤالات زیادی درباره تغییر رفتار مشتریان مطرح می‌شود. در مواجهه با پرسشی در مورد تمایل مشتریان به استفاده از خدمات شعب بانکی یا استفاده از خدمات غیرحضوری در دوران کرونا و حتی پس از رهایی از این بیماری همه‌گیر، پاسخ  “دو قدم به جلو، یک قدم به عقب” است. این بدان معناست که احتمالا بسیاری از افراد از این به بعد از کانال‌های غیرحضوری بانکی مانند بانکداری آنلاین، بانکداری موبایلی یا دستگاه‌های سلف سرویس مانند VTM و ATMR برای رفع نیاز روزانه بانکی خود استفاده می‌کنند.

بانک مرکزی نیز با شیوع گسترده کرونا در ایران اقدامات مختلفی مثل افزایش سقف تراکنش‌های انتقال وجه کارت به کارت، افزایش سقف مبلغ برداشت وجه از خودپرداز، محدودیت واریز نقدی وجه در شعب، کاهش ساعت کاری شعب، شیفتی  شدن حضور کارکنان شعب و…  را به منظور مدیریت اوضاع انجام داده است.

همچنین شبکه بانکی  که از سال‌ها قبل زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک را فراهم کرده است، حالا آماده ارائه بسیاری از خدمات بانکی به صورت غیرحضوری است و در این دوران سخت، مشتریان بانکی  را به منظور کاهش ریسک ابتلای خود و کارکنان شعب، به استفاده از خدمات غیرحضوری بانکداری توصیه می‌کند.

حالا بسیاری از مشتریان به دلیل سرعت و سهولت استفاده از خدمات غیرحضوری و عدم نیاز به مراجعه حضوری به شعبه، ادامه‌ی روش جدید انجام امور بانکی را ترجیح می‌دهند. البته بخش دیگری از مشتریان مانند افراد مسن نیز به روش‌های قدیمی انجام امور بانکی با کمک متصدی پشت باجه برخواهند گشت.

در مقاله‌ای که اخیرا در نشریه‌ی برند مالی، با عنوان “شعب  بانکی: بازگشتی به روزهای قبل از کویید 19 وجود ندارد”، منتشر شده هم بر فرضیه بالا تاکید داشته است. در این مقاله با چند تن از مدیران این حوزه مصاحبه شده است تا فرضیات خود را ارائه دهند. با وجود این‌که موارد متفاوتی وجود دارد که ترافیک شعبه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی همگی مصاحبه‌شوندگان توافق دارند که از زمان شیوع کرونا و پس از آن، مراجعه به شعبه کاهش خواهد یافت.

این امر باعث می‌شود که بانکداران و تصمیم گیران بانکی مجبور شوند در مورد توسعه زیرساخت شعبه خود تصمیمات سختی بگیرند، و در حالی‌که تعداد کمی از بانک‌ها، شاید تعداد شعب‌شان را افزایش ‌دهند، بسیاری دیگر از بانکداران، ارائه خدمات حضوری از طریق شعب را محدود و یا حذف می‌کنند. همان‌طور که نقل قولی در این مورد وجود دارد:

“در بلند مدت سود‌آوری برای بسیاری از شعب دشوار می‌شود و این امر بانک‌ها را مجبور می‌کند تا از ارائه خدمات در شعبه‌های فیزیکی، اجتناب کنند. این اقدامات شامل حذف شعبه و تبدیل آن به چیزی غیر از عملکرد سپرده-تحویلدار است”.

در نهایت این بیماری همه‌گیر ممکن است فشار برای بستن شعبه‌های هزینه بر، که صاحبنظران قبلا هم از آن صحبت می‌کردند را افزایش دهد .در این دوران مشتریان از بانکداری غیرحضوری استفاده کرده‌اند و اکنون می‌دانند که بانکداری غیرحضوری و ماشین‌های سلف سرویس آنطور که قبلاً تصور می‌کردند خطرناک، ترسناک و پیچیده نیست. بنابراین شعبه‌های فیزیکی  کمتر و خلوت‌تر خواهند شد.

این بیماری همه‌گیر مردم را وادار کرده است که از نقطه امن خود که به آن عادت کرده‌اند خارج شده و از شیوه قدیمی انجام امور خود دور شوند. افزایش استفاده از خدمات بانکداری غیرحضوری و سلف سرویس، سفارش آنلاین و ویدیو کنفرانس در این ایام، نتیجه‌ی همه‌گیری کوئید 19 و تایید کننده‌ی پذیرش دو قدم به جلو، یک قدم به عقب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.