سجام چیست و چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنم؟ + اینفوگرافیک

سامانه سجام در راستای قوانین و مقررات حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم راه‌اندازی شده است. درادامه فرایند ثبت نام در سامانه سجام آورده شده است.

بازار سرمایه از زمان شروع به کار تا امروز با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات این بازار با ورود تکنولوژی به وقوع پیوست که در سال 1384 پس از تصویب مقررات بازارها و نهادهای مالی در مجلس شورای اسلامی ایجاد شد. پس‌ از آن روند تغییرات از خریدوفروش حضوری و تلفنی سنتی به سمت حساب‌های آنلاین و انجام معاملات به ‌صورت الکترونیکی کشیده شده است.

به‌ طوری‌ که در حال حاضر این موضوع به یک امر عادی در معاملات بازار بورس تبدیل شده و رقابت بین کارگزاری‌ها در گسترش ظرفیت سامانه جهت پذیرش مشتریان جدید است. یکی از موضوعاتی که تا چندی پیش کماکان رویه‌های سنتی خود را حفظ کرده بود شیوه‌های پرداخت سود توسط شرکت‌های سهامی و رویه‌های ثبت‌نام در نهادهای مالی مختلف همچون کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و غیره بود. سامانه بورسی سجام برای برطرف کردن همین مشکل ایجاد شد.

سجام چیست؟

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات‌دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را راه‌اندازی کرده است. این سامانه در راستای قوانین و مقررات حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم راه‌اندازی شده است.

چگونه می‌توانم در سامانه سجام ثبت نام کنم؟

تنها با یک بار ثبت نام در سامانه سجام می‌توانید به تمامی سرویس‌های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید و در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه گذاری،شرکت‌های تامین سرمایه و … نیاز به احراز هویت مجدد نخواهید داشت.

گام‌های مورد نیاز برای تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام

1-وضعیت اولیه

2-تکمیل فرم‌ها

3-تایید استعلام و دریافت کد پیگیری

4-مراجعه به مراکز احراز هویت

5-احراز هویت نزد مراکز احراز هویت

6-تایید سهامدار در سجام

ثبت نام در سجام

لیست مراکز منتخب احراز هویت

فرایند ثبت نام در سامانه سجام

برای دیدن اینفوگرافیک در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید:

سجام چیست

1 نظر
  1. محمد می گوید

    سلام
    آیا اتباع خارجی می توانند از سهام برخوردار شوند
    اگه جواب مثبت است چگونه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.