آیا باید منتظر سقوط سنگین شاخص بورس باشیم؟

برخی کارشناسان معتقدند؛  دلیل ریزش شاخص‌ بورس در چند روز اخیر بیشتر به‌علت ورود بازار سرمایه به مرحله استراحت بوده و همچنان بورس پتانسیل لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد.

دلیل ریزش شاخص‌ بورس چیست؟

کوروش شمس کارشناس بازار سرمایه گفت: از ابتدای سال 99 حدود 40 هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم وارد بازار سرمایه شده است.

او افزود: این رقم عدد سنگینی بود البته در واقع بازار سرمایه قبل از ورود این مقدار سرمایه نیز در رقم قابل قبول و مناسب قرار داشت و مردم محل مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند.

او گفت: با سرمایه‌گذاری‌ها شاخص‌ها از یک میلیون عبور کرد اما این ریزش‌ها در یکی دو روز اخیر به‌علت ورود بازار سرمایه به مرحله استراحت است؛ بازار سرمایه در هر دوره ده‌ساله پربازده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری بوده و همچنان پتانسیل لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد.

وی در خصوص حمایت‌های دولت گفت: در اکثر نقاط دنیا بازار سرمایه بزرگترین بازار سرمایه‌گذاری و تأمین مالی است اما حمایت دولت از بازار سرمایه را باید از دید دیگر نگریست، چون بازار سرمایه در زمان حاضر به‌عنوان جایگاه امن و کلانتر قرار گرفته است و با توجه به استراتژی‌های لازم جایگاه بازار سرمایه در حال عوض شدن است و این حمایت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های بورس مطمعن‌تر است

کوروش شمس در ادامه گفت: در 20 سال گذشته به‌طور متوسط شاخص بورس حدود 30 درصد بازده و سکه طلا 22 درصد بازده داشته است اما در شرایط فعلی باید گفت، رشد قیمت طلا به‌علت رشد در بازارهای جهانی است اما در شرایط فعلی رشد بازار سرمایه همچنان بالاتر و بهتر از بازار طلا خواهد بود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بازار و خرید سهام باید با توجه به اطلاعات خرد شرکت‌ها و تسلط بر سرمایه‌گذاری در بورس انجام شود اما برای مردم سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های بورس باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: کلّیت بازار بورس و سرمایه‌گذاری ممکن است گران باشد اما حباب در بازار بورس و سرمایه وجود ندارد بنابراین اگر کالا و طلایی به‌عنوان سرمایه‌گذاری خریداری شده باشد می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بورس در درازمدت از رشد بهتری برخوردار باشد.

کورش شمس ابراز کرد: سهام عدالت سرمایه‌گذاری بلندمدتی است که توصیه می‌شود مردم نسبت به افزایش سرمایه هم اقدام کنند.

بورس حباب دارد؟

شاهین چراغی عضو شورای‌عالی بورس هم گفت: میزان نقدینگی فعلی با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی ورود بانک مرکزی را در پی خواهد داشت. به‌طور کلی نگرانی از افت شاخص‌ها وجود ندارد چون عدد نقدینگی عدد بالایی است.

عضو شورای‌عالی بورس در ادامه درباره حباب بورس گفت: در سالهای قبل به‌دلیل تحریم‌ها میزان صادرات و واردات تقریباً یکسان بود اما در سالهای اخیر به‌دلیل کاهش درآمد ارزی اقتصاد ما درونزا شده است به همین جهت به‌دلیل به ظرفیت رسیدن شرکت‌های تولیدی که در بازار بورس فعالیت دارند افزایش شاخص‌ها را داشته‌ایم.

او افزود: بانک‌ها عمدتاً منابع مالی کوتاه‌مدتی فراهم می‌کنند اما شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری منابع مالی در بلندمدت ایجاد می‌کنند و اکنون با سرمایه‌گذاری در بورس  شاهد رشد و مزیت بهتری خواهیم بود که بخش خصوصی نیز می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بورس و بازار سرمایه تأمین مالی خوبی داشته باشند، با توجه به اینکه شرکت‌های خوبی نیز در حال حاضر در بورس وارد شده‌اند.

/ تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.