کرونا فرصتی برای جهش بانکداری دیجیتال / دو کلیک تا دریافت وام

بانکداری دیجیتال چیز تازه‌ای نیست، اما با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، همه مردم از جوان تا پیر، ناگهان به سمت استفاده از بانکداری موبایل و اینترنتی حرکت کرده‌اند و میزان بهره‌گیری از این شیوه به حدی زیاد بوده که سیستم‌ها گاه دچار مشکل شدند. پلتفرم آنلاین بانک‌هایی نظیر یو اس بانک و بانک آمریکا جزو این دسته سیستم‌ها بودند.

رشد ثبت‌نام‌های جدید در خدمات بانکداری موبایل

بنا به اعلام موسسه ملی خدمات اطلاعات فیدلیتی که با 50 بانک از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان همکاری دارد، اوایل ماه آوریل موارد ثبت‌نام‌های جدید در خدمات بانکداری موبایل رشد 200 درصدی داشت و ترافیک بانکداری موبایل 85 درصد افزایش پیدا کرد.

با توجه به بسته شدن بسیاری از شعبه‌ها، بانک‌ها همچنین با افزایش شدید ترافیک تماس‌ها با مراکز خدمات تلفنی خود مواجه شدند و مردم برای صحبت با اپراتور باید مدت زیادی صبر می‌کردند. مدیر شرکت نووانتاس که یک فین‌تک است و از داده‌های انبوه و آموزش ماشین برای تحلیل داده‌ها درباره مشتری‌های بانک‌ها، سپرده‌ها و بازارها استفاده می‌کند، می‌گوید: «آنچه مشاهده می‌شود رشد شدید تقاضا از سوی مشتری‌ها در بسیاری از بخش‌های صنعت بانکداری است و این رشد تحت‌تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا رخ داده است.»

بخش عمده تقاضا به چک‌های پرداخت نقدی دولت به افراد مربوط بود. آنهایی که هفته‌ای یک بار حساب خود را چک می‌کردند ناگهان روزانه چند بار این کار را انجام دادند. شبکه‌ها معمولا برای 2 تا 3 برابر ترافیک معمول ظرفیت دارند، اما هنگامی که میزان استفاده از آنها 20 برابر شود مشکل پیش می‌آید. طی سه ماه اخیر اهمیت بانکداری دیجیتال و ظرفیت آن برای پاسخگویی به نیاز مشتری‌ها به روشنی آشکار شده است.

حرکت به سمت بانکداری آنلاین

در هفته‌های اخیر همزمان با بازگشایی اقتصاد در ایالت‌های آمریکا، شعبه‌های بانک‌ها فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند و مشتری‌ها به شعبه مراجعه می‌کنند. اما کارشناسان صنعت بانکداری می‌گویند حرکت به سمت بانکداری آنلاین ادامه پیدا خواهد کرد.

در نظرسنجی اخیر موسسه نووانتاس تنها 40 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند پس از بحران همه‌گیری کرونا به شعبه‌ها مراجعه خواهند کرد. یکی از متخصصان بانکداری می‌گوید: «وقتی مردم به مزایای استفاده از خدمات بانکداری، موبایل پی‌می‌برند و این روش انجام امور بانکی را ترجیح می‌دهند، بازگشتی وجود ندارد.پس از بحران کنونی و لغو کامل محدودیت فعالیت‌های اقتصادی انتظار داریم تعداد بسیار بیشتری از مصرف‌کنندگان آمریکایی از ابزارهای موبایل برای انجام طیفی گسترده از کارهای بانکی خود استفاده کنند.»

پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای خدمات جدید آنلاین افزایش یابد. در بحران کنونی بانک‌ها اعلام کرده‌اند شاهد رشد شدید استفاده از پلت‌فرم‌های خدمات آنلاین برای انواع کارهای بانکی از جمله افتتاح حساب و سپرده‌گذاری بوده‌اند، یعنی این رشد دو رقمی بوده است.

تاثیر کرونا بر بانکداری دیجیتال

از قبل میزان استفاده از خدمات آنلاین رشد می‌کرد، اما همه‌گیری کرونا سبب رشد سریع این روند شد. حتی بسیاری از افراد که تاکنون هرگز از دستگاه خودپرداز استفاده نکرده بودند استفاده از خدمات بانکداری آنلاین و موبایل را آموخته‌اند. از سوی دیگر بانک‌ها و موسسات اعتباری مجبور شده‌اند برای ارائه تمامی خدمات خود به شکل آنلاین و موبایل زیرساخت‌های لازم را پدید آورند. بانک مریل لینچ اعلام کرده درحال ساده‌سازی فرآیند پرداخت وام است طوری که این فرآیند تنها با دو کلیک انجام خواهد شد. این یک تحول بزرگ در شیوه عملکرد بانک‌ها و برنامه‌های آنها برای ارائه خدمات به مشتری‌هاست.

یکی از متخصصان صنعت بانکداری می‌گوید: «اثر همه‌گیری ویروس کرونا بر این صنعت شامل دو بخش است. رجوع اجباری افراد به حساب بانکی یا حساب کارگزاری ممکن است پدیده‌ای زودگذر باشد، اما در بلندمدت کسانی که استفاده از خدمات بانکداری آنلاین را آغاز کرده‌اند این کار را ادامه خواهند داد. حساب‌های بانکی که طی دوره بحران کنونی برای دریافت کمک نقدی دولت باز شده، به احتمال زیاد همچنان مورد استفاده قرار خواهد داشت.»

ماه گذشته بانک‌های دیجیتالی چایم و استش شاهد افزایش تعداد کاربران خود بودند یعنی تعداد رو به رشدی از افراد در این بانک‌ها حساب باز کردند. واقعیت این است که همه‌گیری ویروس کرونا هم بانک‌های بزرگ و سنتی و هم تازه‌واردها را در وضعیتی جالب قرار داده است. در بحران‌های قبلی همه به سمت کیفیت حرکت می‌کردند، اما در بحران کنونی بر قابلیت‌های آنلاین تمرکز شده و بسیاری از مشتری‌ها به نهادهای بانکی تازه‌تاسیس مراجعه می‌کنند.

/ دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.