آخرین پروژه‌های فناوری اطلاعات اولین بانک ادغام شده در بانک سپه

در اسفند ماه 97 بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با هدف ساماندهی نظام بانکی، پروژه ادغام بانک‌های نظامی انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه کلید خورد و بانک حکمت در تاریخ 10 خرداد 99 به عنوان اولین بانک نظامی در بانک سپه ادغام شد.

همچنین هفته گذشته توسن‌تکنو از آغاز همکاری خود با بانک سپه (حکمت ایرانیان سابق) در زمینه نگهداری و تعمیرات ماشین‌های بانکی خبر داد. بر اساس مفاد این قرارداد همکاری، تعداد 850 ماشین خودپرداز بانکی با برند HYOSUNG بانک حکمت ایرانیان که به تازگی طی پروژه ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه به‌عنوان نخستین بانک ایرانی ادغام شده، تحت سرویس پشتیبانی این شرکت قرار گرفت. به همین بهانه با معاون فناوری اطلاعات سابق بانک حکمت به عنوان اولین بانک ادغامی در بانک سپه درباره آخرین پروژه‌های عملیاتی شده، مراحل ادغام و برنامه‌های مهاجرت به کُربنکینگ جدید به گفت‌وگو نشستیم.

 پروژه‌های فناوری اطلاعات بانک حکمت سابق

مهرداد خسروی، که در حال حاضر مدیرعامل شرکت توسعه فناوری تجارت حکمت می‌باشد، متولد سال 1368 است. او دوران کارشناسی تا دکترای خود را در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار سپری کرده و از سال 1387 به صورت رسمی فعالیت خود را در زمینه فناوری اطلاعات آغاز کرده است. سابقه فعالیت او در شبکه بانکی به سال 1393 برمی‌گردد.

او در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بانک حکمت ایرانیان در سال 1391 تاسیس شد، گفت: «این بانک از بدو تاسیس خود در حوزه بانکداری خرد شروع به فعالیت کرد. جامعه هدف این بانک ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است. همچنین این بانک از ابتدا سعی کرد تا امکان بهره‌مندی از ابزارهای بانکداری الکترونیک همانند موبایل بانک، همبانک، اینترنت بانک و تلفن بانک را برای مشتریان خود  فراهم نماید.»

خسروی با بیان اینکه اولین سامانه کُربنکینگ این بانک، سیمیا بود، افزود: «سرانجام در آذرماه سال 1391 کُربنکینگ بانک به توسن منتقل شد. با این کار سبک‌ و سوی بانکداری بانک حکمت تغییر کرد و از سوی بانکداری صندوق محور، به سمت بانکداری گام برداشت و تلاش کرد که به معنای واقعی بانکداری را پیاده‌سازی کند.»

او با اشاره به اینکه تعداد خودپردازهای این بانک نزدیک به 850 دستگاه می‌رسد که همگی آنها تک برند HYOSUNG هستند، ادامه داد: «این بانک در سال 1391شرکتی تحت عنوان توسعه فناوری و تجارت حکمت را تاسیس کرده است که وظیفه اصلی آن پول‌رسانی، پشتیبانی، پرستاری، نصب و بازاریابی خودپردازهاست. سال گذشته پس از تجربه همکاری با چند پیمانکار که وظیفه پشتیبانی سخت‌افزاری دستگاه‌های خودپرداز را بر عهده داشتند با هدف کاهش هزینه ها و کاهش مدت زمان متوسط خرابی دستگاه‌ها و افزایش سرویس‌دهی آنلاین برای ثبت تراکنش‌های بیشتر و در نتیجه اخذ کارمزد بیشتر تصمیم گرفتیم پیمانکار را تغییر دهیم.»

مزایای همکاری با پیمانکار جدید

وی افزود: «با انتخاب پیمانکار جدید در هزینه پشتیبانی سخت‌افزاری دستگاه‌های خودپرداز به طور متوسط سالانه یک‌ و نیم میلیارد تومان صرفه‌جویی شد و همچنین با افزایش راندمان عملکرد خودپردازها متوسط مدت زمان خرابی هر دستگاه که در گذشته به صورت میانگین ماهانه، نزدیک 1 روز بود به 0/4 روز کاهش پیدا کرد. میانگین تراکنش‌های خودپردازهای بانک نیز علی‌رغم تاثیر منفی که ویروس کویید 19 بر استفاده از خودپردازها در سطح جامعه داشته است، رشد متوسط 1200 تراکنش در ماه نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.»

راه‌اندازی شعب ایرانیان نت

خسروی ادامه داد: «همچنین با توجه به پتانسیل شرکت توسعه فناوری و تجارت حکمت در زمینه بازطراحی شعب،  توانستیم اولین شعبه 24*7 بانک حکمت سابق (ایرانیان نت) را راه‌اندازی کنیم که در حال حاضر سه شعبه از آن فعال است. در این شعب دستگاه‌های VTM ،Cashless و ATM قرار دارند و فرآیندهای بانکی بصورت سلف سرویس در اختیار مشتری قرار گرفته است. در این شعب سعی بر آن است تا تجربه سفر متفاوتی برای مشتریان ارائه گردد و مشتریان بتوانند کلیه عملیات بانکی خود را بصورت خویش محور کسب نمایند. با تغییرات انجام گرفته بر روی فرآیندهای ارائه خدمات مرتبط با دستگاه‌های VTM با همکاری پیمانکار مربوطه، توانستیم امکان انجام عملیات بانکی (E-Banking) از جمله دستور پرداخت (ساتنا و پایا ) را برای مشتریان فراهم سازیم.»

 پروژه‌های فناوری اطلاعات بانک حکمت سابق

خسروی واگذاری چک، افتتاح سپرده و همچنین واریز وجه در لحظه به حساب مشتری را از دیگر سرویس‌های بانکی بر شمرد که بر روی دستگاه‌های VTM پیاده‌سازی شده است. به گفته او مدت زمان افتتاح حساب در شعب ایرانیان نت 7 دقیقه می‌باشد. احراز هویت نیز با استفاده از کارت ملی هوشمند و اثرانگشت مشتریان انجام می‌شود.

طراحی دستگاه Cashless با خدمات جدید

او در رابطه با دیگر اقدامات شرکت توسعه فناوری و تجارت حکمت افزود : «این شرکت با موفقیت توانست 20 دستگاه Cashless که به دلیل عدم مدیریت کانال‌ها از آنها استفاده نمی‌شد را راه‌اندازی نماید. همچنین یک دستگاه Cashless را با برند شرکت توسعه فناوری و تجارت حکمت طراحی کردیم که توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری آن بر عهده یک شرکت چینی بوده است. دستگاه‌های Cashless که در بازار موجود هستند صرفا عملیات کارتی را انجام می‌دهند که بیشتر مربوط به انتقال وجه، مانده حساب، گردش حساب ، خرید شارژ  و … می‌شود. نقطه تمایز دستگاه Cashless  این شرکت ارائه سرویس‌های بانکی (ساتنا، پایا و افتتاح سپرده، پرداخت اقساط تسهیلات و ….) می‌باشد و به زودی این دستگاه‌ها جایگزین Cashless‌های قدیمی خواهند شد.»

 پروژه‌های فناوری اطلاعات بانک حکمت سابق

خسروی با اشاره به اینکه پیاده‌سازی سامانه هوش تجاری بانک حکمت سابق تحت عنوان نرم‌افزار جامع گزارشات امید نیز از دیگر دستاوردهای شرکت توسعه فناوری و تجارت حکمت می‎‌باشد، گفت: «حدودا یک سالی می‌شود که این بانک از سامانه امید استفاده می‌کند و تمامی گزارش‌های مربوط به اطلاعات در سطح مشتریان، سپرده‌ها، حسابداری، اعتبارات، بانکداری الکترونیک (درگاه های مدرن و ترمینال‌ها)، صورت‌های مالی و  گزارش‌های مربوط به بخش ریسک بدون هیچگونه مغایرتی در اختیار بانک قرار می‌گیرند.»

ادامه این مصاحبه که به موضوع ادغام‌ بانک‌های نظامی و مهاجرت آنها به کُربنکینگ بانک سپه می‌پردازد به زودی منتشر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.