بانک‌های دیجیتالی دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ چند سال گذشته، زمان خوبی را برای نقش‌آفرینان بانکداری دیجیتال جهت رقابت با بانک‌های فیزیکی سنتی، در کسب سهم بازار فراهم کرد، اما در چند ماه اخیر سرعت این روند به شدت بالا رفته است و مشتریان در سراسر جهان، در حال تطبیق مجدد زندگی خود با دنیای دیجیتال بوده و جهت تامین نیازهای سبک جدید زندگی خود به دنبال ارائه‌دهندگان خدمات مالی مناسب هستند.

در دوران کرونا ما شاهد رشد بی‌سابقه بانک‌های نوآور و دیجیتال بوده‌ایم. سوال این است: “آیا این روند باقی خواهد ماند؟”

آنچه رقبای دیجیتال را از هم متمایز می‌سازد، «فرهنگ ماموریت محور» می‌باشد که هدف آن بیش از صرفاً ایجاد سرویس‌های دیجیتال برای سرمایه‌گذاری مشتریان است. این بانک‌ها برای ایجاد پلتفرم‌های بیشتر، شفافیت بالاتر، ابزارهای آموزشی مالی فراوان‌تر و دسترسی آسان‌تر به طیف گسترده‌ای از محصولات مالی، برای ارتقاء استانداردهای کیفی تلاش می‌کنند.

اما آیا این یانک‌ها یک روش منحصر بفرد برای سپرده‌گذاری، اختصاص وام و پلتفرم سرمایه‌گذاری ارائه خواهند کرد یا به ساده‌سازی مدیریت مالی و بودجه‌بندی خواهند پرداخت؟

ارائه خدمات صحیح

در جو نوظهور فعلی، تنها یک راه برای ارائه خدمات به مشتریان دیجیتالی وجود ندارد. به طور کلی، مشتریان از نقاط شروع مختلفی در حال حرکت به سمت سبک زندگی دیجیتالی جدید خود هستند.

آیا یک شرکت به دنبال یک متصدی جدید برای امور بانکی است یا یک مشتری با پیش‌زمینه بانکی نیازمند کمک در یک زمینه خاص مانند تامین اعتبار است و یا قصد استفاده از بانکداری موبایل برای نخستین بار را دارد؟ ایجاد محصولات درست، همیشه با توجه به مشتری، هدف و نیازها و خواسته‌های خاص وی آغاز می‌شود.

برای مثال، بسیاری از بانک‌های دیجیتال برای دسترسی به مشتریان نسل زِد (Z) که اغلب «دچار کمبود آموزش مالی هستند» تلاش می‌کنند. بدین ترتیب، می‌بینیم که بانک‌های دیجیتال، ابزارهایی را در راستای سواد مالی به مشتریان جهت رفاه آنان در زمینه اعتبار، سپرده‌گذاری هوشمند و بودجه‌بندی ارائه می‌کنند. تمام اینها منجر به ایجاد روابطی پایدار و طولانی‌مدت می‌گردد. آنچه به شدت قابل تحسین می‌باشد، روشی است که بانک‌های دیجیتال به کمک آن به خلق تجربه‌های منحصر بفرد در حیطه مالی می‌پردازند.

بانک‌های دیجیتال هوشمند، از طریق تمایز خود در بازار و نیز برنامه‌های داخلی برای جلب مشتری، مشغول تولید محصولات جدید  هستند.

نحوه عملکرد بازیگران، بر نتایج آینده اثر خواهد گذاشت

بانک شما و خدماتش بسیار مهم است. این همان چیزی است که به رقبای دیجیتال اجازه می‌دهد روابط درستی با مشتریان امروزی خود ایجاد کنند و به آنها در حفظ مشتریان قبلی نیز کمک خواهد کرد.

شرایط سختی که امروزه تحول دیجیتالی خدمات مالی را به جلو می‌راند، بالاخره با پایان تدریجی شیوع جهانی کرونا (یا به دنبال تولید یک واکسن) بهبود می‌یابد. در آن زمان، بخشی از مشتریان به دنبال خدمات فیزیکی خواهند گشت اما این لزوما بازگشت به بانک‌های فیزیکی نخواهد بود، اگر رقبای دیجیتالی به مدیریت سنجیده مشتریان خود در زمان امروزی ادامه دهند.

آنچه شما به طور کلی در صنعت بانکی مشاهده می‌کنید، روش رفع نیاز مشتریان بانک‌های سنتی و دیجیتالی است و این در واقع موجب اعتماد و وفاداری مشتری به یک برند می‌شود. توانایی تشخیص مواقعی که برخی از مشتریان دچار یک نیاز شخصی بوده و همچنین ابراز همدردی با آنها، در هر مورد خاص، اعم از تامین مالی کوتاه‌مدت، هزینه‌های بخشودگی، انتقال اقساط به دوره‌های آتی، باعث وفاداری آنها در سال‌های پیش رو خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.