با ایجاد هلدینگ نگاه چه تغییراتی در بانک کارآفرین و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش اتفاق خواهد افتاد؟

هلدینگ فناوری بانک کارآفرین با نام «نگاه»، در سال جاری (99) و با هدف ایجاد تحول در خدمات و محصولات بانک و شرکت‌های زیرمجموعه و تغییر جایگاه فناوری در بانک کارآفرین تاسیس شد تا بتواند زمینه‌ساز توسعه بازار و مشتریان و پاسخ‌گوی بی‌درنگ نیازهای روز آنان باشد.

ما برای آشنایی بیشتر با هلدینگ نگاه با حسین اسلامی، مدیرعامل آن گفت‌وگو کردیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

اسلامی سوابقی همچون قائم مقام مدیرعامل شرکت فناپ، معاون توسعه کسب‌وکار هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پارسیان، قائم مقام مدیرعامل کنسرسیوم ققنوس و بازرس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

چرا هلدینگ نگاه  تاسیس شد؟

او در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به تغییرات مربوط به سهامداری و تیم مدیریتی بانک کارآفرین گفت: «در حال حاضر با ایجاد ثبات و رویکرد جدید در مدیریت بانک کارآفرین و با توجه به نیاز ویژه به سرمایه‌گذاری جدی در زمینه سرمایه‌های انسانی و مالی حوزه‌ فناوری به  این نتیجه رسیدیم که برای دستیابی سریع‌تر به اهداف، هلدینگ چابکی به نام “نگاه” را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم زیرمجموعه‌های مختلف فناورانه را ذیل آن تاسیس و راهبری کنیم.»

اسلامی با اشاره به اینکه نگاه یک هلدینگ فناوری است، افزود: «هلدینگ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات متعلق به دهه‌های گذشته بودند اما در زمان کنونی فناوری‌ها خیلی از یکدیگر جدا نیستند و همگرایی دارند. همچنین به بسیاری از مسائل می‌توان با نگاه پلتفرمی نگریست. برای مثال تاکسی‌های اینترنتی  واقعا در حوزه حمل‌ونقل فعال هستند، ولیکن پلتفرمی را ایجاد کرده‌اند که راهبری کسب‌وکار از طریق آن اتفاق می‌افتد. همچنین اعتقاد داریم که از تمامی فناوری‌های نوظهور (اطلاعات، ارتباطات، نانو، بایو و …) استفاده خواهیم کرد و آن بانک و مجموعه متفکری برنده است که به مساله تصمیم‌گیری چابک توجه ویژه کند.»

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک کارآفرین ادامه داد: «در همین لحظاتی که با هم صحبت می‌کنیم بانک کارآفرین با بدست آوردن 1/26 درصد از سهم بازار پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم، در بین پانزده بانک رتبه نخست را کسب کرد. با راهبری نگاه و چابکی در تصمیم‌گیری و همکاری دو مجموعه شناخته شده توانستیم بیش از 9000 میلیارد ریال منابع را البته برای کوتاه مدت در بانک جذب کنیم. 5/98 درصد تراکنش­‌های ما در این پروژه از درگاه اپلیکیشن آپ و 5/1 درصد تراکنش‌ها از درگاه دیجی‌پی صورت گرفته است.»

 بخش‌های هلدینگ نگاه

اسلامی افزود: «در حال حاضر تعداد نیروهای انسانی که محل کار آنها از بانک به هلدینگ تغییر پیدا کرده است به زیر 120 نفر می‌رسد که در سه بخش نرم‌افزار متمرکز بانکداری، سیستم‌ها و سامانه‌های دیجیتال و جانبی بانک و نیز پشتیبانی مراکز داده، عملیات و زیرساخت‌های سخت‌افزاری فعالیت می‌کنند.»

مزیت برون‌سپاری هوشمندانه

به عقیده اسلامی هلدینگ نگاه باید مدل مشابه کسب‌وکاری خود در دهه 80 را پیدا کند و تعداد نیروهای انسانی خود نسبت به آن زمان را به یک سوم کاهش دهد و به سراغ فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها رود. چراکه برون‌سپاری هوشمندانه و استفاده از مجموعه‌های چابک و همسو به عنوان Software Factory تا جایی که از لحاظ امنیتی و نیز حفظ منابع بانک امکان پذیر باشد، هزینه‌های تمام شده را به یک سوم و زمان انجام پروژه‌ها را به یک دوم کاهش خواهد داد.

شرط همکاری استارت‌آپ‌ها با صنعت بانکداری

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در رابطه با دلایل عدم موفقیت فین‌تک‌ها، گفت: «کپی‌کاری ایده‌ها، تحریم و رگولاتور مقتدری که در حوزه فناوری‌های مالی وجود دارد از جمله این دلایل است. اگر تاکسی‌های اینترنتی موفق هستند بجز توانمندی مدیران و کارکنان این استارت‌آپ‌ها، دلیل آن ضعف رگولاتوری حوزه‌ای است که در آن فعالیت می‌کنند. استارت‌آپ‌ها برای همکاری با صنعت بانکداری باید شناخت کاملی از رگولاتوری این صنعت داشته باشند. اما در کشورمان تعداد استارت‌آپ‌هایی که ایده خلاقانه، تیم چابک و شناخت لازم از اکوسیستم را داشته باشند، واقعا بسیار کم هستند.»

اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه‌های گوناگون باید از استارت‌آپ‌‌ها در صنعت بانکداری استفاده شود، افزود: «نئوبانک یکی از آنهاست. همچنین بانک باید دوستدار استارت‌آپ‌‌ها باشد و آنها را رقیب خود نداند. چرا که آینده بانک‌ها، گروه‌های مالی، کارگزاری‌ها، بیمه و… در گرو استارت‌آپ‌‌هاست. بنابراین باید به سراغ آنها رفت و بر روی مجموعه‌های  توانمندی که از مراحل ابتدایی گذرکرده‌­اند سرمایه‌گذاری کرد و علاوه بر تامین مالی، بازار را نیز در اختیار آنها قرار داد. در این راستا باید کارکنان و مدیران بانک نیز قانع شوند که استارت‌آپ‌‌ها کنارشان خواهند بود و جایگزین آنها نخواهند شد.»

برنامه‌ای برای همکاری با استارت‌آپ‌‌ها

او با تاکید بر اینکه بانک کارآفرین برای همکاری با استارت‌آپ‌‌ها برنامه‌ اختصاصی مربوط به خود را دارد، ادامه داد: «درپایانی‌ترین سال‌های دهه 90 به سمت توسعه فناوری‌های مالی گام برداشته‌ایم و قصد داریم با استقبال از استارت‌آپ‌ها مشکلات اساسی را حل کنیم. بانک کارآفرین تلاش می‌کند نوآفرین باشد. در این راستا چند مجموعه خواهیم داشت که مجموعه “نگاه بانک” موضوعات 3 گانه‌ا­ی که قبلا مدیریت فناوری اطلاعات بانک مسئولیت راهبری آنها را برعهده داشت را با یک نگاه متفاوت و تحولی راهبری خواهد کرد. همچنین مجموعه “نگاه پرداخت” در زمینه نوآوری‌های حوزه پرداخت با هدف تغییر سبک زندگی مردم از طریق ابزارهای مدرن فعالیت خود را به زودی آغاز می‌کند.»

او همچنین افزود: «خودپردازها و اپلیکیشن‌های پرداخت مساله مکان و زمان را حل کرده‌اند اما تا کنون صنعت بانکداری به سمت تعامل گام برنداشته است تا بتواند زیرساختی داشته باشد که در آن نیازهای جدید و متفاوت از طرف مشتری مطرح و بلافاصله پاسخ مناسب داده شود. تلاش می‌کنیم به سمت ارائه راهکارهای احراز هویت نیز گام برداریم تا دسترسی به امکاناتی همچون افتتاح حساب آنلاین را فراهم کنیم.»

فرصتی که کرونا ایجاد کرد

اسلامی با اشاره به اینکه دوران فناوری اطلاعات در ایران به دوران قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم می‌شود، افزود: «باید حداکثر استفاده از شرایطی که شیوع این ویروس منحوس کووید 19 به وجود آورده است را برد و تهدید را تبدیل به فرصت کرد. چراکه در این دوران بسیاری از محدودیت‌های رگولاتوری رفع شد و عامه مردم و مسئولان به سمت استفاده حداکثری از محصولات، خدمات و حتی رویه‌های فناورانه حرکت جدی کردند.»

جایگاه بانک کارآفرین

او در پاسخ به این سوال که جایگاه بانک کارآفرین در میان بانک‌های کشور کجاست و با ایجاد هلدینگ نگاه به کجا خواهد رسید، گفت: «در دوران همه‌گیری کرونا و با توجه به تغییرات مدیریتی که در بانک رخ داده است اگر درست عمل کنیم امکان تحول و نه صرفا بهبود در عملکرد بانک کارآفرین مهیا می‌شود. این بانک مزیت رقابتی خود را  چابکی در تصمیم‌گیری و اتکا به فناوری می‌داند و میزان وقت و انرژی که هم اکنون در این حوزه می‌گذارد با دیگر بانک‌ها قابل مقایسه نیست. در حال حاضر تعامل بسیار خوبی میان مدیران بانک و هلدینگ وجود دارد. و به زودی افزایش سرمایه چندبرابری برای هلدینگ نگاه به تصویب می رسد.»

چالش‌های‌ هلدینگ نگاه

او سرمایه‌ انسانی را بزرگترین چالش‌ هلدینگ نگاه در زمان کنونی دانست و بیان کرد: «برای جذب نیروهای کارآمد زمان زیادی را صرف می‌کنیم. در این مسیر سمت‌های مندرج رزومه افراد مهم‌ترین موضوع برای ما نیست و بیشتر به اثرگذاری فرد در سازمان‌هایی که مشغول به کار بوده و اشتیاق و شور خاص برای رسیدن به موفقیت در یک تجربه چالشی توجه می‌کنیم. همچنین باید توانایی تغییر در خود و بالا بردن تحمل خودمان را داشته باشیم. ادبیات و رفتار استارت‌آپ‌ها با ما متفاوت است و باید با توجه به این موضوع و درک متقابل زمینه‌های همکاری با آنها را فراهم کنیم.»

اسلامی در پایان با اشاره به اینکه رویکرد هلدینگ نگاه نوآوری محور است، گفت: «برخلاف برخی بانک‌های دیگر در بانک کارآفرین، هلدینگ‌های فناوری و مالی از هم جدا نیستند و بسیار به یکدیگر نزدیک و از هم متاثر هستند. این توفیقی است که در آینده بانک تاثیرات خود را نشان خواهد داد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.