اضافهشدن بانک صادرات ایران به جمع بانکهای دارای CRS توسنتکنو
پس از نصب و راهاندازی موفق راهکار BCR و CRS توسنتکنو در بانکهای ملی ایران، سپه (حکمت ایرانیان سابق)، شهر، آینده، ایران زمین، سامان، دی، اقتصاد نوین و رفاه کارگران، بانک صادرات ایران نیز به جمع دریافتکنندگان این راهکار از شرکت توسنتکنو اضافه شد. بدینترتیب تعداد بانکهای دریافتکننده راهکار BCR و CRS توسنتکنو به 10 بانک رسید.
توسنتکنو اولین و تنها تولیدکننده و بزرگترین ارائهدهنده خدمات نصب و پشتیبانی CRSها در سطح کشور بوده و در مجموع توانسته است با واگذاری بیش از 1800 دستگاه از این ماشینها، دارای بیش از 95 درصد سهم بازار در این خصوص بین شرکتهای فعال ارائهدهنده ماشینهای بانکی در کشور باشد.
بر اساس قرارداد منعقدشده با بانک صادرات ایران، در گام نخست تعداد 50 دستگاه ماشین بانکی خودگردان توسط توسنتکنو برای این بانک نصب و راهاندازی میشود. این در حالی است که راهاندازی راهکار اتوماسیون وجوه نقد به عنوان یکی از راهبردهای اساسی بانکها در حوزه «تحول شعب» مورد توجه جدی قرار گرفته و امید است با اجراییشدن این راهکار در بانکهای کشور، موضوع خارجکردن سرویسهای تحویلداری از شعب، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری سرمایه انسانی بانکها تا حد زیادی محقق شود.
آمار نشان میدهد از ابتدای راهاندازی این ماشینها توسط بانکهای عامل در شبکه بانکی کشور، استقبال مشتریان روزبهروز در حال افزایش بوده است. بر اساس بررسیهای انجامشده، تعداد تراکنشهای بانکی به ازای هر خودگردان در مهر 1399 حدود 6٫63 برابر تعداد تراکنشها به ازای هر خودگردان در فروردین 1397 بوده است. همچنین افزایش نسبت تراکنش واریز به سایر تراکنشهای بانکی از 12 درصد به 27 درصد روی ماشینهای خودگردان، نشان از اقبال عمومی نسبت به این خدمت دارد.
ماشینهای بانکی CRS یا ATMR با عبارت معادل فارسی «خودگردان»، نسل جدید خودپردازهای بانکی هستند که نهتنها دریافت اسکناس در آنها ممکن است، بلکه میتوان از طریق آنها اسکناس وارد ماشین بانکی کرده و عملیات واریز آنی وجه نقد به حساب را انجام داد. از دیگر مزایای این ماشینها میتوان به کاهش هزینههای مربوط به پولگذاری بهدلیل وجود چرخه خودکار مدیریت اسکناسهای ورودی و خروجی اشاره کرد. با استفاده از خودگردان و جایگزینی آن با خودپردازهای معمولی، میتوان بخش قابلتوجهی از عملیات روزانه متصدیان بانکی شعب در عملیات دریافت و پرداخت اسکناس را کاهش داد و بدینترتیب بهرهوری سرمایه انسانی بانک را افزایش داد. همچنین بهبود تجربه مشتریان ناشی از ارائه سرویس 365*24*7 این ماشینها یکی دیگر از مزایای راهاندازی این راهکار برای بانکهاست.