توانمندی بانک صنعت و معدن در چابکسازی فرآیند تولید محصولات دیجیتال
منصور یوسفی نیا معاون برنامه ریزی و فناوری بانک صنعت و معدن پس از معرفی 3 محصول فناورانه این بانک اعلام کرد : با رونمایی از این محصولات، احراز هویت غیرحضوری جذب مشتری به صورت دیجیتال اتفاق می افتد که با توسعه آن، ارتباط با مشتریان نیز در بستر دیجیتال اتفاق خواهد افتاد.
امروزه با توسعه روزافزون استفاده از فضای مجازی و خدمات آنلاین و به خصوص در یک سال اخیر که شیوع ویروس کرونا بر همه ابعاد زندگی انسانها تأثیر گذاشته است، اقبال عمومی به مراجعه حضوری به مراکز مختلف جهت خرید کالا و یا دریافت خدمات کاهش یافته است که این موضوع در دریافت خدمات مالی و بانکی، بورس (مانند احراز هویت سجام) و بیمه نمود بیشتری می یابد و طبیعتاً از یک طرف بانک ها و سازمانهایی از این دست باید به دنبال امکانات و ابزارهایی باشند که آنها را قادر میسازد هویت مشتری را بدون نیاز به حضور فیزیکی و به صورت آنلاین مورد تأیید قرار دهند و از طرف دیگر باید بتوانند امنیت عملیات بانکی و سامانه های بانکداری اینترنتی را تأمین کنند؛ در همین راستا بانک صنعت و معدن در مهمترین رویداد سالانه خود در عرصه بانکداری دیجیتال با رونمایی و معرفی 3 محصول فناورانه این بانک که با حضور دکتر واعظی رییس محترم دفتر رییس جمهور و سرپرست دفتر ریاست جمهوری به انجام رسید، در پی تسهیل و تسریع ارائه خدمات بانکی در بستر بانکداری دیجیتال است. به همین مناسبت روابط عمومی بانک صنعت و معدن با مهندس منصور یوسفی نیا معاون برنامه ریزی و فناوری این بانک به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید:
1- لطفاً در خصوص امکان احراز هویت غیر حضوری مشتریان که در واقع یکی از محصولات فناورانه این بانک است توضیح دهید و بفرمایید چه کاربردهایی برای آن وجود دارد؟
طرح احراز هویت غیرحضوری از طریق تلفن همراه هوشمند و با تطابق اطلاعات کد ملی و مالکیت شماره تلفن همراه از طریق سامانههای حاکمیتی انجام و نتایج برای اجابت درخواستهای مشتری مورد استفاده قرار میگیرد و بانک صنعت و معدن در حال حاضر تعریف مشتری و افتتاح حساب را به عنوان اقدامات پایه برای شناسایی و تسهیل انواع عملیات بانکی مرتبط با حسابهای بانکی در نظر گرفته است که در مراسم رونمایی از سه محصول یاد شده اپلیکیشن همراه بانک دیجیتالی فرآیندی (هدف) بانک صنعت و معدن، نصب و مراحل احراز هویت شامل اعتبارسنجی خط تلفن همراه و اسکن کارت ملی هوشمند، اخذ تصویر زنده و ثبت امضاء الکترونیک با موفقیت انجام شد. شایان ذکر است، سیاست توسعه محصولات فناورانه بانک صنعت و معدن بر پایه اپلیکیشن “هدف” قرار گرفته و به عنوان پنجره واحد ورود به خدمات بانکی این بانک تعریف شده است و در واقع به عنوان شعبه مجازی این بانک برای مشتریان حقیقی و حقوقی آن تلقی می گردد.
2- محصول دیگری که با تلاش همکاران در بخش فناوری اطلاعات بانک عملیاتی شده چیست؟
دومین محصول فناورانه این بانک، اعتبارسنجی اصالت نشانی مشتریان است که به منظور رفاه حال مشتریان در خصوص عدم اخذ مکرر نشانی محل سکونت یا محل کار ایشان برای ارائه خدمات بانکی مختلف در مقاطع زمانی متفاوت و در قالب فرمهای متعدد ارائه شده است.
3- در مورد این خدمت جدید بانک در حوزه بانکداری دیجیتال جزییات بیشتری را مطرح بفرمایید؛ این محصول چه کارکردها و ساز و کارهایی دارد؟
این محصول به منظور پیشگیری از ریسکهای مترتب بر عدم اصالت سنجی نشانیها راه اندازی شده است. در این طرح اطلاعات محل سکونت، محل کار و فعالیت اقتصادی اعلامی توسط متقاضیان اعتباری (متقاضیان تسهیلات بانکی، ضامنین و …) و مشتریان، قبل از پرداخت تسهیلات و یا ارائه خدمات بانکی، بررسی و اعتبارسنجی می گردد. بدین شرح که پس از درج اطلاعات مشتری در سامانه، به طور خودکار نامه ای با فرمت استاندارد و از پیش تعیین شده به نشانی ثبت شده ارسال می گردد و پس از احراز هویت مکانی مشتری توسط مامور پست به ایشان تحویل داده میشود تا کد تأییدیه دریافتی را از طریق یکی از کانالهای ارتباطی اعلام نماید در واقع این سرویس بر پایه آدرس مشتری شکل می گیرد که در سال 1400 بانک صنعت و معدن سرویس های نظارتی جدیدی را مبتنی بر این محصول ارائه خواهد کرد که جزو ارزش افزوده این کار محسوب می شود.
4- و در پایان بفرمایید که سومین محصول با عنوان مرکز عملیات امنیت سایبری (SOC) چیست؟