داده به عنوان سرویس (DaaS) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نجمه نوذر، کارشناس ارشد طراحی سامانه­‌های بانکی شرکت بهسازان ملت و  دانشجوی دکتری حرفه‌ای بانکداری دیجیتال دانشگاه تربیت مدرس؛ بسیاری از استراتژی کاربرد داده‌­ها در حد دامنه هوش تجاری شرکت­‌ها و به صورت داخلی محدود شده و گاهی بدون ایجاد ارزش از بین می رود. مدل­‌های داده به عنوان سرویس، از تصمیمات داخلی فراتر می­‌رود و برای ایجاد ارزش برای مشتریان از داخل یک شرکت، به خارج آن جریان پیدا می­‌کند. در سال­‌های اخیر علاوه بر داده‌­های داخلی، داده‌­های خارجی نیز در تحلیل پیشرفته کسب‌و‌کارها مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

داده به عنوان سرویس (DaaS) چیست و چه کاربردهایی دارد

DaaS یک استراتژی مدیریت داده و مدل استقرار تحت کلود (عمومی یا خصوصی) است که انواع خدمات مرتبط با داده مانند ذخیره‌سازی، پردازش و تحلیل پیشرفته را ارائه می‌دهد. نه تنها در مورد به اشتراک­‌گذاری یک زیرساخت برای دستیابی به صرفه اقتصادی است بلکه علاوه بر آن برای به اشتراک گذاشتن برخی داده­‌ها در بین تیم­‌های مختلف جهت همکاری و انتقال دانش را فراهم می‌­نماید. هدف آن غلبه بر محدودیت­‌های رویکردها در فناوری­‌های داده جهت ایجاد دانش مشترک است که براساس آن داده از مخازنی که مکان آن مشخص است و برای به اشتراک‌گذاری و پردازش مناسب می­باشد، در دسترس قرار می­‌گیرد.

به نقل از موسسه پژوهشی و مشاوره گارتنر: “مدل DaaS” سکوی پرتابی برای بازارهای هوش تجاری و تحلیل پیشرفته کلان داده است.

مدل کسب‌وکار این سرویس در حالت کلی به­‌صورت شکل زیر است:

 

داده به عنوان سرویس (DaaS)

کسب‌وکار DaaS مبتنی بر اشتراک است و در مواردی بسیار مفید واقع می­شود که مشتری برای طیفی از خدمات هزینه پرداخت می‌کند. این مدل نه تنها کانال­‌های درآمد ویژه­ای را فراهم می­‌کند بلکه راهی را برای تغییر شکل کسب‌وکار مبتنی بر هوش رقابتی[1] باز می­‌نماید.

موارد زیر از جمله مهمترین مزایای داده به عنوان سرویس است؛

  • چابکی: اکثر ارائه­‌دهندگان DaaS معماری سرویس­گرا دارند و همین امر موجب افزایش انعطاف­‌پذیری برای دسترسی به داده­‌های کسب‌وکار شده و به دنبال آن چابکی حاصل می­‌گردد.
  • کیفیت بالاتر داده: در این گونه ارائه سرویس معمول است که یک لایه قوی از امنیت و کنترل کیفیت وجود دارد که موجب کنترل داده‌­ها و افزایش کیفیت ارائه آنها می­‌شود.
  • مقرون به صرفه بودن: DaaS نیز مانند سایر خدمات کلود برای مشتری هزینه کمتری را همراه دارد. بسیاری از هزینه­‌های مدیریت و اسکان این مجموعه داده­‌های پیچیده تنظیم شده و کاهش پیدا می­‌کند.

نکته مهم در مورد این فناوری، بخش حفظ حریم خصوصی و حقوق مالکیت است. در کشورهای پیشرفته با وجود استانداردها و قوانین و روال­‌های قضایی مشخص درصورتی‌که مشکلی از این دست بوجود آید، قابل پیگیری است. در کشور ما این مورد با دشواری‌هایی همراه است، بنابراین در مواردی که بالاخص داده‌­ها حساس است، شرکت­‌ها می­بایست قراردادهای محکمی را تنظیم کنند.

برخی از ارائه کنندگان سرویس­‌های DSaaS (تحلیل پیشرفته به عنوان سرویس)، داده‌­های ساخت یافته (مانند داده­‌های پایگاه داده‌های رابطه‌­ای) و غیرساخت یافته (مانند داده­‌های حاصل از اینترنت اشیاء، شبکه‌­های اجتماعی و اخبار) را دریافت می‌­کنند و نتایج تحلیل­‌های پیشرفته را در قالب‌­های مختلف ارائه می‌­کنند.

سرویس­‌های ذخیره‌­سازی آمازون، پلتفرم کلود گوگل و آژر مایکروسافت نمونه­‌هایی از سرویس­‌دهندگان مطرح DaaS هستند. سازمان‌ها با داشتن داده در یک زیرساخت متمرکز  از مزایای اقتصاد مقیاس‌­پذیر و سرمایه‌­گذاری زیرساخت بهره­‌مند می­‌شوند. شکل زیر را ملاحظه بفرمایید، شرکت اوراکل یکی از ارائه کنندگان DaaS می‌­باشد.

داده به عنوان سرویس (DaaS) چیست و چه کاربردهایی دارد

به عنوان نمونه DaaS ای که شرکت لیگادیتا [2] ارائه می­‌کند، با ساختار و امکاناتی که در شکل زیر نمایش داده شده، می­‌باشد:

داده به عنوان سرویس (DaaS) چیست و چه کاربردهایی دارد

[1] Competitive Intelligence

[2] LigaData

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.