بانک و مدل کسبوکار داده محور
نجمه نوذر، کارشناس ارشد طراحی شرکت بهسازان ملت؛ مدل کسبوکار محور به دنبال توصیف، خلق، اخذ و تحویل ارزشی است که سازمان به مشتریان خود میدهد.
هارتمن مدل کسبوکار داده محور را اینگونه تعریف میکند: “مدل کسبوکاری که داده را یک منبع کلیدی میداند.”
سایبرث و گروندینچر مدل کسبوکار داده محور را اینچنین میدانند که: “یک مدل کسبوکار داده محور یعنی چگونگی استفاده از دادهها به عنوان منبع اصلی کسبوکار به منظور تحویل ارزش به مشتریان و تبدیل کردن این ارزشها به درآمد یا سود.”(امینی، 1398)
مبنای کار یک سازمان داده محور، تجزیه و تحلیل گسترده است که کمک میکند افراد و فرآیندها هوشمندانهتر کار کنند. این سازمان بهدلیل ارائه خدمات بهینه و شخصیسازی شده و ایمن، مشتریان و سود بیشتری کسب میکنند. دانش منحصربهفردی که در این زمینه ایجاد میشود و فعالیتهای نوآورانه حاصل از آن، خود به خود مزیت رقابتی ایجاد میکند. (ویکسوم، 2018)
شرکت مشاوره مکنزی در مطلب “تحلیل پیشرفته هوشمندتر برای بانک ها میگوید: بانکها میبایست فرآیندهای مدیریت داده خود را تقویت کنند تا اطمینان حاصل کنند که دادهها به اندازه کافی از منابع معتبر جمعآوری شدند و در دسترس و قابل اجرا هستند. همچنین میتوانند از دادههای خارجی (مانند دادههای دولتی، صنعتی، تجاری) استفاده کنند. دادهها نیز میبایست برای کسانی که به آنها تعلق دارد با دسترسی ایمن باز باشند.”
بانک دیبیاس- بانک سنگاپوری رتبه اول دیجیتال دنیا- چند سالی است که مدل کسبوکار خود را به سمت داده محور بودن حرکت داده است. این بانک معتقد است که تصمیمات هوشمند را میبایست براساس داده و مستدل گرفت نه فقط براساس هوش طبیعی[1] و نظرات شخصی. ابتدا به دلیل داشتن ساختار سنتی، انعطافپذیری کافی را برای تجزیه تحلیل پیشرفته نداشت و بهصرفه اقتصادی نبود. این بود که برای این مورد از شریکهای تجاری مانند آیبیام و کلودرا[2] استفاده کرد. این شرکتها با الگوی داده محور مبتنی بر پلتفرم چابک، در هوشمندی بانک تاثیرگذار بودند. به عنوان نمونه کاربردهای آن اینکه تمام تماسهای با مراکز پشتیبانی بانک ضبط میشد و الگوریتمهای یادگیری ماشین روی درک احساس مشتری فعال بودند و مشکلات را نشانهگذاری نموده و راهکار ارائه میکردند و از این موارد برای ایجاد تجربه خوب برای مشتری استفاده میشد. (بونیا، 2018)
بانک بیبیویای – بانک برتر اسپانیای با خدمات گسترده بینالمللی- در سال 2014 گامهایی را به سوی داده محور شدن مطرح نموده بود که بهصورت زیر میباشند که در سال 2017 به آنچه برنامهریزی نموده بود، دست پیدا کرد:
- پرورش انجمنی از استعدادهای علم داده
- برقراری ارتباط ارزش پیشنهادی داده[3] در کل سازمان
- همکاری در ایجاد کارهای جدید داده محور
- مقیاسهگذاری بهترین روشهای داده محور(ویکسوم، 2018)
شکل 1 – چهار فعالیت بانک بیبیویای برای توانمندسازی داده محوری
این بانک برای این منظور در سال 2014 شرکت مجزایی تحت عنوان “بیبیویای دیتا و آنالیتکز”[4] تاسیس کرد.
در سال 2015 تعدادی از متخصصین دانشگاه کمبریج، ضمن مصاحبه با 41 نخبه در حوزه دادهگرایی، مدلی از کسبوکار داده محور را ارائه نمودند که بهصورت زیر میباشد. بخشهایی از این مدل و طرح کلی را میتوان برای کسبوکار بانکها نیز استفاده نمود.
در این پژوهش ذکر شده است که کسبوکارهایی که از مدلهای داده محور استفاده می کنند، حداقل 6-5 درصد نسبت به همردهگان خود بهرهوری بالاتری دارند. به عنوان نمونه در صنعت انتشارات، با رویکار آمدن مدلهای توزیعگرا و دیجیتال و کاهش تعداد تبلیغات، عدهای از ناشران به روشهای آنلاین رو آورده و مشخصات و اطلاعات کاربران آنلاین خود را از نظر جمعیتی و سایر ابعاد تحلیل نموده و تبلیغات هدفمندتر و موثرتری را انجام میدهند. در سالهای اخیر بکارگیری کلان داده برای بانکها مزیت رقابتی محسوب میشود اما گزارش دقیقی از میزان موثر بودن این فناوری گزارش نشده است. یعنی تنها بکارگیری فناوری مزیت رقابتی ایجاد نمیکند بلکه میبایست بررسی شود که نتایج تحلیلهای پیشرفته چه تاثیری در ارتقاء کسبوکار بانک گذاشته است.
مولفین پژوهش مذکور معتقد هستند ایجاد یک مدل کسبوکار داده محور در پاسخ به 6 سوال مشخص میشود:
- با بکارگیری کلان داده تصمیم داریم به چه چیزی برسیم؟
- پیشنهاد مورد نظر ما چیست؟
- به چه دادههایی نیاز داریم و چگونه میخواهیم آنها را بدست آوریم؟
- از چه راههایی میخواهیم این دادهها را پردازش و استفاده کنیم؟
- چگونه میخواهیم از آن کسب درآمد کنیم؟
- موانع تحقق هدف ما چیست؟
و پاسخ این سوالات را در حالت کلی بصورت زیر مدل نمودند:
شکل 2- طرح کلی مدل کسبوکار داده محور- نوآورانه(برونلو و همکاران از دانشگاه کمبریج، 2015)
همانطور که در شکل 3 ملاحظه مینمایید، در ادامه پژوهش از 6 صنعت درخواست شد که به سوال 1 مطرح شده پاسخ دهند؛ به این معنی که هدف آنها از بکارگیری کلان داده چیست؟ همانطور که ملاحظه میفرمایید، به عنوان نمونه تلکام هدف اصلی خود از بکارگیری کلان داده و تحلیل پیشرفته را بهبود برند خود میداند و برای بخش مالی، علاوه بر برند، سرعت پردازش هم مد نظر است.
شکل 3- نمایش اینکه هدف هر صنعت از بکارگیری کلان داده چیست؟
آجی واسل[5] – رهبر استراتژی کسبوکار از شرکت مشاور اکسنچر- میگوید: “شرکتها در تلاشند که شکاف ارزشی که میان کسبوکارشان وجود دارد با ارزشی که داده ایجاد میکند -ارزش افتاده[6]– را بپوشانند.”
حال چگونه قهرمانان داده محور از دادهها ارزش ایجاد میکنند:
در این نوشتار مدل کسبوکار داده محور معرفی و رویکردی که برخی بانکهای پیشرو برای آن داشتند مطرح شد.نمونههای از مدل کسبوکار داده محور و ارزشهایی که این نوع کسبوکار ایجاد میکند، بیان شد. امید است که مطالب مفید واقع شوند.
منابع:
- مصطفی امینی و نجلا حریری و همکاران، 1398، “بررسی الگوهای مدل کسبوکار داده محور”
- Priyankar Bhunia, 2018, “How DBS transformed into a data-driven organization”
- Barbara H. Wixom and IDA A. Someh, “Acceleration Date-Driven Transformation at BBVA”
- Josh Brownlow, Mohamed Zaki- University of Cambridge, 2015, “Data and Analytics – Data-Driven Business Models: A Blueprint for Innovation -The Competitive Advantage of the New Big Data World”
- Agay Vasal – Accenture, 2019, “Closing the data value gap”
[1] Instinct
[2] Cloudera
[3] Data’s Value Proposition
[4] BBVA Data & Analytics
[5] Agay Vasal
[6] Trapped Value