کارآفرینی از دانش تا ثروت

کارآفرینانی که از آن‌ها به ‌عنوان محرک اقتصادی یک کشور یاد می‌شود ریسک‌های زیادی را به جان خریده‌اند و حتی شکست‌های بزرگی را از سر گذرانده‌ اند.

امیر تقدسی، مدیرعامل هلدینگ ارنیکا؛ کارآفرینی یکی از واژه‌های پررنگ روزگار ماست با وجود آنکه سال ها از قدمت این واژه و مفهوم پنهان در ورای آن می‌گذرد، هنوز هم تازه‌نفس است و مسیری طولانی در پیش‌رو دارد. تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، به معنای تغییر ماهیت دادن از یک تماشاگر به یک پرسشگر است.

تلاش برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار با هدف به دست آوردن سود از نهایت امکانات پیرامون و بهره گیری از تخصص، ایده یا هنر و یا حتی کسب‌وکارهای آنلاین از هنرهای‌ کارآفرینان است البته نقش بزرگ پشتکارو ایده‌پردازی را نباید در این چرخه نادیده گرفت.

کارآفرین شدن با ریسک‌های زیادی همراه است

برخلاف کسب‌وکارهای سنتی، کارآفرین شدن با ریسک‌های زیادی همراه است. در واقع کارآفرینانی که از آن‌ها به ‌عنوان محرک اقتصادی یک کشور یاد می‌شود ریسک‌های زیادی را به جان خریده‌اند و حتی شکست‌های بزرگی را از سر گذرانده‌ اند.

هزینه‌های بسیار بالای ایجاد کسب‌وکارها و تولید برای هر کشوری می‌تواند فلج کننده باشد در این شرایط، کارآفرینی بهترین راه نجات برای عبور از این بحران است. کارآفرینان با افزایش میزان تولید ناخالص داخلی و ایجاد رونق اقتصادی می‌توانند بار سنگینی را از دوش  اقتصاد بردارند.

یکی از هنرهای کارآفرینی بهره گیری از منابع انسانی و به کارگیری استعدادها و استفاده از آن در ایجاد یک کسب و کار موفق است.

ضعف امروزه کشورنه تنها نبود منابع طبیعی نیست بلکه سرمایه انسانی کارآمد و نخبه در حال کوچ و مهاجرتی است که ارزش افزوده ماندگار برای کشور دارد.

البته در سال های اخیر با تغییر گفتمان حضور و مشارکت کارآفرینان در اقتصاد کشور نقش شرکت های دانش بنیان و نوپا در اقتصاد پررنگ تر شده است.

دانش بنیان ها حلقه‌ها و بازیگرانی هستند که در سال های اخیر به حلقه اقتصاد کشور اضافه شده وجزء جدایی‌ناپذیر از دارایی ها محسوب می شوند.

احساس نیاز برای گذر از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش بنیان بیش از پیش احساس می‌شود و باید زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان را از طریق شکل‌گیری کسب و کار دانش بنیان کوچک و متوسط فراهم کرد تا از دایره رقابت جا نماند.

طبیعتا تحقق و شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان در عصر پرشتاب کنونی که کارآفرینی مبتنی بر فناوری و به دنبال آن کسب‌ و کارهای دانش‌‌بنیان موتور رشد اقتصادی محسوب می‌شود، به اشتغال پایدار فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها کمک بسزایی خواهد کرد.

در این حوزه اقتصاد، نوآوران، صاحبان فکر و طراحان کسب‌ و کار دانش بنیان ، سرمایه‌های اصلی ، موضوع فن‌آفرینی محسوب می‌شوند تا با ایجاد شرکت های دانش‌بنیان، سهم قابل توجهی در توسعه صنایع با فناوری های برتر و ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی فراهم کنند.

هلدینگ ارنیکا نیز در راستای تحقق اهداف کارآفرینی با راه اندازی کانکتا و سایر استارتاپ ها در سال های اخیر تلاش کرد تا با ایجاد محیطی امن برای فریلنسرها،ارتباطات بین کارفرمایان و پیمانکاران را فراهم کند.

ارنیکا امیدوار است با برنامه ای مدون، استراتژیک وترویج فرهنگ کارآفرینی در تحقق اهداف اقتصادی شرکت و کشور گام بردارد و زمینه ای را برای ارتقا کارآفرینی ایجاد کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.