جیرینگ در مسیر توسعه “جیرینگ بوم”

مدیرعامل جیرینگ :هر کیف پولی برای اینکه فراگیر شود و برای کاربر جذاب‌تر باشد نیازمند شبکه پذیرندگی و پذیرنده‌های بزرگ است. اولین اقدام ما در این حوزه انعقاد قرارداد با مجموعه انیاک و به تبع آن مجموعه افق کوروش بود که به تبع آن کیف پول جیرینگ در ۲۵۰۰ فروشگاه افق کوروش در سرتاسر کشور پذیرفته شده است.

شرکت جیرینگ به عنوان یکی از شرکت‌های خانواده همراه اول خدمات مالی متنوعی در قالب همکاری به کسب و کارهای دیگر ارائه می‌کند. جیرینگ نام تجاری شرکت پرداخت اول کیش است که در تاریخ 9 اسفند 1389 با هدف ارائه خدمات پرداخت مالی بر بستر اپراتور و تلفن همراه در منطقه آزاد کیش به ثبت رسید. جیرینگ در حال حاضر از طریق درگاه‌های پرداخت کیف پول، کارت بانکی (شاپرک) و حساب بانکی (شبکه شتاب) توانسته به بیش از 30 میلیون نفر از مشترکان همراه اولی، خدمات مالی و پرداختی بر بستر تلفن همراه ارائه کند. ما در عصربانک برای آشنایی با خدمات جیرینگ با حسام حبیب‌اله، مدیرعامل شرکت به گفت‌وگو نشسیتم.

 

حبیب‌اله در ابتدا در رابطه با جیرینگ گفت:« جیرینگ اولین شرکتی بود که پرداخت موبایلی را در کشور راه‌اندازی کرد و توسعه داد. جیرینگ شرکت پیشتاز این صنعت است که می توان گفت مبدا کیف پول دیجیتالی در ایران بوده و بعد از آن دیگر اپراتورها وارد این فضا شدند.»

مدیرعامل جیرینگ نیمی از کاربران همراه اول را جزء مشتریان خدمات جیرینگ در سال‌های گذشته می‌داند که از سرویس‌های مختلف این شرکت بهره‌مند شده‌اند. حبیب‌اله در رابطه با تعداد کاربران جیرینگ، حجم پرداخت‌ها و ابزارهای پرداخت این مجموعه گفت:« شرکت جیرینگ این افتخار را داشته است که به عنوان پیشرو خدمات کیف پول موبایلی، در طول سال‌های گذشته به قریب 38 میلیون کاربر همراه اول ارائه خدمت نماید. نکته حائز اهمیت اینکه قابلیت استفاده از کیف پول جیرینگ برای کاربران همراه اول از هر دو بستر USSD و اپلیکیشن جیرینگ فراهم است. همچنین کیف پول جیرینگ قابلیت ارائه خدمات B2B و B2C را داشته  و کیف پول B2B جیرینگ در سال‌های گذشته تا کنون بی تردید بزرگترین کیف پول سازمانی برای ارائه خدمات اپراتوری بوده است. حاصل اینکه کیف پول‌های B2B و B2C جیرینگ در مجموع بالغ بر ۲.۵ میلیارد تراکنش با حجم تراکنش چند ده هزار میلیارد تومانی را مدیریت کرده است. همچنین جیرینگ اولین شرکت در مجموعه همراه اول است که مجوز پرداخت یاری خود را گرفته و به زودی در این حوزه اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد. ابزار‌های ما شامل ستاره هفت مربع می‌شود و سال‌ها است که فروش شارژ و خدمات اپراتوری و سایر خدمات روی آن انجام می‌شود. همچنین اپلیکیشن جیرینگ که خدمات متنوع روی این اپلیکیشن وجود دارد و درگاه پرداخت جی پل که در راستای کسب وکار پرداخت یاری جیرینگ فعال است، مجددا بازنویسی شده تا در خطوط جدید کسب وکاری و در پرداخت یاری استفاده شود.»

 

جیرینگ-حبیب اله

ورود جیرینگ به حوزه فین‌تک

حبیب‌اله در رابطه با برنامه جیرینگ در حوزه فین‌تکی گفت:«جیرینگ در دوره جدید فعالیت خود از اواخر سال ۹۹ براساس ابلاغ همراه اول، در کنار کسب وکارهای قبلی خود که تجارت اپراتوری و کیف پولی بود به عنوان مرکز توسعه خدمات فین تک همراه اول انتخاب شد و این موضوع تثبیت شد. طبیعتا ما برای ورود و توسعه فضای فین تک، بیزینس لاین‌های جدیدی را مطالعه کرده‌ایم. مبنای ما برای این انتخاب سرویسی است که کسب وکارهای توسعه یافته در حوزه فین تک می‌توانند در کنار اپراتور داشته باشند. ما به دنبال این هستیم که به عنوان شرکتی فین‌تکی و حمایت کننده از فین‌تک‌ها، در کنار اپراتور نقش خوبی ایفا کنیم.»

حضور جیرینگ در نمایشگاه اینوتکس

به عقیده مدیرعامل جیرینگ، رویداد اینوتکس می‌تواند پل ارتباطی جیرینگ با فعالین این صنعت باشد. حبیب‌اله در این رابطه افزود:«طبیعی است که جیرینگ برای ورود به فضای فین تک برخی از سرویس‌های مورد نظر خود را با اتکاء به توان فنی و کسب وکاری داخلی خود توسعه خواهد داد و در برخی حوزه‌ها مشارکت بیرونی را جلب می‌کند و با سرویس‌های بیرونی فعالیت خواهد داشت. یکی از این فضاها شرکت در رویدادهایی مثل اینوتکس است که می‌تواند در دستیابی ما به تیم‌های بیرونی و علاقمندانی که می‌خواهند وارد مجموعه همراه اول شوند کمک کند و باعث شود تا با فعالین این صنعت ارتباط ایجاد کنیم و محصول آنها در کنار اپراتور همراه اول به محصولی بالغ تبدیل شود، بنابراین درگاه ورودی کسب وکارهای فین‌تکی به منظومه همراه اول، شرکت جیرینگ است.»

برنامه‌های آتی جرینگ

مدیرعامل جیرینگ برنامه‌های آتی جرینگ در حوزه پرداخت را اینطور شرح داد:« امروز کیف پول جیرینگ در مسیر توسعه حرکت می کند. به زودی با اتصال به یکی از بانک‌های کشور، الزامات بانک مرکزی به طور کامل پیاده سازی می‌شود و عملا کیف پول جیرینگ یک کیف پول بانکی خواهد بود. هر کیف پولی برای اینکه فراگیر شود و برای کاربر جذاب‌تر باشد نیازمند شبکه پذیرندگی و پذیرنده‌های بزرگ است. اولین اقدام ما در این حوزه انعقاد قرارداد با مجموعه انیاک و به تبع آن مجموعه افق کوروش در سال ۱۴۰۰ است که به تبع آن کیف پول جیرینگ در ۲۵۰۰ فروشگاه افق کوروش در سرتاسر کشور پذیرفته شده است. امروز شما می‌توانید با داشتن اعتبار در کیف پول خود به هر کدام از فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید و آنجا خرید داشته باشید و در زمان پرداخت، QR داینامیکی تولید می‌شود که حاوی اطلاعات پذیرنده و پرداخت شما است و تنها با اسکن آن و پرداخت از طریق کیف پول، بدون نیاز به کارت، رمز کارت و روند متداول آن، فرایند خرید را تکمیل کرده و از فروشگاه خارج شوید. افق کوروش اصلی‌ترین مسیری بود که ما در این حوزه طی کردیم و قصد داریم تا این روند را با بقیه مجموعه‌های فروش در کشور توسعه دهیم. همچنین قصد ورود به شبکه PSPها و فروشگاه‌های آنلاین را داریم و در حال تفاهم با چند مجموعه بزرگ آنلاین هستیم. به طور خلاصه در حال ایجاد اکوسیستمی با عنوان “جیرینگ بوم ” در لایه پذیرندگی هستیم تا جذابیتی برای کیف پول ایجاد کنیم. همچنین پیشنهاداتی برای شرکتها، نهادها و سازمان‌های بزرگ در راستای ساماندهی به خدمات رفاهی به پرسنل و امکان خرید اعتباری را فراهم کرده‌ایم. امروز توسعه مجموعه کیف پول جیرینگ سرعت بسیار بالایی گرفته و بی شک در ماه های آینده شاهد اتفاقات بزرگتری در حوزه کیف پول جیرینگ خواهیم بود.»

جشنواره فین‌تک ریتیل

مدیر عامل جیرینگ درباره جشنواره فین تک ریتیل گفت:« با ورود جیرینگ به افق کوروش یک بُعد به فعالیت‌های شرکت اضافه شد و به ورود عمیق به فضای فین تک در حوزه ریتیل که حوزه جذابی در دنیا است علاقمند شدیم. حوزه ریتیل در کنار اپراتور ترکیب بسیار جذابی خواهد بود. خرده فروشی و خریدهای خرد، عمدتا از طریق کیف پول قابل پرداخت است و طبیعتا بزرگترین شبکه و پایگاه کاربران در کشور، متعلق به اپراتور است. ما تلاش کرده‌ایم در پذیرنده بزرگی مثل افق کوروش ایده‌های فین‌تکی و جذابی را برای هر دو طرف زنده کنیم. در همین نمایشگاه فراخوان جشنواره ایده‌های جذاب فین‌تکی در حوزه ریتیل را اعلام کرده‌ایم که در روزهای آینده اطلاعات دقیقتری از این جشنواره منتشر خواهد شد.»

جیرینگ با تعریف چهار واحد فین تک در حوزه سرمایه گذاری فعالیتی جدی آغاز کرده که مدیر عامل جرینگ در این رابطه خاطرنشان کرد:«حوزه بعدی ما سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک جیرینگ است که چهار بیزینس‌لاین جدی در حوزه فین‌تک تعریف شده است. حوزه پی‌تک، حوزه ولث تک، حوزه اینشورتک و حوزه لندتک؛ این چهار حوزه هدف، در جیرینگ دارای برنامه ای سه ساله است. در ذیل آنها ۱۳ بیزینس‌لاین تعریف شده و هر کدام یکی دو محصول جدید به بازار ارائه می‌کنند. جیرینگ در سال ۱۴۰۰ حداقل ۴ محصول و در سال‍های بعد محصولات بیشتری با این برنامه به بازار ارائه می‌کند تا فضای سرویس‌های درون اکوسیستم همراه اول در فضای فین‌تک توسعه پیدا کند. در این مسیر یک لاین درون سازمان و قطعا یک لاین  خارج از مجموعه فعالیت خواهند داشت.»

فعالیت‌های جیرینگ در کیش

مدیرعامل جیرینگ درباره فعالیت‌های شرکت در کیش گفت:« جزیره کیش سالانه بالغ بر دو میلیون نفر مسافر دارد. گام اول ما در جزیره کیش تاکسی اینترنتی بومی جزیره کیش است که پرداخت کرایه در آنها از طریق کیف پول جرینگ انجام شود. گام دوم جیرینگ در کیش ورود به حوزه گردشگری این شهر است. کاربرانی که علاقمند به استفاده از ظرفیت‌های تفریحی کیش هستند در ماه‌های آینده می‌توانند از طریق کیف پول جیرینگ خرید خود را انجام بدهند و حتی قبل از عزیمت به کیش می‌توانند از طریق اپلیکیشن و کیف پول جیرینگ کارهای خود را سامان بدهند و برای سفر به کیش برنامه ریزی کنند. چون جیرینگ متعلق به جزیره کیش و ثبت این منطقه است تعلق خاطری به کیش وجود دارد و توسعه فعالیت‌ها در این منطقه در دستور کار این مجموعه است.»

حبیب اله فعالیت‌های جیرینگ را برخاسته از توجه این مجموعه به نیاز کاربر دانست و در این باره  گفت:« امسال درآمد ما در حوزه خدمات اپراتوری رکورد ۱۱ سال گذشته را می‌شکند و سهم خوبی در این حوزه خواهیم داشت. جذابیت کیف پول به گستردگی شبکه پذیرندگی است. یعنی کاربر وقتی به نگهداری منابع خود در کیف پولش علاقمند خواهد بود که در درجه اول بتواند عمده نیازهای روزانه‌اش را از طریق کیف پولش انجام بدهد. ما حوزه‌های پر کاربرد مصرف را انتخاب می‌کنیم و در این حوزه گسترش خدمات داریم مثل موضوع تاکسی، خرید‌های روزانه و… که از پرکاربردترین و پرتراکنش‌ترین حوزه‌ها است و سعی داریم کیف پولمان را در این حوزه ها گسترش دهیم و کاربر را آگاه کنیم تا بداند که می‌تواند با نگهداری پول در کیف پول خود و با کنار گذاشتن تمام کارت‌های خود ۷۰ تا ۸۰ درصد از خرید‌های روزانه خود را انجام دهد و تمام این اتفاقات با موبایل رقم بخورد. به نظر من این کلیدی‌ترین ماجرا است و موضوع QR کد نقطه کلیدی و محوری برای پیاده سازی این مفهوم است. جیرینگ قبل از رایج شدن اپلیکیشن‌ها، کد پذیرنده را روی USSD افراد ایجاد می‌کرد و مبلغ وارد می‌شد و از کیف پول کاربر کسر و وارد کیف پول پذیرنده می‌شد که طبیعتا با تکنولوژی جدید و اپلیکیشن‌ها و کد QR، کار برای کاربر و پذیرنده بسیار ساده‌تر خواهد بود.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.