کلید موفقیت تحول دیجیتال

تحول دیجیتال دشوارتر از تلاش برای تغییر سنتی است. اما نتایج موفق‌ترین تجارب تحول دیجیتال حاکی از آن است که حداقل پنج المان برای موفقیت در تحول دیجیتال ضروری است.

مترجم: هادی علیپور، کارشناس ارشد توسعه کسب و کار فناپ / بخش اول

از آنجایی که فناوری‌های دیجیتال عرصه تمامی صنایع را درنوردیده‌اند و منشا تحولات شگرفی در آنان بوده‌اند، بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند برای بهره‌مندی از مزایای تحول دیجیتال یا حداقل برای همگام شدن با رقبا و جلوگیری از واگذاری بازار به رقیبان، تغییراتی اساسی برای پذیرش تحول دیجیتال در سازمان خود اعمال کنند. در نظرسنجی جدید مک‌ کینزی درباره تحول دیجیتال، بیش از هشتاد درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که سازمان‌های آنها در پنج سال گذشته چنین تلاش‌هایی را انجام داده‌اند. با این‌حال همیشه همه این تلاش‌ها برای تحول دیجیتال موفقت‌آمیز نبوده است. در حالی که تحقیقات نشان داده است که کمتر از یک سوم تحولات‌ سازمانی در بهبود عملکرد شرکت و پایدار نگه داشتن این دستاوردها موفق هستند، آخرین نتایج نشان می‌دهد که میزان موفقیت تحول‌ دیجیتال حتی از این مقدار هم کمتر است.

نتایج حاصل از بررسی پاسخ‌های دریافت شده در این مطالعات و ارزیابی شرکت‌هایی که به موفقیت‌آمیز بودن تحول دیجیتال در سازمان خود اشاره کرده‌اند، گویای آن است که 21 شاخص و عملکرد مشخص احتمال موفقیت یک تحول دیجیتال در یک سازمان را افزایش می‌دهد. همه این ویژگی‌ها به پنج دسته کلی تقسیم می‌شود: رهبری، قابلیت‌سازی، توانمندسازی کارگران، ارتقا ابزارها و ارتباطات. این دسته بندی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌ها از کجا و چگونه می‌توانند شانس خود را برای ایجاد موفقیت در انجام تغییرات دیجیتال در کسب و کار خود را بهبود بخشند.

تحول همیشه سخت است ولی تحول دیجیتال سخت‌تر

تحقیق درباره تحولات نشان داده که میزان موفقیت در این تلاش‌ها همواره پایین بوده است (کمتر از 30 درصد). نتایج سال‌های اخیر نشان دهنده این است که تحول دیجیتال حتی دشوارتر از تحولات و تغییرات است. فقط 16 درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه اعلام کرده‌اند که تحولات دیجیتالی سازمان‌هایشان با موفقیت عملکرد را بهبود بخشیده و آنها را برای حفظ تغییرات در بلندمدت مجهز کرده است. 7 درصد دیگر می‌گویند عملکرد بهبود یافته اما این پیشرفت‌ها پایدار نبوده‌اند.

حتی صنایع هوشمند دیجیتال مانند فناوری‌های پیشرفته، رسانه‌ها و مخابرات نیز در اجرای تحول دیجیتال با چالش مواجه هستند و در میان این صنایع پیشرو، میزان موفقیت پیاده‌سازی تحول دیجیتال از 26 درصد فراتر نمی‌رود. اما در صنایع سنتی‌تر، مانند نفت و گاز، خودرو، زیرساخت و داروسازی، تحول دیجیتال چالش برانگیزتر بوده و میزان موفقیت به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و به 4 تا 11 درصد کاهش می‌یابد. میزان موفقیت نیز بسته به اندازه شرکت تغییر می‌کند و در سازمان‌هایی که کمتر از 100 کارمند دارند میزان موفقیت تحول دیجیتال 2.7 برابر بیشتر از سازمان‌هایی است که بیش از 50،000 کارمند دارند.

شناخت اجزای تحول دیجیتال

خواه یک تلاش برای تحول دیجیتال موفقیت‌آمیز بوده باشد یا نه‌، نتایج حاصله به چند ویژگی مشترک تحول دیجیتال در سازمان‌ها اشاره دارد. به عنوان نمونه، سازمان‌ها هنگام ایجاد چنین تغییراتی به درون خود نگاه می‌کنند. بیشترین هدف گفته شده برای اجرای تحول دیجیتال، دیجیتالی کردن مدل عملیاتی سازمان است که 68 درصد از پاسخ‌ دهندگان به آن اشاره کرده‌اند و کمتر از نیمی از شرکت‌هایی که تحول دیجیتال را اجرا کرده‌اند، گفته‌اند هدف آنها راه‌اندازی محصولات یا خدمات جدید یا ارتقا و بهبود تعاملات برون‌ سازمانی بوده است. تحول دیجیتال دامنه وسیعی دارد و هشتاد درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که تلاش‌های آنها برای تحول دیجیتال شامل چندین کارکرد یا واحد کسب وکاری یا کل شرکت بوده است. علاوه بر این، پذیرش فناوری‌ها نقش مهمی در پیاده‌سازی تحول دیجیتال دارد. به طور میانگین، پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که سازمان‌هایشان از 11 فناوری مورد پرسش در این تحقیق 4 مورد فناوری مورد استفاده قرار گرفته که بالاترین میزان استفاده مربوط به ابزارهای وب سنتی است. در یک بازه زمانی یکسان نتایج حاصل از اجرای موفقیت‌آمیز تحول دیجیتال نشان را می‌دهد که این سازمان‌ها فناوری‌های بیشتری را نسبت به بقیه سازمان‌ها به خدمت گرفته‌اند. به عبارت دیگر سازمان‌هایی که از تعداد فناوری‌های بیشتری برای تحول دیجیتال استفاده کرده‌اند، درصد موفقیت بیشتری نسبت به سایرین داشته‌اند.

سازمان‌هایی که از فناوری پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند در تحول دیجیتال موفق‌تر هستند، این ممکن است این برخلاف تصور ما باشد؛ زیرا به نظر می‌رسد استفاده از طیف وسیع‌تری از فناوری‌ها منجر به پیچیده‌تر شدن پیاده‌سازی و اجرای تحول دیجیتال می‌شود و بنابراین ریسک عدم موفقیت و شکست پروژه را افزایش می‌دهد. اما سازمان‌هایی که تحولات دیجیتال موفقی دارند، بیشتر از سازمان‌هایی که در این امر موفق نبوده‌اند از فناوری‌های پیشرفته‌تر مانند هوش‌مصنوعی، اینترنت اشیا، و تکنیک‌های پیشرفته یادگیری ماشین عصبی استفاده کرده‌اند.

کلیدهای موفقیت

در اختیارداشتن این فناوری‌ها فقط بخشی از مسیر موفقیت است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که شرکت‌ها چگونه و به‌ طور دقیق باید تغییرات پشتیبانی شده از فناوری را ایجاد کنند که باعث موفقیت اجرای تحول دیجیتال شود. تحقیقات صورت گرفته در این مطالعه به مجموعه عواملی اشاره می‌کند که ممکن است شانس موفقیت تحول را افزایش دهد. این عوامل در پنج دسته قرار می‌گیرند:

• داشتن رهبران درست و خبره دیجیتال
• توانمندسازی نیروی کار آینده
• توانمند‌سازی پرسنل برای کار با روش‌های جدید
• ارتقا ابزار مورد استفاده روزانه به یک نسخه دیجیتالی
• تبدیل یا اضافه کردن تدریجی و مدام روش‌های سنتی به دیجیتالی
ادامه دارد….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.