مزایا و تأثیرات هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیکی در طی دهه های اخیر با جهش های فزاینده ای پیشرفت کرده است و امکان خرید یکپارچه و آسان را برای کاربران اینترنت را فراهم کرده است. مزایای متعدد بسترهای خرید آنلاین باعث شده، تعداد خریداران دیجیتالی در سال 2020 از 2 میلیارد نفر فراتر رفته و حدود 25 درصد از مردم جهان به صورت آنلاین خرید کنند.
یکی از فناوری های مهم که در تجارت الکترونیک بسیار مهم است، هوش مصنوعی است؛ امروزه فناوری هوش مصنوعی بیشترین تاثیر را در تجارت الکترونیک داشته و در سالهای آینده نیز این تاثیرات بیشتر نیز خواهد شد. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل الگوی مصرف و پیشبینی نیازهای موجود، به سیستمعاملهای تجارت الکترونیک کمک میکند تا تقاضای آینده را پیشبینی کنند. این افزایش کارایی باعث کاهش هزینهها و بهبود عملکرد تجاری میشود. همچنین تکنیکهای فناوری هوشمصنوعی مانند تجزیه و تحلیل پیشرفته دادهها و یادگیری ماشین امکان تهیه ابزارهای هوشمند مدیریت و شناسایی تقلب و کلاهبرداری را فرآهم میکند و به شرکتها این امکان را میدهد تا از تجربیات قبلی برای افزایش امنیت تجارت مجازی خود استفاده کنند.
همچنین یافته ها نشان می دهد هوش مصنوعی در افزایش تلاش ها و فروش شرکت ها در بازاریابی بسیار موثر بوده است. علاوه بر رویکرد قیمت گذاری پویا، هوش مصنوعی می تواند تجزیه و تحلیل قوی و پیش بینی فروش را ارائه دهد. بررسی ها نشان می دهد اکثر سازمانهایی که از هوشمصنوعی در سیستم عاملهای تجارت الکترونیکی خود استفاده میکنند، تا سال 2023 حداقل 25 درصد افزایش رضایت مشتری را همراه با افزایش درآمد و کاهش هزینه خود به دست خواهند آورد. استفاده از فناوری هوش مصنوعی دو جنبه مثبت دارد. از یک طرف، وقتی در زمینههایی مانند کشف تقلب، بهینهسازی قیمت و تقسیمبندی مشتریان استفاده میشود، میتواند سبب افزایش کارایی تجارت شود. از طرفی دیگر این فناوری با ارائه توصیههایی در مورد محصول و ارائه شخصیسازی محتوا و بهبود قابلیتهای جستجو پتانسیل زیادی برای افزایش تجربه کاربر دارد.
درآمد 36 میلیارد دلاری هوش مصنوعی تا 2025
هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک با چنان سرعتی در حال رشد است که انتظار می رود درآمد هوش مصنوعی تا سال 2025 به 36.8 میلیارد دلار در سراسر جهان برسد. همچنین طبق پیش بینی ها، سهم بازار هوش مصنوعی در خرده فروشی تجارت الکترونیک در سال 2027 به 23 میلیارد دلار برسد، این میزان در سال 2020، حدود 4 میلیارد دلار بوده است.
آمریکا و ژاپن پیشتاز تجارت الکترونیک در دنیا
بررسی ها نشان می دهد کشورهای ایالات متحده آمریکا با 9580 میلیارد دلار، ژاپن با 3416 میلیارد دلار، چین با 2604 میلیارد دلار، کره جنوبی با 1302 میلیارد دلار و انگلیس با 885 میلیارد دلار بیشترین فروش تجارت الکترونیک را در سال 2019 نصیب خود کرده اند و این کشورها بیشترین میزان استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک دنیا را داشته اد. گزارش اخیر آنکتاد ارزش تجارت الکترونیک مبتنی بر B2B را در سال 2019 چیزی در حدود 1/ 8 تریلیون دلار برآورد میکند که این میزان برابر 82 درصد از کل صنعت تجارت الکترونیک جهان- شامل فروش پلتفرمهای بازارگاهی آنلاین و تراکنشهای مبادله داده آنلاین- است. در این میان اما ایالاتمتحده آمریکا با غلبه بر ژاپن و چین، حاکمیت کل بازار تجارت الکترونیک را در اختیار دارد. همچنین برآورد فروش تجارت الکترونیک B2C در سال 2019 برابر 9/ 4 تریلیون دلار است که نسبت به سال 2018 رشد 11 درصدی داشته است این بررسیها نشان میدهد همچنان کشورهای چین، آمریکا و انگلستان بهعنوان سه کشور برتر جهان از نظر میزان فروش تجارت الکترونیک B2C شناخته میشوند.