اهمیت بانکداری رسانه اجتماعی
این نوشتار به اهمیت بانکداری رسانه اجتماعی از طریق بیان مورد کاربردها و سناریوها میپردازد.
بازاریابی و آگاهی مشتری (Customer Awareness/Marketing)
بانکها میتوانند کمپینهای بازاریابی هدفمند اجرا کنند و بدین وسیله هزینههای بازاریابی خود را کاهش دهند. با توجه به گستردگی بیشتر رسانههای اجتماعی در مقایسه با کانالهای سنتی، آگاهی مشتری[1] از ویژگیهای محصولات و خدمات جدید به میزان قابل توجهی افزایش مییابد.
سناریو: مشتری مرتبا به یک رستوران محلی مراجعه میکند. بانک میتواند از این فرصت استفاده کند و تخفیف مربوط به غذا یا وفاداری را پیشنهاد دهد.
بینش مشتری (Customer Insight)
بانکها میتوانند با رعایت حفظ حریم خصوصی، از دادههای مشتریان در رسانههای اجتماعی استفاده کنند و با پیوند دادن دادههای داخلی و خارجی توانایی خود را برای ایجاد دید کلی از مشتریان افزایش دهند.
سناریو: بانک از طریق رسانه اجتماعی متوجه تولد فرزند جدید مشتری میشود و خدمات متناسب با آن را پیشنهاد می دهد.
توسعه محصول و فرآیند (Product/Process Development)
بانکها میتوانند از رسانههای اجتماعی برای جمعآوری بازخوردها پیرامون محصولات و خدمات استفاده کرد. از این درگاه میتوان از ایدههای مشتریان آگاه شوند و از این آگاهی برای ارائه خدمات استفاده نمایند.
سناریو: مشتری در مورد قواعد دست و پا گیر مرکز تماس بانک پست میگذارد و بقیه نظرات خود را در این رابطه میگذارند. بانک میتواند با بررسی نظرات، فرآیند مرکز تماس خود را تغییر دهد؛ به عنوان نمونه برای سادهسازی فرآیند، از پاسخ صوتی تعاملی[2] استفاده کند.
تولید سرنخ و فروش (Lead Generation and Sales)
بانکها میتوانند از تحلیل داده و رفتار مشتریان در رسانههای اجتماعی مانند پستها و موارد پسندیده، سرنخ ایجاد کنند و از نتایج برای اقدامات بعدی استفاده کنند.
سناریو: مشتری اطلاعاتی در مورد سفر خارج خود ارائه میکند. بانک میتواند از این فرصت برای ارائه خدمات مرتبط با ارز، بیمه مسافرتی و کارتهای نقدی استفاده کند.
تجربه مشتری (Customer Services)
رسانههای اجتماعی امکان تعامل به صورت آنی و در لحظه را فراهم میکنند. بانکها به کمک رسانههای اجتماعی میتوانند پاسخگویی به موقع، بصری و شخصی به مشتریان ارائه کرده و تجربه مشتری را بهبود دهند.
سناریو: یک مشتری برای استفاده از کارت خود دچار مشکلی شده و در توییتر شکایت میکند. بانک میتواند با یافتن مساله و حل آن، اثر منفی را به مثبت تبدیل کند.
توسعه برند (Brand Development)
رسانههای اجتماعی دامنه گستردهای داشته و بی طرف هستند. بانکها میتوانند از این بستر برای افزایش فعالیتهای خود استفاده کنند. همچنان میتوانند از این امکان به عنوان یک حلقه بازخورد میان بخشهای بازاریابی، مرکز تماس و پاسخگویی و کمپینهای تبلیغاتی استفاده کنند.
سناریو: مشتری بانک یا دنبالکنندهای که در لینکداین یا فیسبوک پستی از بانک را لایک میکند، با این کار آن مطلب رو نشر داده و به شناخت بیشتر برند، کمک میکند.
مدیریت شهرت (Reputation Management)
بانکها میتوانند با استفاده از محیط پویای رسانه اجتماعی شهرت خود را مدیریت کنند. به این ترتیب که اگر بازخورد و خبر منفی مطرح بود، سریعتر آن را متوجه شده، برطرف کرده و یا توضیحاتی بابت آن ارائه کنند و اگر هم خبر و مطلب مثبتی وجود داشت، خودشان آن را پررنگ به تصویر بکشند.
سناریو: از طریق تجزیه و تحلیل دادههای رسانههای اجتماعی، بانک میتواند از روند احساسات منفی و مثبت را در مورد خدمات و محصولات خود آگاه شود و اقدامات پیشگیرانهای را با تعامل با مشتریان اتخاذ نماید.
وفاداری و طرفداری مشتریان (Customer Advocacy and loyalty)
رسانههای اجتماعی با ویژگی تعامل، بستری برای ایجاد وفاداری مشتریان هستند. پیام رسانی، پشتیبانی و پاسخگویی منجر به وفاداری میشوند. این تعامل ممکن است حتی منجر به ارتباطات شفاهی و حضوری و افزایش حمایت مشتریان شود.
سناریو: مشتری که از پشتیبانی به موقع بانک از طریق شبکه اجتماعی برخوردار میشود، میتواند به حامی برند بانک در شبکه اجتماعی تبدیل شود.
همکاری داخلی (Internal Collaboration)
رسانههای اجتماعی به تسهیل جریان یکپارچه اطلاعات کمک کرده و همکاری داخلی را تقویت مینماید. این رسانهها میتوانند به نوع آوری و توسعه راهکارهای سریع برای شرایط موقت منجر شوند.
سناریو: مشتری نگرانی خود را بابت سوء استفاده از کارت خود اعلام میکند و بانک به صورت همزمان پیگیری را با بخش پشتیبانی، دایره توسعه کارت و بخش حقوقی انجام میدهد.
بانکها برای برخورداری از مزایای رسانههای اجتماعی میبایست برای آن استراتژی و برنامه داشته باشند و بانکداری رسانه اجتماعی را به عنوان فرهنگ سازمانی تعبیه کنند.
نجمه نوذر، دکتری حرفهای بانکداری دیجیتال، عضو جامعه آزاد کسب و کار هوشمند منا
منبع:
Capgimini, 2017, “Social Banking: Leveraging Social Media to Enhance Customer Engagement”
[1] Customer Awareness
[2] Interactive Voice Response(IVR)