با کیف پول‌های موبایلی دیگر پول نقد پادشاه نیست!

امروزه کیف پول‌های موبایلی به عنوان یک فناوری کلیدی گذار به سمت پرداخت‌های دیجیتالی شناخته می‌شود.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ با تولد فناوری‌هایی مانند کیف پول‌های موبایلی در کشورهای مختلف دنیا، ضرب‌المثل «پول نقد پادشاه است» دیگر جایگاه قبلی خود را ندارد. در این روند ظهور گوشی‌های هوشمند یک محرک اصلی در مهاجرت دنیای مالی به پلتفرم دیجیتال است که باعث ایجاد تغییر گسترده در نحوه تعامل کاربران شده است.

در ابتدا گوشی‌های هوشمند به عنوان یک کالای لوکس برای گروهی از مردم جهان شناخته می‌شد ولی اکنون این ابزار به بخش اساسی از زندگی مدرن تبدیل شده‌ است که حتی برای ساده‌ترین کارهای روزمره نیز ضروری است. بر اساس گزارش دیتا ریپورتال، تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در سال گذشته نزدیک به 100 میلیون افزایش یافته است.

این پیشرفت نه تنها افراد، بلکه صنایع بزرگی مانند امور مالی را به سمت دنیای دیجیتال کشانده است. همانطور که کاربران در سراسر جهان با مزیت‌های پرداخت دیجیتال بیشتر آشنا می‌شوند، استفاده رو به رشد از تلفن‌های هوشمند، فناوری‌هایی مانند پرداخت موبایلی را در مسیر رشد قابل توجهی در دوران مدرن قرار می‌دهد. طبق گزارش Global Market Insights، اندازه بازار جهانی کیف پول موبایلی تا سال 2027 از 700 میلیون دلار عبور خواهد کرد.

کرونا عامل نوآوری در پرداخت‌های دیجیتال بدون تماس

فناوری پرداخت در طول دهه‌ها دستخوش تحولات قابل توجهی شده است. این تکامل از پول نقد شروع شده است و بعد از چک و کارت اعتباری،  به پرداخت دیجیتال رسیده است. هر یک از این فناوری‌ها در مقطعی جدیدترین فناوری پرداخت بودند. با این حال، پرداخت موبایلی از زمان ظهور اولیه خود پس از معرفی Google Wallet در سال 2011 پیشرفت قابل توجهی داشته است.

حتی با وجود اینکه این فناوری تقریباً یک دهه پیش به وجود آمده است اما در ابتدا با واکنش‌های متفاوتی مثل عدم پذیرش روبرو شد. با این حال، شروع همه‌گیری ویروس کرونا این عدم پذیرش را در سال گذشته تغییر داد و افزایش بی‌سابقه‌ای در تقاضای گزینه‌های پرداخت دیجیتال بدون تماس، از جمله کیف پول‌های همراه، ایجاد کرد.

بر اساس یک مطالعه از  Visa Back to Business، بیش از 60 درصد از کاربران اظهار داشتند که به کسب‌وکاری با گزینه‌های پرداخت بدون تماس روی می‌آورند، و تقریباً نیمی از آنها ادعا کردند که از فروشگاه‌هایی که فقط پرداخت از طریق صندوق‌دار را ارائه می‌دهند، خرید نمی‌کنند. در سال 2020، پرداخت با کیف پول موبایلی به پرطرفدارترین روش پرداخت POS  در سراسر جهان تبدیل شد. به گفته TradingPlatforms.com، این رونق عمدتاً به دلیل افزایش ترس در بین مشتریان در مورد انتقال احتمالی ویروس  کرونا از طریق مبادله اسکناس‌های کاغذی ایجاد شده بود.

با کیف پول های موبایلی دیگر پول نقد پادشاه نیست

پرداخت‌های دیجیتال بدون تماس یکی از معدود حوزه‌های صنعتی است که از همه‌گیری  کرونا آسیبی ندیده است، بنابراین  کسب‌وکارها باید روند افزودن قابلیت‌های بدون تماس را به کیف پول‌های تلفن همراه خود بشناسند و با آن سازگار شوند. مثال قابل توجه این موضوع، بانک ICICI هند است که یک سرویس پرداخت بدون تماس جدید را از طریق برنامه بانکی iMobile Pay خود معرفی کرد تا کاربران خود را قادر سازد با تکان دادن تلفن‌های خود در نزدیکی دستگاه‌های POS تراکنش انجام دهند. این قابلیت با پشتیبانی از فناوریNFC ارائه شده است تا روش‌های پرداخت راحت و بدون تماس با کیف پول موبایلی را در اپلیکیشن رسمی بانک در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد و دیگر نیازی به حمل کارت‌های فیزیکی نداشته باشند.

فناوری QR  کد به یک خدمت استاندارد در کیف پول‌های دیجیتالی تبدیل می‌شود

در اکثر اقتصادهای نوظهور مانند چین و در سراسر آسیای جنوب شرقی، کدهای QR به روش اصلی پرداخت در کیف پول الکترونیکی تبدیل شده‌ است.

در این سال‌ها که همه‌گیری کرونا نگرانی‌های جهانی زیادی را در مورد سلامت و ایمنی ایجاد کرد، پرداخت‌های کیف پول موبایلی شاهد استفاده بیشتری از کدهای QR بوده است، و پذیرندگان بیشتری خواهان پرداخت دیجیتالی بدون لمس برای تجربه خرید راحت‌تر در فروشگاه‌های فیزیکی شده‌اند.

جدای از غول‌های بزرگ فناوری مانند اپل و گوگل که به این گروه ملحق شده‌اند، خرده فروشان و پذیرندگان نیز شروع به سرمایه‌گذاری در کیف پول‌های موبایلی با کد QR کرده‌اند.

از آنجایی که گوشی های هوشمند نقش مهمی را در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کنند، تغییر به سمت پرداخت‌های دیجیتال بدون تماس، به ویژه کیف پول‌های الکترونیکی، به عامل اصلی تمایز فروشندگان فین‌تک در سراسر جهان تبدیل شده است. در این روند، از آنجایی که مردم و صنایع به انجام تراکنش‌ها بر روی پلتفرم‌های دیجیتال عادت می‌کنند، کیف پول‌های موبایلی احتمالاً در آینده به عامل اصلی در پرداخت‌های یکپارچه‌تر، راحت‌تر و سریع‌تر تبدیل خواهند شد.

 

منبع paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.