حرکت حلال فاند به سمت راهبری تأمین مالی جمعی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان 

20 اردیبهشت نشستی خبری با حضور مدیران حلال‌فاند، پلتفرم تأمین مالی جمعی و اصحاب رسانه برگزار شد.

هدف اصلی این نشست خبری توضیح دلایل اهمیت تأمین مالی جمعی یا Crowdfunding در کشور، مرور عملکرد این پلتفرم تأمین مالی جمعی در گذشته و بیان مختصری از برنامه‌های آینده این پلتفرم بود.

حرکت حلال فاند به سمت راهبری تأمین مالی جمعی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

تمرکز حلال‌فاند سرمایه‌گذاری جمعی در کسب‌وکار‌های تولیدی و صادراتی است. حلال‌فاند با رعایت موازین قانونی و شرعی و با ارائه ضمانت‌نامه‌‌ معتبر از «صندوق‌ پژوهش و فناوری» برای هر پروژه، بستری امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار‌های مولد (تولیدی و صادراتی) فراهم آورده است. این پلتفرم قصد دارد در سال ۱۴۰۱ به راهبر اصلی تأمین مالی جمعی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان تبدیل شود. تأمین مالی پروژه‌های با ریسک فوق‌العاده پایین، رسیدن به سرمایه هزار میلیارد تومانی و تمرکززدایی از پایتخت از برنامه‌های حلال‌فاند برای آینده است.

در ابتدای این نشست، شریعتی‌نیا مشاور مالی و مدیر توسعه مجموعه حلال‌فاند ضمن بیان اینکه عمر کلیه پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی در ایران از دهه نود فراتر نمی‌رود توضیح داد: «حلال‌فاند به عنوان یک مجموعه با دغدغه‌هایی در حوزه اکوسیستم کسب‌وکارهای دانش‌بنیان تصمیم دارد در افق زمانی پیش رو هرچه بیشتر به سمت تأمین مالی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان حرکت کند.»

مدیر توسعه حلال‌فاند دلیل تصمیم مذکور را علاوه بر دغدغه‌مندی این چنین عنوان کرد: «کسب‌وکارهای دانش‌بنیان با وجود بازدهی بالایی که دارند به منابع مالی کمی دسترسی دارند.»

او همچنین با تأکید بر اینکه حلال‌فاند پیشروترین پلتفرم تأمین مالی جمعی در اکوسیستم دانش‌بنیان کشور است توضیح داد: «ما در این مسیر تأکید بسیاری بر «جمعی» بودن تأمین مالی‌های انجام شده داریم. تعدادی از رقبای ما ادعا می‌کنند در حوزه کرادفاندینگ فعالیت می‌کنند. این درحالی است که هم حجم تأمین مالی آن‌ها با حلال‌فاند قابل مقایسه نیست و هم کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهند پایین است. در واقع تمرکز اصلی آن‌ها بر جذب سرمایه‌گذاران عام و خرد نیست.»

به گفته شریعتی‌نیا مجموعه حلال‌فاند با تأکید بر موضوع جمعی‌بودن تأمین مالی و به دلیل وجود یک ساختار سهام‌داری مسئولانه کاملاً دغدغه‌مندانه در راستای توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان کشور حرکت می‌کند و بر خلاف سایر رقبا نگاه توسعه‌محور به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در مجموعه حلال‌فاند بر دغدغه‌های درآمدی آن غلبه دارد.

تمرکز اصلی ما بر ریسک پایین است

او در خصوص برنامه‌های آینده حلال‌فاند نیز عنوان کرد: «تمرکز ما در آینده بر جذب سرمایه‌گذاران با کیفیت برای پروژه‌هایی با ریسک پایین است. طوری که قضاوت عمومی جامعه سرمایه‌گذاران خودمان را به سمتی سوق بدهیم که افکار عمومی بر این باشد که پروژه‌های حلال‌فاند دارای ریسک و مخاطره فوق‌العاده پایینی هستند.»

مدیر توسعه حلال‌فاند در ادامه بیان کرد: «مجموعه حلال‌فاند با این مزیت رقابتی این امکان را به ما می‌دهد که تمرکز ما در آینده بر روی جذب سرمایه‌گذاران کلان و خردی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی با ریسک فوق‌العاده پایین دارند، باشد. با توجه به این که نرخ مبالغی که در حلال‌فاند جابه‌جا می‌شود کاملا ترجیحی و رقابتی است این اعتماد به نفس را در خود دیدیم که به عنوان یک رقیب جدی برای پلتفرم‌هایی که سود بدون مخاطره به سرمایه‌گذاران می‌دهند مطرح شویم.»

شریعتی نیا ادامه داد: «طبعا ملاحظات و موانعی از سوی سازمان فرابورس که نهاد ناظر پلتفرم‌های کرادفاندینگ محسوب می‌شود وجود دارد. ما به این ملاحظات و قوانین احترام می‌گذاریم و سعی می‌کنیم تا جایی که ممکن است موانع این مسیر را برطرف کنیم. به طوری که به هدف نهایی خود یعنی رسیدن به یک عدد قابل توجه در حجم تأمین مالی خرد، برسیم. ممکن است این اعداد کمی جاه طلبانه به نظر برسند اما با توجه به قابلیات و ویژگی‌های حلال‌فاند به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم تأمین مالی کشور کاملا در دسترس هستند.»

حرکت حلال فاند به سمت راهبری تأمین مالی جمعی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

تأمین مالی جمعی؛ حلقه مفقوده میان کسب‌وکارها و جریان نقدینگی کشور

رضاییان، مدیرعامل مجموعه حلال‌فناند نیز در خصوص تاریخچه و دلیل شکل‌گیری این پلتفرم تأمین مالی جمعی اینگونه توضیح داد: «ما جمعی بودیم  که در مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری و وظیفه تحقیق و سیاست‌پژوهی برای حل مسائل کلان اقتصادی را برعهده داشتیم و سال‌ها در حوزه‌های مختلف مطالعه کردیم. بعد از حدود ۸ سال به این نتیجه رسیدیم که حل برخی مشکلات کشور نظیر اصلاح نظام بانکداری به اساس و ساختار کشور مربوط می‌شود و به صورت تخصصی مقاومت زیادی برای تغییر در حوزه‌ها مالی وجود داشت.»

او ادامه داد: «ما به این نتیجه رسیدیم که باید به دنبال ابزاری برای جایگزین کردن ساختارهای اشتباه باشیم. در تمام دنیا فناوری‌های نوظهور به کمک مردم آمده و در حوزه مالی نیز فین‌تک این وظیفه را برعهده دارد. با بررسی‌های انجام‌شده متوجه شدیم کسب‌وکارهای نوپا برای توسعه خود به حجم زیاد نقدینگی موجود در کشور دسترسی درستی ندارند. بنابراین یک حلقه مفقوده در این زمینه وجود دارد و کسب‌وکارها به ابزاری برای دسترسی به این نقدینگی نیازمندند. با بررسی‌های انجام‌شده متوجه شدیم ایران در حوزه تأمین مالی جمعی صدوهشتادوپنجمین کشور دنیاست.»

مدیرعامل حلال‌فاند با بیان اینکه هدف ما این بود که مردم بتوانند بدون واسطه و شفاف با هم معامله کنند، عنوان کرد: «از سال ۲۰۰۹ استارتاپ‌هایی در این زمینه در دنیا شکل گرفته‌اند که گردش مالی‌شان به سالی حدود چند ده میلیارد دلار می‌رسد. بنابراین ما از از دنیا عقب‌تر هستیم. در سال ۹۵ حلقه کوچکی تشکیل دادیم و طرح اولیه حلال‌فاند را نوشتیم. هدف اصلی ما این بود که مردم به هیچ‌عنوان متضرر نشوند. باتوجه به اینکه در سال‌های گذشته اعتماد مردم از نهادهای مالی معتبر نیز سلب شده است در حال حاضر کمتر ریسک می‌کنند و به سختی می‌توان اعتمادشان راجلب کرد. بنابراین ما سعی کردیم امکان سرمایه‌گذاری مردم را در کسب‌وکارهایی که فوق‌العاده کم‌ریسک هستند فراهم کنیم.»

او ادامه داد: «ما با اعداد پایین شروع کردیم و بعد از تسلط به همه ابعاد کار و پایان چند پروژه موفق به مدل بدون ریسک سرمایه‌گذاری مردمی دست یافتیم و در نهایت در سال ۹۷ شرکت سرمایه‌گذاری تأمین ملل، صاحب امتیاز پلتفرم تأمین مالی جمعی حلال‌فاند را تأسیس کردیم. در زمان شروع کار ما هیچ قانونی در این حوزه وجود نداشت. فعالیت ما بدون مجوز بود اما غیرقانونی هم نبودیم چرا که این حوزه رگولاتوری نشده بود و هیچ قانون محدودکننده‌ای هم درباره آن وجود نداشت.»

رضاییان با تأکید بر اینکه حلال‌فاند با اختلاف حدود سه ساله قدیمی‌ترین پلتفرم تأمین مالی کشور است توضیح داد: «ما نیز همانند سایر استارتاپ‌های فین‌تکی به تدریج اعتماد مردم را جلب کردیم و فعالیت خود را از مبالغ بسیار پایین شروع کردیم.»

مدیرعامل حلال‌فاند عنوان کرد: «ما در پلتفرم حلال‌فاند و تا به این لحظه بیش از ۴۰۰ پروژه تأمین مالی را بررسی کردیم و  از این مقدار توانستیم بیش از ۳۰۰ پروژه را با موفقیت به اتمام برسانیم. این درحالی است که رقبای حلال‌فاند تا به این لحظه فقط پایان حدود سه پروژه را دیده‌اند. قسمت سخت کار محاسبه سود و زیان است و با این حال در تمام پروژه‌های حلال‌فاند سود سرمایه‌گذاران بدون تأخیر و کاستی بازپرداخت شده است.»

می‌خواهیم به همت برسیم

به گفته او تا به این لحظه چیزی حدود ۳۵۰۰ سرمایه‌گذاری در پلتفرم حلال‌فاند انجام شده است و این تعداد سرمایه‌گذاری مبلغی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه را در دسترس حلال‌فاند قرار داده است. این عدد در فضای استارتاپی بسیار بزرگ است. در حال حاضر حلال‌فاند یازده رقیب دارد و با وجود این به تنهایی بیش از نیمی از عملکرد تأمین مالی کشور را به خود اختصاص داده است.

رضاییان با توضیح اینکه اعداد و موفقیت‌های حلال‌فاند بزرگ و قابل توجه‌اند توضیح داد: «با وجود موفقیت‌هایی که کسب کردیم در اقتصاد کشور سهم بسیار پایینی داریم. بنابراین افق کوتاه‌مدت خود را به گونه‌ای تنظیم کردیم که به اعداد بالای هزار میلیارد تومان و حتی واحد «همت» برسیم.»

طبق توضیحات مدیرعامل حلال‌فاند، این پلتفرم از پروژه‌هایی که در حوزه تولید و صادرات هستند حمایت می‌کند و معمولا به دلیل اینکه تمایل دارد علاوه بر سود به مردم حس حمایت از کسب‌وکارهای مثبت را القا کند، از پروژه‌ای سوداگرانه حمایت نمی‌کند.

او تأکید کرد: «تا پیش از حلال‌فاند راه‌های کم و با نرخ سود کم و یا ریسک بالا برای کسب سود از نقدینگی برای مردم وجود داشت. ما متوجه شدیم که نقدینگی مردم در نزد بانک‌ها می‌تواند سود بیشتری کسب کند. بنابراین به عنوان یک واسطه بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر به صورت مستقیم فضایی را ایجاد کردیم که اولاً نکات منفی راه‌های اولیه سرمایه‌گذاری را ندارد و دوما عدالت میان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر رعایت شود. نرخ سودی که پرداخت می‌کنیم را نیز یک حدی بالاتر از بانک قرار دادیم که برای سرمایه‌گذاران جذابیت ایجاد کنیم. ایجاد فضای عادلانه نرخ سود میان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر ارزش افزوده‌ای بود که ما سعی کردیم برای مردم ایجاد کنیم.»

طبق توضیحات رضاییان به دلیل ابزاری که حلال‌فاند برای تأمین مالی فراهم کرده است، در طول پنج‌سالی که از سابقه این پلتفرم می‌گذرد در تمام سودهای پرداختی حتی یک مورد نارضایتی نداشتیم. یکی از این  ابزار ضمانت تعهد پرداخت است که به مثابه یک چک بدون تاریخ عمل می‌کند که مورد اعتماد است و فوراً نقد می‌شود. یعنی درواقع یک نهاد حقوقی مورد اعتماد ضمانت را برعهده می‌گیرد.

رضاییان تأکید کرد: «در سال‌های آتی باید صدها پلتفرم تأمین مالی جمعی تأسیس شوند که در حوزه‌ها و در نقاط مختلف کشور فعالیت کنند و مردم را از مزیت‌های این نوع سرمایه‌گذاری بهره‌مند سازند.»

بعد از توضیحات مدیرعامل مجموعه حلال‌فاند شریعتی‌نیا ضمن توضیح اینکه تأکید اصلی حلال‌فاند بر ریسک فوق‌العاده پایین پروژه‌هاست عنوان کرد: «ما قصد داریم مجموعه حلال‌فاند را در حوزه سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار پایین گسترش دهیم و آمار نشان می‌دهد در این زمینه تا به اینجای کار بسیار موفق بوده‌ایم. با توجه به اینکه سواد مردم در حوزه کرادفاندینگ در حال حاضر پایین است ترجیحا در آینده نیز سرمایه‌های کم‌هزینه‌تر را جذب می‌کنیم. در خلال برنامه‌هایی که در کوتاه‌مدت پیگیری می‌کنیم قصد داریم به سمت همکاری استراتژیک با شرکت‌های حقوقی نیز حرکت کنیم.» به گفته او یکی دیگر از برنامه‌های حلال‌فاند در آینده تمرکز زدایی فعالیت تأمین مالی جمعی از پایتخت خواهد بود و بنابراین این مجموعه تمایل دارد در سراسر ایران و نقاط دارای ظرفیت مناسب نمایندگی اعطا کند.

رضاییان تأکید کرد: «از تمامی کسب‌وکارهای کشور در نقاط مختلف استقبال می‌کنیم و در حال حاضر طبق چارچوب‌های رگولاتور ۱۰ میلیارد تومن امکان تأمین مالی داریم.»

او در انتهای نشست در خصوص سرمایه‌پذیران نیز توضیح داد: «ما علاوه بر ملاحظاتی که در خصوص سرمایه‌گذاران داریم در کنار سرمایه‌پذیران نیز هستیم و سرعت، سهولت و شفافیت در عملکرد را به عنوان مزیت‌هایی که همه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به دنبال آن هستند با قدرت تأمین می‌کنیم و در راستای مسئولیت اجتماعی خود سعی می‌کنیم منابع ارزان‌تر را در اختیار سرمایه‌پذیران قرار دهیم.»

منبع: راه پرداخت

منبع راه پرداخت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.