مشکلات تامین تجهیزات سختافزاری؛ از تحریم داخلی تا تحریم خارجی
علیرغم شرایط اقتصادی کشور و بحث تحریم های داخلی و خارجی، بانکها از جمله مراکزی هستند که به دلیل تمکن مالی مناسب و حساسیت کاری خود اقدام به خرید تجهیزات سخت افزاری می کنند و شرکتهای تامین کننده داخلی نیز مایل هستند که با بانکها در تامین و پشتیبانی سختافزاری و نرمافزاری مشارکت داشته باشند ولی در این مسیر مشکلات فراوانی وجود دارد. ما در گفتوگو با یک کارشناس ارشد بانکی، این مشکلات را بررسی کردیم.
مشکلات تامین تجهیزات سختافزاری
این کارشناس بانکی در ابتدا درباره مهمترین مشکلات حوزه تامین تجهیزات سخت افزاری گفت:« مشکلات تامین ارز از مهمترین مشکلات پیش روی تامین تجهیزات است. فرایند طولانی تامین ارز و حواله و قوانین متعدد گمرکی و … باعث افزایش زمان و قیمت نهایی تجهیزات برای بانکها می شود.»
تجهیزات دسته دوم سایر کشورها
او با اشاره به اینکه در حوزه تامین تجهیزات، مشکلاتی همچون تحریم و ثبت سفارش، تامین ارز و تشریفات گمرکی باعث شده، خرید تجهیزات بسیار سخت شده و از توان اکثر شرکتهای ارائهدهنده خارج شود، افزود:« این موضوع باعث نوعی انحصار در تامین تجهیزات نیز شده و به تبع آن بانکها در تامین تجهیزات توان انتخاب نداشته و باید به تجهیزاتی که شرکتهای تولید کننده برای بازار ایران تدارک دیدهاند اکتفا کرده و بعضا از تجهیزات دست دوم سایر کشورها استفاده کنند.»
پروسه طولانی انجام پروژههای سختافزاری
این کارشناس بانکی با اشاره به کرونا در تاخیر انجام پروژهها خاطر نشان کرد: «به دلیل پاندومی ویروس کرونا در جهان زمان تحویل تجهیزات از سوی شرکتهای تولید کننده مطرح از جمله اچ پی و سیسکو و… شش ماه تا یکسال عنوان شده است که این امر هم باعث تاخیر در پروژهها میشود.
همچنین پروسههای طولانی و بروکراسی پیچیده خرید تجهیزات در داخل بانکها، به دلیل مراجع نظارتی متعدد، علاوه بر اینکه باعث افزایش زمان خرید می شود و موجب می شود شرکتها با بالابردن قیمت جهت پوشش ریسک قیمت ها را با تاریخ اعتبار طولانی اعلام نمایند.»
کیفیت قطعات وارداتی
این کارشناس درباره کیفیت قطعات وارداتی نیز گفت:« با افزایش تحریمها و عدم ارتباطات بینالمللی، قطعات یدکی نامرغوب و تقلبی در حوزه IT نسبت به سالهای قبل بسیار افزایش پیدا کرده است و این یکی دیگر از چالشهای مهم تامین تجهیزات سختافزاری است.»
نظام کارمزد و نیروی انسانی متخصص
او در ادامه با اشاره به نظام کارمزد گفت:« در حوزه تامین قطعات و پشتیبانی علاوه بر مشکلات فوق، عدم وجود نظام کارمزد عادلانه باعث شده تامین، ارتقا، و پشتیبانی سخت افزارها به صرفه نبوده و بانکها هزینههای هنگفتی بابت آن بپردازند که در بهترین حالت به حفظ وضع موجود اکتفا کرده و تصمیم به توسعه خدمات را متوقف کنند.
بنابراین بجز تحریم، خود تحریمی در حوزه تولید داخل، مشکلات واردات و همچنین عدم وجود نظام کارمزد عادلانه و در پایان عدم وجود کافی نیروی انسانی متخصص از دلایل اصلی وجود این مشکلات است.»