همه چیز درباره دیار دیجیتال؛ اکوسیستم توسن دیجیتال

"دیار دیجیتال" که نام تجاری مجموعه توسن دیجیتال است به‌منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی کسب‌ وکارهای دیجیتال گروه توسن راه‌اندازی شده ‌است و وظیفه خلق ارزش در حوزه‌های فعالیتی گروه توسن و اکوسیستم فین‌تک را برعهده دارد.

“دیار دیجیتال” در واقع پاسخ گروه توسن به تغییرات دنیای دیجیتال است و با تکیه ‌بر میراث ۲۳ ساله این شرکت در حوزه بانکداری و پرداخت شکل گرفته‌ است.

طی سال‌های گذشته گروه توسن همگام با تحولات و روندهای دیجیتال، اکوسیستمی شامل کسب‌ وکارهای مختلف با رویکردی نوین خلق کرده ‌است و بر این اساس نیاز بود تا به ‌منظور یکپارچه‌سازی و هماهنگی بیشتر این اکوسیستم و اعضای آن، مجموعه جدیدی راه‌اندازی شود. “دیار دیجیتال” به نمایندگی از گروه توسن هماهنگ‌کننده، هدایت استراتژی و یکپارچه‌سازی کسب‌وکارهای دیجیتال گروه توسن را انجام می‌دهد؛ درعین‌حال نقش طراحی چشم‌اندازها و افق پیش روی شرکت‌های دیجیتال این گروه را برعهده خواهد داشت.

عصربانک برای آشنایی بیشتر با “دیار دیجیتال” به گفت‌و‌گو با مدیر عامل جدید این مجموعه، امید ترابی نشسته است:

امید ترابی در ابتدا درباره روند شکل‌گیری شرکت‌های توسن گفت: «توسن، در چند سال گذشته شرکت‌های متنوعی مبتنی بر روندهای فضای دیجیتال و نیازمندی‌های بازار تأسیس کرده است؛ یکسری شرکت‌ها هم به‌صورت SPU در توسن تشکیل شدند که از نمونه‌های خوب این شرکت‌ها می‎‌توان به فرابوم، آپسان و اعتماد هوشمند اشاره کرد. اعتماد هوشمند، شرکتی است که ۹۰ درصد امضاهای دیجیتال کشور را دارا می‌باشد و سکوک نیز تنها شرکتی است که سفته و برات دیجیتال را صادر می‌کند.»

همه چیز درباره دیار دیجیتال

وی ادامه داد: « توسن در بازار، بسیار باز عمل کرده‌ و با بازیگران مختلف مانند بانک صنعت و معدن، بانک ملی، سداد، بهسازان، آپ و… شریک شده زیرا در این مسیر فقط به کسب‌وکار فکر کرده‌ است و این‌ها به نوعی ستون‌هایی بودند که در گام اولیه می‌توانستند از توسن زاییده و ایجاد شوند و تمامی آن‌ها بر روی ترندهای فین‌تک قرار دارند. ما ادعا داریم که توانسته‌ایم کربنکینگ ایرانی ایجاد کرده و بر اساس آن فعالیت کنیم و به همان صورت از فراگیر شدن امضای دیجیتال نیز خوشحال خواهیم شد و با یک نگاه ملی امیدوار هستیم که پرداخت مردم اعتباری شود  چرا که به طور متوسط 60 درصد خریدها در دنیا به صورت اعتباری است در حالی که این آمار در ایران نزدیک به صفر است.»

ترابی با معرفی اعضای اکوسیستم دیار دیجیتال گفت:«در اکوسیستم دیار دیجیتال، شرکت آپسان به عنوان ارائه‌دهنده خدمات اعتباری؛ فرابوم: پلتفرم بانک‌داری باز؛ اعتماد هوشمند: برساخت کلید عمومی و امضای دیجیتال؛ داده کاوان هوشمند: راهکارهای مبتنی بر داده کاوی؛ سککوک: سامانه کشوری کسب‌وکار به کسب‌وکار؛ هوش مصنوعی دلفین: راهکار مبتنی بر هوش مصنوعی؛  سپندار و سمینار ایرانیان: سامانه پرداخت‌های نوین در آزادراه‌هایکشور؛ نوآوران توسن: ارائه سرویس‌های دولت‌الکترونیک را مدنظر دارد و زربد: سامانه‌ای برای شناسه‌دهی و تسهیل شناسایی مطمئن اشیاء در ایران می‌باشد.»

مدیرعامل دیار دیجیتال خاطر نشان کرد: «درحال‌حاضر عملاً کسب‌وکارها هستند که پرداخت و فین تک را در کنار خود راه‌اندازی می‌کنند. مثلاً دایرکت دبیت، سرویس بسیار خوبی است که در حال حاضر حدود ۲۴ بانک این سرویس را از طریق فرابوم ارائه می‌دهند و به حدود ده‌هزار تراکنش در روز رسیده است؛ به این آمار افتخار می‌کنیم اما درهرصورت این عدد بسیار کم است و ما در دیار قصد داریم که اولاً مجموعه شرکت‌های فین‌تکی و بیزینس دیجیتال را با هم هماهنگ کنیم و پس از آن، وارد فضای B2C شویم؛ درحال‌حاضر لازم است که یکسری از مارکت پِلیس‌ها تصمیم بگیرند که به سمت دایرکت دبیت حرکت کنند و منافع آینده را با منافع زودگذر کارمزد شاپرکی تعویض کنند و این نیاز به یک تصمیم مدیریتی دارد که تفکر ما این است که با “دیار” می‌توانیم در این زمینه نقش آفرینی کنیم»

وی در انتها، پاسخ به این سوال که آیا در قالب شرکت‌های موجود، راهکارهای جدید ایجاد می‌شود گفت: «استراتژی ما این است تا جایی که بتوانیم در قالب همین شرکت‌ها به کار ادامه دهیم و هدف ما این است که در آینده به یک بازیگر مؤثر در فضای دیجیتال کشور تبدیل شویم.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.