پرداختها چگونه آینده را تغییر میدهند؟
این تغییر شکل صنعت پرداخت به روشهای بیشماری صورت گرفته است. در حالی که اقتصادهای جهانی بعد از دوران کرونا در حال بهبود هستند، قرار است وارد مرحله جدیدی در صنعت پرداخت شویم. اگر سال ۲۰۲۱ در مورد ایجاد کسب و کارها تا حد امکان انعطافپذیر بود، پس احتمالاً برای ۱۸ ماه آینده تمرکز بر روی رشد پایدار است که از فناوری دیجیتال پشتیبانی میکند.
مناطق مختلف در مراحل مختلف بلوغ دیجیتال هستند. ما پنج روند کلی را – بدون توجه به منطقه – شناسایی کردهایم که بر نحوه موقعیت کسب و کار در همه صنایع برای رشد در سال آینده تأثیر میگذارد. در اینجا این روندها و نقش پرداختها را در زنده کردن آنها بررسی میکنیم.
دیجیتال به عنوان یک فرهنگ
همهگیری برای کسبوکارها، تسریع پروژههای دیجیتال را به یک ضرورت و نه یک انتخاب تبدیل کرده است ؛ این امر ادامه خواهد داشت، زیرا مصرفکنندگان و کسبوکارها به طور فزایندهای از امکانات و فرصتهایی که خدمات دیجیتال میتوانند ارائه کنند آگاه میشوند. از نقطه نظر زیرساخت، یک تغییر واضح به سمت رویکرد دیجیتالی جامع وجود دارد. شرکتهایی که زودتر در سفر دیجیتالیسازی خود بودهاند، در مرحلهای هستند که ما آن را «کشف» مینامیم و در چند سال گذشته به سمت دیجیتالیسازی سوق داده شدهاند. این باعث ایجاد تغییر ذهنیت در مشاغل کوچکتر و متوسط میشود. کسبوکارهای هوشمند بهجای تلاش برای حل مسائل فردی، یا دیجیتالی کردن یک بخش مجزا از کسبوکارشان برای اینکه آن را کمتر کاغذ محور کنند، میپرسند: «چگونه درباره کسبوکار خود به عنوان یک کل فکر میکنیم و چگونه آن را به وسیله فناوری فعال کنیم؟»
سپس آنهایی هستند که در مرحله «تحول» قرار دارند: بسیاری از شرکتها و سازمانها در حال انجام پروژههای فناوری بزرگتر هستند، آنها در حال پیادهسازی راه حلهای جدیدی هستند که فرآیندهای نقدی آنها را به صورت خودکار تبدیل میکند.
کسبوکارهایی که با دیجیتالیسازی جلوتر بودند – یا در ابتدا بومی دیجیتال بودند – در طول همهگیری در قویترین موقعیت قرار گرفتند و در آینده همچنان از مزیت حرکت اول برخوردار خواهند بود. ما این افراد را «رویاپردازان» مینامیم و این کسبوکارها اکنون در حال کاوش و ادغام فناوریهای پیشرفته در محصولات خود مانند هوش مصنوعی، تصمیمگیری پیشبینیکننده یا بلاک چین هستند.
آسیا و اقیانوسیه (APAC) رهبر منطقهای دیجیتال به عنوان یک فرهنگ است. پرداختهای دیجیتالی، بدون تماس و مبتنی بر کد QR بیشترین نفوذ خود را در این منطقه دارند. این به این دلیل است که بسیاری از کشورها مستقیماً از پول نقد به دیجیتال رفتند و از مرحله کارت بدهی/اعتباری صرف نظر کردند. APAC همچنین خانه ابربرنامههایی مانند Wechat و Alipay است که بر ادغام چندین سرویس دیجیتال و فیزیکی، از جمله پرداختها، در یک پلتفرم تسلط دارند. ما شاهد شتاب گرفتن این جنبش در سایر مناطق، به ویژه قاره آمریکا هستیم. بسیاری از کسبوکارها در طول همهگیری گسترش یافتهاند و در حال گسترش به مناطق جدید برای ایجاد اکوسیستم خود هستند. به عنوان مثال، در آمریکای لاتین، Rappi به عنوان یک برنامه تحویل شروع به کار کرد، اما در حال حرکت به سمت ارائه خدمات مالی برای ایجاد شالوده اکوسیستم خود است.
هر چیزی به عنوان یک سرویس
بومیهای دیجیتال و رویاپردازان ذکر شده در بالا پیشگام رشد مدلهای As-a-Service هستند، به موجب این فناوری کالاها و خدمات به راحتی قابل دسترسی هستند.
به یک برنامه فوق العاده مانند Grab در APAC فکر کنید، آنها مانند اوبر شروع به کار کردند و به کاربران امکان رزرو سفر به خانه را ارائه کردند، اما از آن زمان به این سو رشد کردهاند و به کاربران اجازه میدهند غذا سفارش دهند تا در خانه غذا بخورند، بیمه مسافرتی بخرند یا هزینه را پرداخت کنند.
همانطور که مصرف کنندگان و کسب و کارها به طور یکسان به دنبال افزایش شخصی سازی، انعطافپذیری و راحتی در کالاها و خدمات مورد نظر خود هستند، مدلهای خدماتی به رشد خود ادامه خواهند داد. رشد مدلهای As-a-Service به دلیل کاراییهایی که ایجاد میکنند، هفت برابر رشد شرکتهای سنتی است. همانطور که آنها رشد میکنند، میتوانند اکوسیستمهای منسجمی را بر روی پلتفرمهای با استفاده آسان ایجاد کنند و راه حلهای مختلف را با هم ترکیب کنند.
پرداختها به عنوان عامل درآمد
پرداختها از بخش ضروری یک کسبوکار به بخشی دیگر تبدیل میشوند که به طور فعال ارزش و جذابیت را برای مصرفکنندگان و زنجیرههای تامین میافزاید. اکنون بسیاری از شرکتها به پرداختها به عنوان راهی برای متمایز ساختن خود از رقبا، بهبود تجربه کاربری و درآمدزایی نگاه میکنند.
پرداختها در حال حاضر مستقیماً به رشد شرکت کمک میکنند، این امر تا حدی ناشی از افزایش اشتراکهای فوقالذکر است، که در آن تعداد زیادی از شرکتها به مدلهای مستقیم به مصرفکننده یا مبتنی بر اشتراک مهاجرت میکنند، و پرداختها نه تنها اهرمهای حیاتی برای فعال کردن آن محورها، بلکه برای کمک به اطمینان از کارایی عملیاتی پس از ساخته شدن محورها، کلیدی هستند.
همسویی سرمایه در گردش و نقدینگی
سرمایه در گردش و نقدینگی همواره نکتهای کلیدی برای متخصصان امور مالی و خزانه داری بدون توجه به اندازه شرکت آنها بوده و خواهد بود. از آنجایی که الگوهای کاری و زنجیرههای تامین در پی همه گیری تکامل مییابند، کسب و کارها ممکن است مجبور شوند استراتژیهای سرمایه در گردش و نقدینگی خود را تنظیم کنند تا اطمینان حاصل کنند که میتوانند از پس استانداردهای جدید و استراتژیهای رشد کسب و کار خود برآیند.
با بهبود اقتصاد و افزایش تقاضا، بسیاری از کسب و کارها نتوانستهاند موجودی خود را به سطح قبل از همه گیری بازگردانند. بهترین شیوهها باعث شده است که خزانهداران بر روی دید، چابکی و انعطافپذیری تمرکز کنند. تقویت انعطافپذیری نه تنها به معنای پیشبینی و تست استرس سناریوهای سرمایه در گردش است، بلکه تمرکز بر تثبیت زنجیره تامین و تامینکنندگان کلیدی است.
استراتژی زنجیره تامین نقش بزرگی را به عنوان بخشی از این تثبیت به دو صورت بازی میکند اول، دور شدن از استراتژیهای یک اندازه و راهحلهای چسب زخم که در دو سال گذشته به کار گرفته شدهاند و دوم حرکت به سمت یک استراتژی هدفمند.
ایجاد استراتژی ESG برای کسب و کار
مفهوم محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) و پتانسیل آن برای تأثیر مثبت بر کسبوکارها در یک مطالعه برجسته در سال ۲۰۰۵ با نام «چه کسی اهمیت میدهد برنده میشود» معرفی شد. ملاحظات ESG به جریان اصلی و هسته استراتژی شرکتها تبدیل شده است. جنبههای مختلف ESG وزن و اهمیت متفاوتی در جغرافیای مختلف دارند. به عنوان مثال، در اروپا، عوامل محیطی به عنوان مهمترین عوامل در نظر گرفته میشوند، در حالی که شرکتهای آمریکایی بیشتر بر عوامل اجتماعی مانند تنوع، برابری و جامعیت تمرکز میکنند. در سرتاسر جهان، مقرراتی در راه است که دستور کار ESG را پیش خواهد برد. در اروپا، مقررات جدید افشای مالی پایدار اتحادیه اروپا شاهد سختتر شدن الزامات افشا خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که سرمایهگذاران میتوانند مشخصات پایداری سرمایهگذاریهای مختلف را با وضوح بیشتری مقایسه کنند.