شش عاملی که آینده پرداختها را متحول میکند
تحقیق و ترجمه – روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش :
بازیگران جدید با سرعت خیره کننده ای وارد بازار میشوند و شرکتهای فینتک و بزرگ فناوری – مانند اپل، گوگل، آمازون و فیس بوک – برای تسلط بر بازار رقابت میکنند.
در این مقاله، ما به 6 عاملی که بر آینده پرداختها تأثیر میگذارند و تأثیری که بر زندگی روزمره مشتریان نهایی میگذارند، نگاهی میاندازیم.
شش عاملی که آینده پرداختها را متحول میکند
دادهها-Data
مردم به طور فزایندهای به دادهها به صورت روزانه متکی هستند. نه فقط در بخش پرداخت یا حتی در صنعت خدمات مالی، بلکه تقریباً در تمام جنبه های زندگی آنها، از گوش دادن به موسیقی گرفته تا خرید آنلاین.
در واقع، در پنج سال گذشته، دادههای بیشتری نسبت به 30 سال گذشته تولید شده است و تا سال 2025، تخمین زده میشود که تولید دادههای جهانی به حدود 181 زتابایت خواهد رسید که دو برابر سال 2021 است.
البته، رویکردهای مبتنی بر داده در بخش پرداختها جدید نیستند، زیرا بازاریابی، تبلیغات و بهینهسازی SEO مشتریان را تشویق میکند تا از سایتهای تجارت الکترونیک در سراسر وب بازدید کنند. اما این تازه شروع چیزی به مراتب بزرگتر است.
دهه آینده شاهد ورود 5G و 6G و همچنین تسریع در اتصال بین دستگاهها در سراسر جهان خواهیم بود. این اتفاق به طرز چشمگیری نحوه تعامل افراد با یکدیگر را تغییر خواهد داد.
در نتیجه، کوانتومی از دادههایی که تولید میشود، عظیم خواهد بود و این فرصتهای بزرگی را برای بخش پرداخت به وجود میآورد. همه بازیکنان پرداخت این گزینه را خواهند داشت که از این دادهها برای درک بهتر خواستهها و نیازهای مشتریان خود و ایجاد محصولات و خدمات بهتر و شخصیتر استفاده کنند.
گفته میشود با فرصتهای جدید، چالشهای جدیدی نیز به وجود می آید. دادههای بیشتر به معنای مشکلات بیشتری در مورد امنیت سایبری، حریم خصوصی و حقوق مصرفکننده است، که بازیکنان باید برای غلبه بر آنها اقدام سریع کنند .
شناسه های دیجیتال-Digital IDs
هنگام پرداخت، غیرعادی نیست که از مصرف کنندگان درخواست هویت شود. در آینده، مصرفکنندگان شناسههای دیجیتالی خواهند داشت. شناسههای دیجیتالی ویژگیها و اعتبارهای دیجیتالی معتبریاند که بهطور خاص برای دنیای دیجیتال ایجاد شدهاند.
شناسه های دیجیتال شامل فناوری های نوآورانه و همکاری عمیق تر بین دولت ها و بخش خصوصی خواهد بود.
علاوه بر این، این سیستم برای افزایش انعطافپذیری به اقدامات صدور گواهینامه نیاز دارد و به مصرفکنندگان این امکان را میدهد تا به دستگاههایی که میتوانند به آنها اعتماد دارند متصل شوند. این حرکت شامل احراز هویت دیجیتال بهتر، شناسایی بیومتریک و محافظت از رمز عبور و نام کاربری قوی خواهد بود.
بازیکنان در بخش پرداخت باید برای شناسههای دیجیتال آماده باشند و آنها را در محصولات و خدمات موجود خود به روشی کاربرپسند و ایمن بگنجانند. در غیر این صورت، آنها می توانند تجارت خود را به رقبای فناوری بزرگ و فین تک از دست بدهند.
بازارهای نوظهور-Emerging markets
این همه گیری ظهور نوآوریهای فناوری در صنعت پرداخت را تسریع کرده و اهمیت آنها را برجسته کرده است. اما در به چالش کشیدن بازارهای نوظهور به طور کامل موفق نشده است. به عنوان مثال، شرکت های مالی غربی با رقابت فزاینده ای از سوی استارت آپ های نوآور در آسیا مواجه هستند.
برخی از این استارتآپها در مبارزه برای تسلط بر بازار از موسسات مالی سنتی جلوتر هستند و محصولات و خدمات پرداختی را مطابق با آخرین فناوریها و خواستههای مصرفکننده ارائه میکنند.
چنین بازارهایی به شدت پذیرای نوآوریهای فناوری هستند، زیرا جمعیتهایی که از سیستمهای پرداخت قدیمی استفاده میکنند، بسیار مشتاق هستند که فناوریهای جدیدی را که بهتر با نیازهای اقتصادی روزانه آنها سازگار است، اتخاذ کنند. به عنوان مثال، پیشبینی میشود که تعداد دارندگان کارت بدهی و اعتباری 5.8 درصد در این کشور افزایش یابد.
صنعت پرداخت از لحاظ تاریخی بر ایالات متحده متمرکز بوده است، اما با توجه بیشتر به بازارهای آسیایی، به ویژه چین، که جهش خود را به سمت پرداختهای موبایلی سرعت میبخشد، این رویه در حال تغییر است.
برنامههای فوق العاده-Super-apps
کل اکوسیستم پرداخت در سالهای اخیر با ظهور اپلیکیشنهای فوق العاده تحت تاثیر قرار گرفته است. این سیستم پولی برای راحتی مصرف کننده طراحی شده است و تجربه یکپارچه را برای ابزارهای مالی ارائه می دهد. این برنامهها سیستم های پرداخت امن و بدون تماس را از طریق تلفن همراه ارائه میدهند. Apple Pay در ایالات متحده و Alipay در چین دو نمونه بزرگ هستند که فعالیتهای معاملاتی روزانه مصرفکنندگان را متحول میکنند.
برنامههای فوق العاده به عنوان یک بازار یکپارچه از خدمات و پیشنهادات، با استفاده از فناوری داخلی و ادغام های شخص ثالث وجود دارند که منجر به یک تجربه فوق العاده راحت برای تجار و مصرف کنندگان می شود.
بلاک چین و ارزهای دیجیتال-Blockchain
به نظر میرسد بحث های جاری پیرامون بلاک چین پایان ناپذیر است، اما مزایای این سیستم از نظر قابلیت ردیابی و انطباق غیرقابل انکار است. با این حال، نوسانات ارزهای دیجیتال مانع از توانایی آنها برای استفاده به عنوان ارز و عملکرد عملیاتی برای مصرفکنندگان میشود، از این رو بحثهای پیرامون سکههای پایدار و CBDC وجود دارد.
سیستم بلاک چین همچنین دارای چندین مزیت از نظر تراکنش های بلادرنگ در اکوسیستم دیجیتال است. بلاک چین بین نهادهای مختلف اعتماد ایجاد می کند که در آن اعتماد وجود ندارد یا اثبات نشده است، دارای ساختار غیرمتمرکز، امنیت و حریم خصوصی بهبود یافته است، می تواند هزینه ها را کاهش دهد، سرعت، دید و قابلیت ردیابی، تغییر ناپذیری را افزایش دهد و از کنترل فردی داده ها محافظت کند.
همه این مزایا حداکثر شفافیت را تسهیل می کند، پولشویی و تقلب را کاهش می دهد. خبر خوب برای بخش پرداخت به طور کلی.
پرداختهای اجتماعی-Social payments
با ارتباط روزافزون زندگی اجتماعی مصرفکنندگان با استفاده از رسانههای اجتماعی، خدمات مالی و ارائهدهندگان پرداخت از تعاملات رسانههای اجتماعی برای تسهیل پرداختها استفاده میکنند. این روند توسط PayPal رایج شد، اما شرکتهای دیگری مانند Venmo، Snapcash، Google Wallet، Apple Pay و Twitter Buy نیز از آن استقبال کردند. اپلیکیشن اشتراکگذاری پول موبایل لیدیا نیز به عنوان یک روش ساده و راحت برای ارسال فوری پول به دوستان و خانواده منفجر شده است.
پرداختهای اجتماعی روش خرید ما را تغییر میدهد. برنامههای P2P راحت، ایمن و سریع هستند. همهگیری، افراد بیشتری را تشویق کرد که از چنین برنامههایی استقبال کنند و همچنین باعث افزایش پلتفرمهای «اکنون بخر، دیرتر بپرداز»، مانند Affirm، افزایش یافت. این گزینه پرداخت به طور کلی امن تر است، زیرا هیچ اطلاعات محرمانه ای درخواست نمی شود.
این روندها باعث شده است تا افراد بیشتری در زمینه امور مالی خود به Big Tech اعتماد کنند، که قبلاً همکاری با بانک ها را برای راه اندازی حساب های بانکی دیجیتال آغاز کرده اند. انتظار داشته باشید که آنها بیشتر وارد این معرکه شوند و وام یا خدمات ارز دیجیتال ارائه دهند.
پرداختهای مشتری به کسب و کار (C2B) از طریق اپلیکیشن های اجتماعی هنوز تا حدودی عقب مانده است و برخی از کارشناسان معتقدند که کسب و کارها فرصت افزایش درآمد را هنگام راه اندازی پلتفرم های اجتماعی از دست داده اند.