چک امن دیجیتال بانک تجارت در همراه بانک

چک امن دیجیتال (چکاد) بانک تجارت از طریق همراه بانک تجارت در دسترس مشتریان قرار گرفت.

چک دیجیتال بانک تجارت با هدف امکان مدیریت آنلاین مبادله چک در اختیار مشتریان قرار گرفت.

سرعت بالا در ثبت و پردازش، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک از مزایای چک دیجیتال بانک تجارت به شمار می‌روند.

چک دیجیتال نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌‌کند.

در چک دیجیتال، کاغذ از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می‌شود. در این خصوص سامانه چک دیجیتال با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی برای ارایه چک دیجیتال و برطرف کردن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانک‌ها با بهره‌گیری از سرویس‌های ارایه شده توسط این سامانه می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را به مشتریان خود عرضه کنند.

چگونه از این چک‌ها استفاده کنیم؟

عضویت در همراه بانک، نصب و فعال‌سازی برنامه «هامون» برای ثبت امضای الکترونیکی و همچنین داشتن یک حساب جاری با امکان صدور دسته چک پیش نیازهای استفاده از خدمات سامانه چک دیجیتال به منظور دریافت و صدور چک دیجیتال است.

پس از فعال‌سازی خدمت چک دیجیتال در منوی مربوطه در همراه بانک تجارت، خدمات مربوط به چک دیجیتال اعم از درخواست صدور دسته چک، صدور چک، امکان وصول درون بانکی و بین بانکی چک، مشاهده دسته چک صادر شده و برگه‌های چک دیجیتال، مشاهده چک‌های دریافتی، انتقال چک دیجیتال، ضمانت چک، مسدودسازی چک، ابطال چک و نقد کردن چک به‌سادگی و بدون مراجعه به شعبه قابل انجام خواهد بود.

در صورتیکه یک حساب از قبل دارای دسته چک کاغذی باشد، در زمان درخواست مجدد دسته چک امکان دریافت دسته چک دیجیتال یا کاغذی برای حساب مزبور وجود دارد که مشتری حسب درخواست خود می تواند یکی از این دو نوع چک را از بانک تقاضا کنند.

«امنیت»، مهمترین مزیت چک دیجیتال

بدون شک چک دیجیتال خیلی امن‌تر از چک کاغذی است، چرا که نمی‌توان آن را تغییر داد یا به طور کلی منکر صدورش شد. از آن گذشته بانک مرکزی زیرساختی ایجاد کرده تا صادرکنندگان یا انتقال‌دهندگان چک از طریق امضای دیجیتال، احراز هویت و اعتبارسنجی شوند و همین امر امنیت چک‌‌های دیجیتال را دو چندان می‌کند. در چک‌های کاغذی احتمال خط ‌خوردگی همیشه وجود دارد و اگر این اتفاق بیافتد، راهی جز پشت‌نویسی یا ابطال چک وجود ندارد. که البته پشت‌نویسی هم در قانون جدید چک با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. اما در چک دیجیتال دیگر چنین دردسرهایی وجود ندارد.

سامانه چک دیجیتال و کد نهاب امنیت چک‌های دیجیتال را بیش از پیش تضمین می‌کنند. چک دیجیتال (چک امن دیجیتال) سامانه مرکزی چک دیجیتال است و نهاب هم سامانه‌ای‌حاوی اطلاعات هویتی مشتریان بانکی است که با اختصاص دادن شماره شناسایی ویژه برای هر کاربر بانکی، امکان احراز هویت آسان و سریع افراد در شبکه بانکی را فراهم می‌کند.

جلوگیری از سوء استفاده و تغییر در برگ چک دیجیتال، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک‌ها، مدیریت ریسک بهتر، سرعت بالای فرآیندهای صدور و پرداخت چک، عدم نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه پیچک و امکان مدیریت چک‌ها از طریق همراه بانک تجارت، از دیگر مزایای استفاده از چک الکترونیک بانک تجارت است.

مشتریان می‌توانند برای استفاده از خدمات جدید سامانه چک امن دیجیتال بانک تجارت، نسبت به نصب نسخه جدید همراه بانک و برنامه امضای دیجیتال (هامون) اقدام کرده و در صورت لزوم برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی بانک تجارت به آدرس www.tejaratbank.ir مراجعه و یا با شماره 1554 تماس حاصل کنند.

منبع بانک تجارت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.