تاریخچه ای از بانک کشاورزی/ از بانک فلاحتی و صنعتی 1312 تا بانک کشاورزی 1402

21 خردادماه امسال، تولد 90 سالگی بانک کشاورزی است. این بانک در 21 خرداد سال 1312 تاسیس شد و در این 90 سال چندین و چند بار اسم این بانک تغییر کرد.

بانک کشاورزی یکی از بانک‌های تخصصی کشور و مورد تایید بانک مرکزی ایران است که ماموریت آن، حمایت از بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن است. بانک کشاورزی در بیست و یکم خرداد سال 1312 تاسیس شد. این بانک هم‌اکنون با پشتوانة نود سال‌ تجربه خدمت‌رسانی به عنوان یک بانک پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکی به همه مردم در سراسر کشور در حال خدمت رسانی است.

در برخی دوره های زمانی نام بانک کشاورزی دستخوش تحولاتی شده و در برخی مواقع نیز اساس نامه و ماموریت های آن نیز در راستای تامین مالی بخش کشاورزی و زیر بخشهای آن به عنوان یکی از زیر بخش‌های اثرگذار بر اقتصاد کشور و موتور مولد تولید که منجر به رشد اقتصادی می گردد تغییر پیدا کرده یا تکمیل شده است. این بانک به منظور حفظ خوداتکایی از اوایل دهه 70 هجری شمسی با حضور موثر در مراکز پولی و مالی کشور و توسعه خدمات شعب شهری خود تلاش کرده است تا از منابع موجود در مراکز تجاری نیز به نفع توسعه بخش کشاورزی بهره جوید.

بانک کشاورزی در حال حاضر 1817 شعبه دارد و 50 شعبه نیز به ارایه خدمات ارزی و بین المللی مشغول اند.

در ادامه این مطلب تاریخچه کوتاهی از این بانک تخصصی را مرور می‎کنیم:

در سال 1312 پیشنهاد تأسیس بانک فلاحتی و صنعتی ایران به هیئت وزیران داده شد و قانون اجازه تأسیس بانک فلاحتی و صنعتی توسط هیئت وزیران تدوین و توسط مجلس شورای ملی تصویب شد و در تاریخ 21-3-1312 بانک فلاحتی و صنعتی آغاز به کار کرد و نخستین مجمع عمومی بانک فلاحتی و صنعتی تشکیل شد.

تاریخچه ای از بانک کشاورزی

در اواخر سال 1318 اساسنامه بانک تغییر کرد و نام بانک فلاحتی و صنعتی به بانک کشاورزی و پیشه و هنر تغییر یافت.

در سال 1332 نیز بانک کشاورزی و پیشه و هنر به بانک کشاورزی ایران تغییر نام داد و احداث ساختمان مرکزی سابق بانک طی مدت 3 سال توسط مهندسان ایرانی شروع شد.

اما این همه ماجرا نبود. در سال 1342  نام بانک کشاورزی ایران به بانک اعتبارات کشاورزی و عمران روستایی ایران و نام بانک اعتبارات کشاورزی و عمران روستایی به بانک کشاورزی در سال 1345 دوباره تغییر یافت.

صندوق توسعه کشاورزی ایران نیز درسال 1345 تاسیس شد و در سال 1348 قانون تشکیل بانک تعاون کشاورزی ایران تصویب شد و نام بانک کشاورزی ایران به بانک تعاون کشاورزی ایران تغییر یافت.

تا در نهایت بانک کشاورزی ایران با ساختار  فعلی بعد از انقلاب در سال 1358 با ادغام دو بانک تعاون کشاورزی ایران و بانک توسعه کشاورزی تشکیل شد.

گفتنی است بانک کشاورزی  به منظور حفظ خوداتکایی از اوایل دهه 70 هجری شمسی با حضور موثر در مراکز پولی و مالی کشور و توسعه خدمات شعب شهری خود تلاش کرده است تا از منابع موجود در مراکز تجاری نیز به نفع توسعه بخش کشاورزی بهره جوید و از آن سال تا به امروز همراره با توسعه خدمات حضوری خود، به توسعه کمی و کیفی خدمات غیرحضوری خود به کمک سامانه‌های مختلف پرداخته است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.