نقش مهم بنگاه های فنآوری محور در دانشگاهها
شهاب جوانمردی در نخستین روز از همایش دو روزه «فرصتهای ایران در عصر دیجیتال» که روز یکشنبه در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد، با اشاره به آمار رصدخانه مهاجرت گفت: اگرچه خروج نیروهای کارآمد از کشور بسیار ناراحتکننده و غمگین است و باعث میشود اشک در چشمانمان جمع شود، اما در شرایط فعلی باید چشمانمان را بشوریم و جور دیگری به حل مساله نگاه کنیم.
وی گفت: به باور من افرادی که در این همایش و در این سالن جمع شدهاند قطعا هدفشان اشتراکگذاری ناراحتیها نبوده و به مباحث توسعه اقتصاد دیجیتال بهعنوان یک راهحل نگاه میکنند؛ همانطور که هر جای دنیا که به سمت توسعه رفته توانسته راهحل مشکل خود را پیدا کند.
جوانمردی به ۴ نکته مرتبط با دغدغه فعلی فعالان زیستبوم نوآوری و فناوری کشور اشاره کرد و گفت: نخستین نکته این است که ما توانایی بسیاری از جوانان این سرزمین را قبل از اینکه به ثمر برسند از گردونه ثمردهی خارج میکنیم و سر درخت رشد این افراد را قطع میکنیم. سوال این است که آیا واقعا از میان ۱۰۰هزار نفری که کنکور میدهند ۲۰ درصد تلنت و ۶۰ درصد کارآمد نیستند؟ و آیا آن ۲۰ درصد باقیمانده اگر آموزش ببینند نمیتوانند موثر باشند؟
مدیرعامل گروه شرکتهای فناپ افزود: آیا در یک جمعیت ۸۵ میلیونی تنها چند میلیون نفری که از ۱۰۰ سال پیش تاکنون از این کشور مهاجرت کردند، کارآمد بوده و توانایی کار کردن داشتهاند؟ آیا ما با این جمعیت فعلی و جمع بزرگ دغدغهمند ایران و ایرانی، نمیتوانیم مسائل خود را قدری بهبود دهیم؟
وی دغدغه دوم را مدرکگرایی در بنگاهها عنوان کرد و گفت: در بسیاری از جاهای دنیا موضوع مدرک و مدرکگرایی به شدت رو به افول است و صلاحیتهای حرفهای، توانمندیهای نرم و تخصصها باعث ارزشگذاری کار افراد میشود؛ این درحالی است که آنچه در بنگاههای ما پیادهسازی میشود اعتباربخشیدن به مدرک دکتری و فوق لیسانس است که مد روز جامعه محسوب میشود.
نایبرییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه کرد: در کشور ایالت متحده که ما رشد و توسعه را از آن یاد میگیریم در بیش از ۱۱ ایالت، موضوع مدرک و مدرکگرایی از گردونه خارج شده و کمپانیهای بزرگ آن را کنار گذاشتند.
جوانمردی دغدغه سوم زیستبوم نوآوری کشور را دغدغه ترتیب نیروی انسانی متخصص عنوان کرد و گفت: همیشه بنگاههای اقتصادی به این موضوع اعتراض داشتهاند که چرا نظام آموزش عالی ما ابتر است و باید به صورت مداوم برای آموزش، تربیت و توسعه افراد بعد از خروج از دانشگاه، سرمایهگذاری کرد؟ اما من فکر میکنم راهحل این است که ما باید بنگاههای خودمان را به دانشگاههایی تبدیل کنیم که نیروهای کارآمد برای جامعه تربیت کنند.
وی تاکید کرد: بنگاههای اقتصادی و فناوریمحور در دنیای امروز میتوانند نقش جدیتری را بهعنوان مکمل دانشگاهها برعهده بگیرند. دانشگاهها تا سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی تربیت افراد را برعهده دارند اما بنگاهها میتوانند تا پایان عمر کاری افراد، این وظیفه را به دوش بگیرند. پس نباید از این موضوع غافل شد.
مدیرعامل گروه شرکتهای فناپ دغدغه چهارم را مربوط به سن نیروی کار دانست و توضیح داد: ما اکثرا به دنبال جذب نیروهایی هستیم که سالها در دانشگاهها بوده و خسته و کمانگیزه هستند. به همین دلیل متوسط سنی افراد برای جذب در بازار کاری ما ۲۶ سال است. این در حالی است که در دنیا در اغلب موارد، جوان از ۲۰ سالگی جذب بازار کار میشود و از دوره دانشآموزی تربیت شده است.
جوانمردی با تاکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال به شدت ظرفیت جذب دانشآموزان را برای اینکه در بازار کار ما یک تغییر جدی رخ دهد دارد، گفت: اگر به توسعه نگاه میکنیم و به آینده کشور نگاهی داریم باید یادمان باشند که همه چیز از انسان شروع میشود، با انسان امتداد مییابد و با انسان تمام میشود.