گزارش‌های اختصاصی صنایع؛ مزیت رقابتی بانکداری شرکتی بانک سامان

بانک سامان، صنعت فناوری اطلاعات را جزء حوزه‌های استراتژیک خود برای ارائه خدمات بانکداری شرکتی تعریف نموده و علاوه بر ارائه خدمات متنوع بانکداری شرکتی مثل چابک سازی عملیات بانکی، جهت شناسایی دغدغه این صنعت و رفع نیازهای آن اقدام به تدوین گزارش‌های اختصاصی صنایع نموده است.

بانکداری شرکتی یکی از خدمات بانک سامان به مشتریان حقوقی کوچک، متوسط و بزرگ است.

نیازهای بانکی شرکت‌ها، بسیار متفاوت از دیگر مشتریان بانکی است. بانکداری شرکتی بانک سامان از یک‌سو به تأمین مالی مشتریان خود می‌پردازد و از سوی دیگر خدمات بانکی متنوعی را متناسب با نیازهای هر صنعت، برای کمک، تسهیل و تسریع تعاملات تجاری برای زنجیره ارزش مشتریان خود فراهم می‌کند. اغلب شرکت‌ها به دنبال شرکای بانکی معتمد و معتبری هستند که بر اساس یک مدل کسب‌وکار، خدمات متنوع، سهل و سریعی را به آن‌ها ارائه کنند.بانک سامان با شناخت کامل از محیط کسب‌وکار شرکای تجاری خود نیازهایشان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و ضمن برآوردن سریع، کامل و با کیفیت درخواست‌ها از طریق ارائه راه‌حل‌ها، مشاوره تخصصی خود را متناسب با تحولات برای بهره‌وری حداکثری از فرصت‌ها در اختیارشان قرار می‌دهد.بانکداری شرکتی بانک سامان برای شرکت‌هایی که حائز شرایط بر مبنای میزان فروش طبق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده باشند، با تکیه بر تمایزهای حاصل از استراتژی مشتری‌مدارانه، ساختار منعطف و به‌کارگیری نیروهای متخصص و متعهد، با مدنظر قراردادن راحتی، سرعت و اعتماد نسبت به ارائه خدمات زیر به گروه مشتریان کلان اقدام می‌کند.

یکی از صنایع مهمی که بانک سامان به ارائه خدمات بانکداری شرکتی به آن می‌پردازد صنایع مرتبط به فناوری اطلاعات است.

به قطعیت می‌توان گفت فناوری اطلاعات بخش بسیار مهمی از زندگی روزمره فعلی و نیاز هر شغل و حرفه‌ای است. آنچه که امــروزه سیســتم‌ها را کارآمدتر کرده است مرهـون فنــاوری اطلاعات، سرویس اطلاعاتیو سـرویس مدیریت اطلاعات است.

خدمات متمایز بانک سامان برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات

1. چابکسازی عملیات بانکی

بانک ســامان با تأسیس و راه‌اندازی مدیریت بانکداری شــرکتی خود در چابک‌ســازی هرچـه بیشــتر عملیات بانکی قــدم برداشــته است.

به طوریکه ارائه خدمات مشــاوره ای در حوزه تأمین مالی با معرفی یک بانکدار به شرکت انجــام می‌شود. بانکدار، متخصص در تمــامی امورشرکت و هماهنگ کننده و پیگیر آنها است. این مدیریت با درنظرگرفتن شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، دغدغه اصلی خود را به طور خاص ارائه راهکارهای سریع و مناسب در تمامی حوزه‌های بانکی به فعالان این حوزه قرار داده است.

2. ارز

بانک سامان در این گروه از شرکت‌ها خرید ارز مورد نیاز آنها را از طریق ارتباطات بین‌المللی خود با سرعت هرچه بیشتر دنبال می‌کند.

تأمین اعتبار ریالی برای خرید ارز و پشتیبانی از فعالین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات از دیگر برنامه‌های بانک سامان در این حوزه است.

3. تأمین نقدینگی

این امکان برای مشتریان فعال بانک سامان در این حوزه فراهم شده است تا با استفاده از خدمات مشاوره تخصصی مدیریت بانکداری شرکتی، از آخرین اطلاعات مرتبط با انواع روش‌های تأمین نقدینگی بهره‌مند شوند.

استفاده از بسته‌های اعتباری موجود در قالب انواع تسهیلات ریالی ضمانت‌نامه و… به منظور تأمین سرمایه در گردش برای خریدهای داخلی و خارجی؛ تأمین مالی پروژه‌ها در قالب تسهیلات بلندمدت از محل منابع بانک یا بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق.

4. تنخواه‌ کارت

شما می‌توانیــد با دریافت محصول تنخواه کارت، به تعداد مورد نیاز کارت تنخواه داری روی ســپرده شرکت سپرده حقوقی یا ســپرده خودتان سپرده حقیقی دریافت کنید و برای انجام عملیات روزانه تان این کارت‌ها را به تنخواه‌داران خود بسپارید. برای مدیریت کارت‌ها و انجام عملیات شارژ و دشارژ کارت‌ها و همچنین آگاهی از مانده و صورتحساب کارت‌ها پنلی اینترنتی منوی سیگما در نت بانک سامان در اختیار شما قرار میگیرد.

بانک سامان علاوه بر ارائه خدمات متنوع بانکداری شرکتی، با درنظرداشتن اهمیت صنعت فناوری اطلاعات که جز لاینفک زندگی امروزی جوامع بشری است این بخش را جز حوزه‌های استراتژیک و هدف خود برای ارائه خدمات بانکداری شرکتی تعریف نموده و جهت شناسایی دغدغه این صنعت و رفع نیازهای آن اقدام به تدوین گزارش‌های اختصاصی نموده است.

ما در ادامه چکیده‌ای از گزارش بانک سامان در حوزه فناوری اطلاعات را منشتر می‌کنیم:

مشـتریان اصلی خدمات فنــاوری اطلاعات ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصــوصی هستند. مشــتریان خدمات ارتباطات و محصولات سخت‌افزار، ترکیبی از مصرف کنندگان حقیقی و گروه مذکور هستند.

ارزش بازار داخلی حوزه ICT در ایران در سال 1400 بیش از 1423 هزار میلیارد ریال بوده است. خدمات ارتباطات بخش عمده‌ای از این بازار را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های تخصصی بانک سامان سهام شانزده شرکت در حوزه ICT در بورس معامله می‌شود. این شرکت‌ها در حوزه تأمین خدمات مالی اینترنتی، خدمات فناوری اطالعات و همچنین تأمین خدمات اینترنت فعالیت میکنند

بازار جهانی

روند تحولات جهانی این شاخص در چهار سال گذشته بیش از 9 درصد افزایش یافته است. در بین چهار زیرمجموعه بازار خدمات و کالای ICT دو گروه نرم‌افزاری و خدمات IT بیشترین افزایش ارزش بازار را در چهار سال اخیر تجربه کرده‌اند. ارزش جهانی بازار خدمات ICT و سخت‌افزار در سال 2022 به 3592 میلیارد دلار رسیده است.

بانکداری شرکتی بانک سامان

برآورد ارزش جهانی کل بازار در آینده

پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025 ارزش بازار کالا و خدمات به 3848 میلیارد دلار برسد.

منطقه خاورمیانه

در خاورمیانه، ارزش واردات محصولات سخت‌افزاری به کشورهای منطقه خاورمیانه از ۱۷.۵ میلیارد دلار در سال 2020 به ۱۸.۹ میلیارد دلار در سال 2021  رسیده است.

سه کشور امارات متحده عربی ترکیه و عربستان بیش از 80 درصد از واردات سخت‌افزار به خاورمیانه را به خود اختصاص می‌دهند.

بازار ICT ایران

ارزش تولیدات داخلی سخت افزار و ارائه خدمات ICT در سال 1400 به بیش از 1195 هزار میلیارد ریال رسیده است.

ارزش تولیدات در 5 سـال گذشته به طور متوســط سالانه ۲۰.۳درصد رشــد داشته است. حوزه ICT در 5 سـال گذشته به طور متوسـط 1.4 درصد از ارزش افزوده اقتصادی کل کشور را تولید کرده است.

ارزش خدمات مخابرات ارائه شده در کشور از 351 هزار میلیارد ریال در سال 1396 به 636 هزار میلیارد ریال در سال 1400 رسیده است.

ارزش تولیدات سخت افزاری طی پنج سال گذشته بیش از ۳.۲ برابر شده است.

ظرفیت تولید سخت افزارهای رایانه‌ای در سال 1399 بیش از 23 میلیون دستگاه در سال بوده است.

روند افزایش ظرفیت تولید در طول سالها

تعداد واحدهای صنعتی جدید تولید سخت افزار از 32 واحد در سال 1399 به عدد قابل توجه 83 واحد در سال 1400 رسیده است.

تحلیل روند سرمایه‌گذاری

روند سرمایه‌گذاری در حوزه سخت افزار در سال‌های گذشته همواره افزایش یافته است. در سال 1400 مجوز تأسیس 424 واحد صنعتی تولید سخت افزار صادر شده است. این شاخص در مقایسه با سال 1399 بیش از دو برابر افزایش یافته است.

پیش بینی آینده میان مدت

در حال حاضر 524 طرح صنعتی تولید سخت افزار در کشور در حال ساخت است. برای تکمیل این طرح ها مجموعا ۳۸.۳ً هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.

بازار داخلی ICT

سازمان‌های دولتی، ارگان‌های عمومی و شرکت‌های خصوصی اصلی ترین مشتریان خدمات ICTو سخت افزار محسوب می‌شوند.

خدمات مخابرات بیشترین سهم بازار ICT داخلی را به خود اختصاص می‌دهد.

صادرات و واردات

ارزش صادرات سخت افزار از 4 میلیون دلار در سال 1397 به 900هزار دلار در سال 1400 رسیده است.

کشورهای مالزی، عراق و سوریه اصلی ترین مقاصد صادرات

سخت افزار محسوب می شوند.

ارزش واردات محصولات

ارزش واردات محصولات سخت افزاری در سال‌های 1396 تا 1399 از 560 میلیون دلار به 508 میلیون دلار رسیده بود. این شاخص در سال 1400 با رشدی 66درصدی به 744 میلیون دلار رسیده است.

مبادی عمده واردات کشور

امارات اصلی‌ترین مبدأ واردات محصولات سخت‌افزاری به کشور است. چین دومین مبدأ عمده واردات این محصولات است. در حال حاضر شرکت‌های معتبر بین‌المللی در این حوزه به تولید سخت‌افزار در چین می‌پردازند.

رقابت و بازیگران اصلی وضعیت کلی بنگاه‌های فعال در سال 1398 تنها 64 کارگاه بزرگ صنعتی تولید سخت‌افزار رایانه در کشور فعال بوده است.

بانک سامان طی سالیان گذشته همراه فعالان حوزه فناوری اطلاعات بوده است و این همکاری باعث شده تا بانک سامان، شناخت بهتری از فعالیت‌های بانکی این حوزه در کشور کسب و محصولات متناسبی را برای مشتریان خود فراهم کند. بانک سامان به عنوان یکی از بانک‌های پیش‌رو در ارائه خدمات بانکی به فعالین حوزه فناوری اطلاعات با تعدادی از فعالان این عرصه مصاحبه کرده است تا تصویری  بهتر از وضعیت فعلی صنعت را ترسیم کند.

دغدغه‌های بانکی موجود از نگاه فعالین حوزه فناوری اطلاعات

به طور کلی از نگاه فعالین این حوزه سرعت در انجام امور بانکی، تخصیص ارز و مشکل سرمایه در گردش سه مؤلفه اصلی بانکی هستند که منجر به بروز دغدغه جهت فعالیت فعالان و واردکنندگان این حوزه می‌شود.

1. سرعت در انجام امور بانکی

با توجه به شــرایط فعلی اقتصـادی کشــور و سیاست‌ها و روش‌های فعــلی بانک مرکزی در تخصیص ارز موردنیاز واردات، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالین این حوزه سرعت عمل بالا در انجام امور بانکی و بازنگری و کوتاه نمودن فرایندهای بانکی مورد انتظار این گروه از شرکت‌ها است.

2. تخصیص ارز

در شرایط فعلی، بانکداری دیجیتــال، فروش آنلاین، دانش‌آموز و دانشــجو، مهندس و… برای انجــام فعالیت نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری از قبیل تبلت، لپ‌تاپ، گوشی و اینترنت دارند و ازآنجا که انحصار تولید کالاهــایی که به تکنولوژی بالا نیــاز دارند، در دست چند کشــور بزرگ  دنیاست، نمی‌توان گفت همه این کالاها را می‌توان در کشــور تولید کرد؛ لذا نیاز جدی در واردات بسیاری از این اقلام وجود دارد و این در حالی است که حوزه فناوری اطلاعات کشور از حمایت سیاست‌گذاران بانکی بی‌نصیب است.

با توجه به اهمیت موارد بیان شده، تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای این حوزه با حداقل هزینه و انجام فرایندهای بانکی آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالین این حوزه قرار می‌گیرد.

3. مشکل سرمایه در گردش

با توجـه به اینکه حجــم زیادی از تجهیــزات و قطعــات این صنعـت وارداتــی هسـتند؛ لذا فعالیت در این حــوزه سخت‌افــزار به حجــم نقدینـگی بالایی نیازمند است. اما در شرایط فعلی اصلی‌ترین عاملی که منجر به بروز دغدغه تأمین نقدینگی در شرکت‌های فعال این حوزه می‌شود عدم ثبات در نرخ ارز و افزایش چشمگیر بهای تمام شده کالاهای این صنعت است.

خدمات شرکتی بانک سامان را چگونه دریافت کنید؟

در صورت علاقه‌مندی به استفاده از این خدمات می‌توانید با مدیریت بانکداری شرکتی بانک سامان به شماره ۰۲۱-۲۲۳۳۰۰۰۰ داخلی های ۳۵۶۶ و ۳۵۰۶ تماس بگیرید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.